Shutterstock
Indias on elektrile ligipääs piiratud ca 400 miljonile inimesele ehk umbes kolmandikule rahvastikust. Elektri kõikumine või nädalased küünlavalgel istumised on paljude indialaste jaoks juba tavaliseks muutunud. Probleem seisneb selles, et elektritarbimise nõudlus kasvab pidevalt, kuid India ei suuda seda enam rahuldada ning suur osa tarbimiseks vajaminevast energiast imporditakse. Lisaks elektrienergia importimisele peab India suutma ära toita ka kütusenõudluse 1.5 miljonile uuele autole igas kuus ning importima ca 20% vajaminevast maagaasist. Kütuse nõudluselt oodatakse järgmise kahe aastakümne jooksul kahekordistumist.
Hetkel veel üks kiireimatest kasvajatest
India on hetkel veel üks kiireima kasvuga majandustest. 2006-2010 aasta arvestuses kasvas India SKT aastase liitkasvumäära arvestuses 8.2%, samal ajal, kui globaalne SKT kasvas 4.5%. Kiire majanduskasv on kaasa toonud ka kiiresti kerkivad energia hinnad. Varem mainitud ajavahemikus kasvas energia kasutatavus 8.3% ehk 381.4 miljonilt tonnilt naftalt 524.2 miljonile tonnile. Peamised energiaallikad Indias on kivisüsi (52.9%), nafta (29.7%) ja maagaas (10.6%).
Riiki ähvardab oma tõusuteelt kõrvale kaldumine, sest India majandus on juba praegu aeglustunud, kasvades möödunud kvartalis vaid 5.3%, mis on tagasihoidlikuim tõus viimase kümne aasta jooksul. Riik prognoosis 9% tõusu. Goldman Sachsi öeldu kohaselt põhjustab 10 dollariline nafta hinna tõus India SKT aeglustumise 0.2% võrra ning võib laiendada jooksevkonto defitsiiti 0.4% ulatuses.
Nõudluse – pakkumise suhe laieneb
Kuigi India valduses on maailmas neljanda suurusega kivisöe varud, venib nõudluse-pakkumise vahe aina suuremaks, sest kodumaine tootmine ei suuda pidada sammu nõudlusega. India omab ca 0.7% kogu maailmas avastatud naftareservidest, kuid Indias tarbitakse naftat 3.9% kogu maailma tarbimisest. Seetõttu impordib India 73% vajaminevast naftast. Sarnaselt omab India 0.8% kogu maailmas avastatud maagaasi varudest, kuid tarbitakse 1.9% globaalsest tarbimisest. Seega imporditakse 20% vajaminevast gaasist.
Suurim tootja Coal India Inc.
Elektri tootmine on Indias koondatud ühe ettevõtte kätte, milleks on 90% ulatuses riigile kuuluv Coal India Inc. (CIL), mis on ühtlasi ka suurim kivisöe kaevandaja maailmas. Kui CIL kaks aastat tagasi avalikuks ettevõtteks registreeriti, tõusid ettevõtte aktsiad esimesel kauplemispäeval 40%. Coal India omab ca 80% kogu India kivisöe tootmisest ning Indias saadakse rohkem, kui pool tarbitavast elektrist kivisöe töötlemise kaudu. Coal Indiat on palju kritiseeritud, et energiagigant ei ole suutnud küllaldaselt investeerida täiendustesse. Samuti on ettevõte olnud pikaajaliselt surve all, sest pakub oma tooteid suure allahindlusega turu hindade suhtes ja toodab liiga väikestes kogustes.
Kivisöe vähesus on suuresti Coal India suutmatus toota piisaval määral. CIL teatas aprillis, et 2011 aastal toodeti 435.8 miljonit tonni kivisütt, mis on 1% rohkem kui 2010 aastal, kuid 16% vähem, kui prognoosis India Planning Commission. Kivisöe puudujääk mõjutab otseselt enegia sektorit ning sunnib seeläbi ettevõtteid edasi lükkama mitme miljardi suuruseid projekte. India teatas 2011 aasta kivisöe impordi 80% kasvust. Kokku imporditi 17.6 miljardi dollari väärtuses kivisütt, kuid paljud tehased töötavad siiani alla oma potentsiaalse võimsustaseme.
Peale seda, kui suurimad energiatootjad olid käinud peale India peaminister Manmohan Singhile, andis valitsus aprillis välja direktiivi, milles kohustab Coal Indiat suurendama tootmist või importi. Ühtlasi langetati ka järgmise viie aasta elektri tootmise mahu prognoosi 25% võrra, mis ühtlasi näitab, et kivisöe puudus kestab edasi.
Nafta import kasvas 41%
India impodrib ca kolm neljandikku vajaminevast naftast. Eelmisel aastal tuli Indial nafta importimise eest välja käia 141 miljardit dollarit, mis on 41% kasvu 2010 aastaga võrreldes. Nafta impordi hinnad on küll dollarites langenud 15%, kuid ruupia on sama aja jooksul nõrgenenud dollari suhtes 12%.
Kallid nafta sisseostu hinnad on hakanud mõjuma riigi finantsseisundile. Kuigi globaalsed nafta hinnad on languses, ei ole see Indiale väga positiivse mõjuga, sest India valuuta ruupia on viimasel ajal dollari, milles mõõdetakse nafta hindasid, vastu nõrgenenud. Riigi poolt juhitavad energia ettevõtted saavad miljardite dollarite suuruseid kahjumeid müües bensiini, elektrit ja maagaasi madalamal tasemel, et kaitsta tarbijaid globaalsete hinnatõusude eest. Mais tõstsid India kütusevahendajad hindu 11.5%, mille sarnast ei ole Indias mitte kunagi nähtud, kuid hindasid langetati kohe peale tõusu 3% võrra. Majandusteadlased on avaldanud arvamust, et hinnad peaksid veel tõusma ning, et diisli ja maagaasi hindade tõus on ka veel ees.
Jätkuvalt suurenev rahvastik tarbib iga aastaga järjest rohkem energiat ning see nõudlus tuleb katta impordiga. Impordi mahtude kasv ning nõrgenev ruupia tekitavad India majandusse aina suuremat auku. Coal India tegevjuht Rahul Dhiri sõnade järgi sõidab India 100 miili tunnis betoonseina poole ning kui midagi radikaalselt energiatööstuses ei muudeta, on kokkupõrge vältimatu.
Ivar Arulaid
Tweet