Jaapani invasioon USA autoturul - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Jaapani invasioon USA autoturul

Reimo Rattur

03.08.2012 15:29

USA automüük kulgeb käesoleval aastal  muutlikult, näidates ühel kuul prognoosidest paremaid tulemusi ning jäädes juba järgmisel alla ootuste. Juuli automüük jahtus,  kui kaks Ühendriikide autotootjat General Motors ja Ford raporteerisid müüginumbrite vähenemisest, mis tulenes peamiselt autorendiettevõtete, korporatsioonide ja valitsussektori poolt oluliselt vähenenud tellimusmahtudest. Viimased on samas  autotootjaile vähemkasumlikud segmendid, kui tavatarbijad ning ei mõjuta niivõrd palju kasumit, kui käibemahtu ja seeläbi, juhinduvalt käibemahtude kasvumäära langusest, langeb ka üldine investori- ja tarbijasentiment.

Autotootjad teatasid kokku 1,15 mln auto müügist juulis, mis on 8,9% parem näitaja kui möödunud aastal. Antud kasvumäär pärsib 14,8% müügikasvu, mida näitas autotööstus käesoleva aasta esimese kuue kuu jooksul.  Analüütikud prognoosisid juulikuuks eraisikutele paremaid finantseerimistingumusi ja seeläbi kasvavat nõudlust. Kuigi kasvutempo on piisav, et täita aastaks prognoositud 14 mln auto müük, usuvad analüütikud siiski kasvumäära mõningasse aeglustumisse võrreldes prognoosituga ja seda tulenevalt ebakindlast globaalsest majandussituatsioonist. Järgnevas tabelis on välja toodud kuupõhine annualiseeritud müük.

Käesoleva aasta alguse automüügi kasvumäär ületas isegi optimistlikumaid prognoose, kuid alates maist on autoturu müügitempo taas langustrendis. USA autotootjad vähendasid autode müügis kasutatavate lisastiimulite (soodustused ja kaasa antavad kingitused)  kaasamise kulusid, samal ajal kui Nissan, Volkswagen, Honda ja Toyota lisasid investeeringuid müügistiimulite kaasamiseks ning kasvatasid olulisel määral turuosa Ühendriikides. Morgan Stanley andmeil jäi keskmine stiimulite kasutamise määr samaks juuniga ehk stiimulitele kulutati või tehti autole soodustusi keskmiselt $2482 auto kohta. Järgnevas tabelis müügisoodustuste tegemine ja selle muutus tootjate lõikes.

Ühendriikide autoturu kasvutrendi säilimise taga olidki juulis välismaised autotootjad. General Motorsi ja Fordi müüginumbrite languse kompenseerisid tugevat käibekasvu näidanud Honda ja Toyota, kes aasta tagasi ei suutnud rahuldada globaalset turunõudlust Jaapanis aset leidnud maavärina ja selle põhjustatud tsunami tõttu ning osalt tulenesid käesoleva aasta suured kasvumäärad ka sellest.

General Motors tunnistas, et autoturg on Ühendriikides muutunud konkureerivamaks ning tihedamaks, kui eelmisel aastal, mil Toyota ja Honda ei suutnud nõudlust rahuldada Jaapanis aset leidnud katastroofilise loodusõnnetuse tõttu. Toyota näitas juulis 26,1% automüügi kasvu (analüütikud prognoosisid Toyotale 25% müügi kasvu) ning omas USA turust 14,3% suurust tükki, Honda müük kerkis 45,3% (analüütikud prognoosisid 41%) ning turuosaks 10,1%. Võrdluseks, General Motorsi turuosa on 17,4% ja autode müük langes 6,4% (analüütikud prognoosisid 2,1% tõusu). Fordi oma kukkus -3,8% ning turuosa oli juuli seisuga 15% (analüütikud prognoosisid 0,8% kasvu). Chrysleri turuosa on 10,9%, kusjuures Chrysler oli ainus USA suurematest autotootjatest, kes suutis müüki kasvatada 12,6% (analüütikud prognoosisid 14% kasvu). Kokkuvõtlikult on näha, et kolm USA suuremat autotootjat omavad kodumaisest turust 43,3% suurust osa, samal ajal kui ainuüksi Hondale ja Toyotale kuulub kokku 24,4%. Välismaiste autotootjate suur kontsentreerumine Ühendriikide autoturule tuleb ka vajadusest kompenseerida puudujääke Euroopa nõudluses. Järgnevas tabelis on välja toodud muutused USA autoturu jaotuses aasta lõikes.

Alumine tabel kajastabautoturu jaotuse muutusi kuu lõikes.

Välismaised autotootjad hoidsid küll kasvutrendi, kuid siiski jäi kasvumäär prognoositust aeglasemaks ning põhjusena nähakse Ühendriikide kõrget töötusmäära ja nõrka tarbijasentimenti, mis hoiab eemal potentsiaalsed kliendid, kellel võib-olla esmavajadust uue auto soetamiseks reaalselt ei olegi, kuid kellel  samas peaks olema selleks vahendeid. Samuti mõjutavad autoostu ka segadused valitsuse maksupoliitika ümber ning küsimused võimalike maksualanduste osas. General Motorsi ja Fordi juhid avaldasid samuti pärast kvartaalsete majandustulemuste avaldamist arvamust, et Ühendriikide turu- ja tarbijasentiment jääb ilmselt nõrgaks veel mõneks ajaks. Autotootjad täheldasid ka seda, et ebakindel majanduslik situatsioon muudab tarbijad väga tundlikuks auto kütuseefektiivsuse suhtes ja seda suuresti kõrgete aktsiiside ja kõrge toornaftahinna kartuses. Samas viidati ka julgustavatele märkidele nagu elamuehituse kasvumäära kiirenemine ning keskmise palgataseme kerkimine. Analüütikud ja autotootjad avaldasid arvamust, et ka soodsamad laenu- ja liisinguvõimalused võiksid müügimahtusid tõsta.

General Motors väitis, et põhiline käibelangus tulenes vähestest tellimustest autorendiettevõtete poolt, lisaks langesid ka äriklienditehingud ning valitsuse hanked. Analoogsed tehingud on ka vähem kasumlikumad, kui otse vahendajatele müümine. General Motors näitas kerget müügimahtude suurenemist vahendajatele müües, kuid rendiautode müük langes -41%. Ettevõtte juhid väidavad, et rendiautode müük langes, sest enamus aastastest rendiautode tellimustest tehti ära juba varasemal perioodil käesoleval aastal. Siiski ei usu General Motors analoogse käibelanguse kordumisse rendiautode segmendis.

Koduehitusmäärade taastumine ja head uudised tarbijasentimendi valdkonnast ning leibkonna keskmise sissetuleku kasvamine peaksid hoidma kergsõidukite müügimäära 14 mln tempos. Siiski on antud majanduslikus keskkonnas raske loota kergsõidukite kasvumäära suurenemist seniselt tasemelt, tulenevalt halbadest väljavaadetest globaalse majandussituatsiooni osas lähikuudel. Samas ei kasutata autotööstuses ka väga palju lisastiimuleid või soodustusi, mis müüki elavdaks, mistõttu ei ole ka põhjust sügavaimaks pessimismiks. Ilmselt oleks stiimulite ja lisasoodustuste abil võimalik müüki oluliselt elavdada.

 

Reimo Rattur




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon