Dreamstime
Nutitelefonide ja tahvelarvutite massiline pealetulek ja üleöö kuulsust koguv rakendustel põhinev meelelahutus röövib videomängude tööstusele kuulunud klientuuri ja müügitulu. Siiski üks ettevõte tõuseb esile, kellel on siiani õnnestunud konkurentidest edukamalt kasvava trendi vastu võidelda ning lähikuudel müügilettidele saabuvad mitmed hittmängud võivad ümber lükata ka kartused tööstust domineeriva Activision Blizzardi tuleviku pärast.
Activision Blizzardi näol on tegemist holding ettevõttega, mis loodi 2008.a suvel, kui Ameerika videomängude tootja Activision ühines Vivendi Gamesiga, mis kuulub Prantsusmaa konglomeraadile Vivendi. Kuna Vivendi Games oli omakorda emafirmaks Blizzard Entertainmentile, otsustati holdingettevõtte nimeks panna Activision Blizzard. Nii Activision kui Blizzard tegutsevad jätkuvalt iseseisvate ettevõtetena, kuid nende tulemused konsolideeritakse emafirma majandusaruandes.
Activision
Activision on juhtiv rahvusvaheline interaktiivse tarkvara toodete ja sisu arendaja ning tootja. Activision arendab mänge tuginedes firmasiseselt loodud ja litsentseeritud intellektuaalsele varale. Samuti müüakse enda nime alt paljusid kolmandate osapoolte valmistatud mänge. Hetkel valmistab Activision mänge enamusele platvormidest, aga põhirõhk asub konsoolidel Xbox 360, Sony PlayStation 3 ning Nintendo Wii. Ka tulevikus püüab Activision olla jaotunud erinevate platvormide vahel ja kontsentreerumist ette ei näe.
Activision keskendub väga tugevalt tuntud frantsiiside arendamisele. Edukaim toode on Call of Duty sari, mis on populaarseim tulistamismängude (First Person Shooter) seas. Activision on uute mängude arendamisel väga kriitiline ja turule tulemise protsess väga põhjalik. Tänu sellele põhjalikule protsessile, mis lisaks kvaliteedile keskendub ka eeldatavale müügiedule, jõuavad tootmisesse põhiliselt tuntud mängusarjade järjed ja täienduspaketid.
- Call of Duty
- Veebruar 2012 seisuga 40 miljonit aktiivset mängijat kõikide sarja mängude peale, millest 1,5 miljonit on regulaarselt aastaseid makseid tegevad kasutajad.
- Regulaarsust hoitakse maksustatud staatuste müümisega, mis võimaldavad regulaarseid uuendusi mängudele.
- Skylanders Spyro's Adventure – ülemaailmselt müüdud ligi 2 miljonit ühikut. Koosneb mängust ja füüsilistest leludest, mis rikastavad mänguelamust.
Blizzard Entertainment
Blizzard on juhtiv perioodilistel maksetega online rollimängude tootja ja arendaja. Kogu osakonna tulust moodustab 90% 2004.a toodetav World of Warcraft frantsiis. Samuti arendab, toodab ja müüb Blizzard personaalarvuti platvormil rollimänge („Diablo“) ja reaalaja strateegiamänge („StarCraft“) ning arendab nende frantsiise.
Blizzard keskendub frantsiiside arendamisele ja lojaalsete mängijate hoidmisele, mida tehakse enamasti MMORPG tüüpi mängudele keskendudes, eriti WoW-le. Kuna Blizzard on juba hetkel ammutamas suuremat osa oma müügist digitaalselt, siis on interneti levik nende jaoks väga positiivne ja füüsiliste poodide kadumine neid väga ei mõjuta. Samuti on internetipõhiste mängude positiivseks küljeks väiksem piraatlus, kuna mänguelamus suureneb ametlikes serverites, kus tehakse pidevalt uuendusi.
Edukamad tooted:
- WoW – keskmiselt 10,2 miljonit kasutajat, kes makseid teevad.
- Starcraft II: Wings of Liberty
- Diablo III – jõudis müüki 15. mail 2012. Mäng püstitas rekordi kui parima 24-tunni ja 1-nädala müüginumbritega personaalarvuti mäng, vastavalt 3,5 mln ja 6,3 mln toote müügiga.
Alates 2007. aastast on räägitud Blizzardi uuest MMO-st (Massively Multiplayer Online), mis ei ole enam WoW uuendus. Väidetavalt tuleb sellest midagi täiesti uudset, nii mängu ülesehituselt kui taustalt ja pärimuselt ehk põhineb uuel intellektuaalsel varal. Arvestades Blizzardi ajalugu, siis selle mängu ametlik avaldamine võib kaasa tuua väga suure avalikkuse huvi.
Allikas: Activision
2012.a teise kvartali tulemused
Augusti esimesel nädalal avalikustas Activision Blizzard oma teise kvartali tulemused kasvatades müügitulu aastaga 51% 1,05 miljardi dollarini ja teenides selle pealt 0,20 dollarit kasumit aktsia kohta, mis analüütikute konsensusliku ootusega kujunesid paremaks (prognoositi vastavalt 0,12 dollarit ja müügitulu 0,83 miljardit dollarit). Kuigi kolmanda kvartali prognoosid jäid analüütikute omadest madalamaks, siis kogu majandusaasta ootusi kergitati jällegi ülespoole peegeldades mitmete uute mängude lansseerimisest tulenevat positiivset mõju.
Majandustulemuste kõrval kriipis aga paljude silma ettevõtte ühe olulisima mängu World of Warcrafti (ca 30% käibest) kasutajate arvu arvatust suurem langus viimase kvartali jooksul. Kolme kuuga kahanes kasutajate arv 1,1 miljoni võrra ehk 11% 9,1 miljonile. Juhtkond tõi ise peamiste põhjustena väga edukaks osutunud Diablo III kannibalisatsiooni, WoW viimasest versioonist kulunud pikka aega ning langust Aasias.
Septembri lõpus tuuakse Euroopas ja USAs turule WoW järgmine uuendus (Mists of Pandaria), mis peaks osa kasutajatest tagasi meelitama. Aga kuna see leiab aset alles kvartali lõpus, kaotatakse tõenäoliselt kasutajaid ka jooksval kvartalil, mis septembris lõppeb. See võis olla ka üks põhjustest, miks juhtkond arvas, et kolmanda kvartali aktsiakasum võib olla 7 senti vs konsensuse oodatud 12 senti. Samuti jäi ootustele alla ka müügitulu prognoos, mis prognoositud 728 miljoni dollari asemel peaks hoopis olema 690 miljonit dollarit. Omajagu võib seal olla ka konservatiivsust, kuna juhtkond kipub olema võrdlemisi ettevaatlik prognooside väljastamisel. Näiteks teiseks kvartaliks prognoositi 10 senti kasumit ja 805 miljoni dollarit müügitulu.
World of Warcraft on tänaseks juba kaheksa aastat vana mäng, millel iga natukese aja tagant välja tulevate uuendustega hoitakse elu sees. Kuid värsketest pakettidest hoolimata on kasutajate arv vaikselt allapoole tulnud, saavutades tipu 2010.a kolmandas kvartalis 12 miljoni juures. On selge, et erilist kasvulugu antud mäng enam endast kui kujuta ning tähelepanu peaks olema suunatud uuematele nimedele.
Suuremat ärevust peaksid investorites tekitama teised frantsiisid eesotsas Diablo III-ga, mida juuli lõpuks oli müüdud 10 miljonit eksemplari ning firma tegevjuhi Bobby Koticki sõnul võib sellest saada suurima läbimüügiga arvutimäng läbi aegade.
Lisaks sellele tuuakse lähikuudel turule veel Call of Duty: Black Ops 2, StarCraft II: The Heart of the Swarm ja Skylanders Giants. Novembris lansseeritava Call of Duty eelmine versioon Modern Warfare 3 oli tõsine hitt, kui esimese päevaga müüdi Põhja-Ameerikas ja Suurbritannias kokku 6,5 miljonit koopiat koguväärtuses üle 400 miljoni dollari ning lõpuks sai sellest 2011.a enimmüüdud mäng. Kahtlemata on ootused sama kõrged ka Black Ops 2 osas. Lisaks teatas Activision hiljuti sõlmitud kokkuleppest Hiina suurima online mänguoperaator Tencent Holdingsiga, kelle vahendusel jõuab Call of Duty Online järgmise aasta keskel ka sealsele turule. Hiina mänguturu kasutajate arvu suuruseks hinnatakse 160 miljonit, genereerides eelmisel aastal kokku 7 miljardit dollarit müügitulu (ülejärgmisel aastal oodatakse kasvu üle 9 miljardi dollari). Activision teeb juba koostööd turu teiseks suurima tegija NetEase’ga, kelle kaudu turustatakse Hiinas World of Warcrafti.
Allikas: Bloomberg
Riskid
Ühe negatiivse tegurina on Activision Blizzard aktsiat viimasel ajal rõhunud Vivendi juhtkonna soov keskenduda Prantsusmaal telekommunikatsiooni ja kaabliärile, mis viitab mittestrateegiliste varade müümisele, sealhulgas tähendab see võimalikku loobumist Activision Blizzardi 61% osalusest. Küsimusi tekitab peamiselt see, milline saaks olema suhe uue omanikuga, kuna praegu tegutsetakse suhteliselt iseseisvalt ja vabade kätega.
FT aga kirjutas hiljuti, et erinevate allikate kohaselt on ostuhuvi tuntud, kuid kuna osaluse turuväärtus on ligikaudu 8 miljardit dollarit, ei ole keegi suhteliselt suure summa tõttu pakkumisi siiani teinud. Seetõttu on Vivendi väidetavalt müügimõtte hetkel riiulile pannud.
Riskiks on ka üldisem laiem arvamus, et arvutitel ja konsoolidel põhinev videomängutööstus on vaikselt hääbuv äri, kuna nutitelefonide ja tahvelarvutite pealetung soosib rohkem aplikatsioonidel põhinevaid internetist allalaetavaid mänge ning seeläbi suureneb ka konkurents. See võiks olla ka põhjuseks, miks Activision Blizzard kaupleb ajalooliselt suhteliselt soodsa valuatsiooni juures (11,5x selle aasta oodatavat kasumit). Lisaks paistab ettevõte silma tugeva rahavooga, neil puudub võlakoorem ning bilansis on 3,2 miljardit dollarit sularaha ning muid likviidseid vahendeid, mis teeb ca 3 dollarit aktsia kohta. Kui seda arvesse võtta, kaupleks aktsia 8,5x selle aasta oodatavat kasumit.
Paljudele ei meeldi ka Activision Blizzardi vähene panus sotsiaalvõrgustiku žanrile, sealhulgas mobiilseadmete aplikatsioonidele. Juhtkond ei hinda seda valdkonda väga kasumlikuks, eelistades keskenduda kvaliteetsemale mänguelamusele, kus marginaalid on kõrgemad.
Kokkuvõte
Activision Blizzardi aktsia sooritus on käesoleval aastal jäänud oluliselt nõrgemaks võrreldes üldise tehnoloogiasektoriga vaatamata sellele, et ettevõte majandustulemused on kujunenud analüütikute ootustest paremaks. Kahe peamise põhjusena võib välja tuua ettevõtte jaoks olulise käibeallika World of Warcraft kasutajate arvu langusele ning emafirma võimalikule osaluse müügile fokuseeritud investorite tähelepanu.
Ajaloolises kontekstis on see muutnud firma valuatsiooni suhteliselt soodsaks, kui hoomamata jääb viimaste aastate üks mahukamaid tootelansseerimisi aasta teises pooles. Esiteks peaks septembris turule toodav pakett aitama stabiliseerida WoW mängu kasutajate numbreid, kuid veelgi olulisemaks müügitulu katalüsaatoriteks on Call of Duty ning Skylandersi järjed, mille eelnevad versioonid on siiani olnud tööstuses suureks hitiks. Olulist kasvupotentsiaali pakub ettevõttele lisaks rahvusvaheline turg eesotsas Hiinaga. Konkurentidega võrreldes tõstab Activision Blizzardi paremasse valgusesse korraliku rahavaruga ja võlakoormata bilanss ning investorite jaoks lisaväärtuse loomine läbi aktsiate tagasiostu ja dividendiga (dividendimäär 1,5%).
Turu-uuringu firma NPD Group teatas 10. augustil, et videomängude, sellega seotud riistvara ning lisaseadmete jaemüük kahanes Ühendriikides juulis aasta baasil -20% 548 miljoni dollarini, mis viitab digitaalselt allalaetava tarkavara kasvu juurduvale trendile. Aga samal ajal kui kulutused pelgalt videomängudele kahanesid Ühendriikides teises kvartalis 16% ühe miljardi dollarini, näitas Activision Blizzard samas neljandikus rekordilist müügitulu ning tõstis kogu majandusaasta prognoose, mis tähendab seda, et kõik tootjad pole päris ühesuguses seisus. Võttes arvesse mitmete populaarsemate mängude uute järgede lansseerimisi järgnevatel kuudel ja Sony ning Microsofti järgmise generatsiooni konsoolide oodatavat saabumist tuleval aastal, ei pruugi Activision Blizzardi väljavaade olla nõnda sünge nagu investorid seda hetkel hindavad.
Activision Blizzardi aktsia hind (valge), 12 kuu ettevaataval kasumil põhinev P/E (oranž), 12 kuu ettevaataval EBITDA-l põhinev EV/EBITDA (lilla).
Allikas: Bloomberg
Tweet