Dreamstime
Samal ajal, kui globaalse majanduskasvu aeglustumine ja Euroopa võlaprobleemid teevad enamikke ettevõtteid murelikuks, pole luksuskaupade tootjad seni veel nendest probleemidest niivõrd mõjutatud. Sektoris tegutsevad ettevõtted on suutnud seni Hiina tugeva nõudluse tõttu endiselt häid finantstulemusi näidata.
1917. aastal asutatud Saksamaa luksusautode tootjal Bayerische Motoren Werke (BMW) Grupil on 25 tehast neljateistkümnes erinevas riigis ning müügiesindused rohkem kui saja neljakümnes riigis. 2011. aastal müüs BMW Grupp ülemaailmselt 1.67 miljonit sõidukit ning 113 000 mootorratast. 2011. aasta maksude-eelne kasum ulatus 7.4 miljardi euroni ning käive 68.8 miljardi euroni. Ettevõttes töötab umbes 100 000 töötajat.
BMW Grupp tegutseb kolmes erinevas ärisegmendis, milleks on sõidukid, mootorrattad ning finantsteenused. Grupi kasumist annab umbes 80% sõidukite, umbes 20% finantsteenuste ning alla 1 protsendi mootorrataste üksus. Sõidukite üksuse müügimahud jagunevad järgnevalt: umbes 82% kogu müügist moodustab BMW, 17% Mini ning alla 1 protsendi Rolls-Royce’i müük. Kuigi BMW on hetkel maailma suurim luksusautode tootja, siis teatas sellel aastal Euroopa suurim autotootja Volkswagen, et plaanib 2020. aastaks ise luksusautode tootmises liidripositsiooni saavutada. Volkswageni Audi üksusest sai selle aasta esimesel poolaastal Mercedes-Benzi ees suuruselt teine luksusautode tootja.
Sarnaselt ettevõtte lähedasematele konkurentidele nagu Volkswageni Audi ning Daimleri Mercedes-Benzi üksus, näitas ka BMW teises kvartalis häid majandus- ning müügitulemusi. Kuigi BMW Grupi kasum vähenes teises kvartalis 28% (kuna aasta tagasi suurendas kasumit ühekordne raamatupidamislik tulu), siis sõidukite üksuse puhaskasum rohkem kui kahekordistus ning seda tänu nõudluse kasvule Hiinas. Märkimisväärne on ka see, et peaaegu rekordilised teise kvartali tulemused saavutati hoolimata tugevale konkurentsile, globaalse majanduskasvu aeglustumisele ning investeerimiskulude kasvule.
Regioonide lõikes on ettevõtte suurimaks turuks USA, kus müüakse 18.4% sõidukitest, järgneb Saksamaa 17.1 protsendiga ning kolmandal kohal on Hiina 14 protsendiga. Suurematest turgudest müüakse veel 10% sõidukitest Suurbritannias ning ülejäänud turgudel jääb müük alla 10%. Maailma suurim luksusautode tooja müüs teises kvartalis 475 000 (5.4% rohkem kui aasta tagasi) ning esimesel poolaastal 900 500 (8.1% rohkem kui aasta tagasi) sõidukit ning mõlemad tulemused olid antud perioodide võrdluses kõigi aegade rekordid. Selle aasta esimese kuue kuuga müüs BMW Grupp Hiinas 159 358 sõidukit ehk 31% rohkem kui aasta tagasi. Kuigi see näitab endiselt tugevat kasvu, on see siiski märkimisväärne aeglustumine aastataguse 61 protsendi pealt. Samal ajal kui Aasias kasvas müük esimesel poolaastal 25.6% ja USAs 10.4%, müüdi Euroopas 0.1% ja Saksamaal 1.5% vähem sõidukeid. Enimmüüdud sõidukiteks on BMW 5-seeria mudelid (turuliider on X5), millele järgnevad 3-seeria mudelid.
Allikas: BMW Grupi kodulehekülg
Saksamaa luksusautode tootja müük on sellel aastal teinud järjepidevalt uusi rekordeid ning kasvu veavad Aasia ja USA turg. Kõige uuematel andmetel jätkas ettevõtte globaalne müük kasvu ka juulis, suurenedes 5% võrreldes aastatagusega ning tulenevalt tugevatest müüginumbritest esimesel poolaastal ning uute mudelite turuletulekule teatas BMW, et prognoosib müügi kasvu jätkumist terves selle aasta teises pooles. Selle eelduse kohaselt on aasta lõikes oodata ka uut müügirekordit.
Samas kardetakse, et Euroopa võlaprobleemide ja Hiina majanduskasvu aeglustumise tõttu aeglustuv globaalne majanduskasv vähendab varem või hiljem nõudlust ka luksusautode järele ning seda eriti Hiinas, mis on viimastel kvartalitel vedanud globaalsete autotootjate kasvu. Eelmisel aastal kasvas luksusautode müük Hiinas 32%, samal ajal kui üldine sõidukite müügi kasv aeglustus 2.5% peale eelmiste aastate kahekohaliste kasvunumbrite pealt. Samuti on viimastel kuudel tugevnenud hinnasurve Hiinas ning luksusautode tootjad on seal pidanud langetama hindu, et täita oma müügieesmärke. Audi, BMW ja Mercedese sõidukid moodustavad umbes 70% kogu luksusautode müügist Hiinas ning Morgan Stanley hinnangul on suurim turuosa Audil (üle 30 protsendi). BMW, Volkswageni Audi ning Daimleri Mercedes-Benz teenivad Hiina turult umbes 30% oma kasumist.
Euroopa luksusautode sektor on aga paremas olukorras kui rohkem hinnatundlikum tarbesõidukite sektor. Regiooni võlaprobleemide tõttu vähenes esimesel poolaastal uute sõidukite müük Prantsusmaal, mis on Saksamaa järel Euroopa suuruselt teine autoturg, 15%, Hispaanias 8% ning Itaalias 20% võrreldes aastatagusega. USAs kasvas müük samal ajal 8% ning Saksamaal 1%. Prantsusmaa autotootja Peugeot Citroen teatas selle aasta juulis, et plaanib nõudluse vähenemise tõttu 2014. aastal tootmise peatamist ühes oma Põhja-Pariisis asuvas tehases ning veidi varem teatas General Motors, et sulgeb Opeli tehase Saksamaal pärast 2016. aastat.
Keerulistest turutingimustest hoolimata jättis BMW teise kvartali lõpus samaks oma majandusaasta prognoosid. Ettevõte loodab saavutada nii maksude-eelse kasumi kasvu kui ka uue sõidukite müügirekordi ning seda vaatamata sellele, kui eelmisel aastal müüdi rekordilised 1.67 miljonit sõidukit. Kuigi sellel aastal on tootmisvõimsuse kasvu ja uutele sõidukitele ning uuele tehnoloogiale tehtavate kulutuste kasvu tõttu oodata kasumlikkuse vähenemist.
BMW aktsia kaupleb 8.9 kordsel tagasivaataval ning 8 kordsel ettevaataval hinna-kasumi suhtel. 2011. aasta eest maksti dividende 2.30 eurot ning dividendimäär on 3.8%. Kuigi BMW sõidukite üksuse ärikasumi marginaal langes teises kvartalis 11.6% peale aastataguse 14.4% pealt, on see parem kui konkurentidel. Näiteks Mercedes-Benzi ärikasumi marginaal oli teises kvartalis 8.6% ning Audil 11.6%. Sõidukite üksuse vaba rahavoog ulatus 2012. aasta esimesel poolaastal 2.5 mln euroni. BMW Grupi likviidsus on sellaasta juuni lõpu seisuga kõrge, ulatudes 10.8 miljardi euroni. Grupi brutokasumi marginaal langes selle aasta teises kvartalis 21% peale aastataguse 24.1% pealt. Ettevõtte tegevuse juures on riskiks Hiina majanduskasvu oodatust suurem langus, mis vähendaks Saksamaa autotootja käivet ning marginaale märkimisväärselt.
BMW aktsia on viimase kahe aasta jooksul olnud üks parimat tootlust näidanud aktsia Euroopa autosektoris. Alates selle aasta algusest on autotootja aktsia tõusnud umbes 15%, jäädes alla Euro Stoxx autode sektori indeksile, mis on alates aasta algusest tõusnud üle 20 protsendi. BMW aktsia ühe aasta graafik:
Allikas: BigCharts.com
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet