Dreamstime
Pole just eriline ime, et seoses Euroopa võlakriisiga on regiooni autotootjad pidanud seisma silmitsi kahaneva nõudlusega. Eelkõige on aga nõudluse langust pidanud tunnistama sellised tootjad nagu Peugeot, Renault ja Fiat. Luksusautode valmistajad on suutnud kasvavaid müüginumbreid näidata hoolimata majandusolukorrast, kuid viimasel ajal on ka nende poolt kostumas negatiivsemaid kommentaare.
Heites pilgu Euroopa Liidu uute sõiduautode registreerimisnumbritele näeme, et viimased neli aastat on autode registreerimine kahanenud ning suure tõenäosusega ei pääseta samast saatusest ka käesoleval aastal, kui esimese seitsme kuuga on registreeritud autode arv 2011. aastaga võrreldes 6,9% kahanenud. Eelmisel aastal võeti arvele 13,1 miljonit sõidukit, mis on võrdväärne tase 1997. aastaga. Samas prognoosib Euroopa autotootjaid koondav liit ACEA, et käesoleval aastal lisandub teedele 12,2 miljonit autot, millesarnast taset nähti viimati 1995. aastal.
Allikas: European Automobile Manufacturers' Association
Nagu allolevalt graafikult näha, siis brändide lõikes langes müük Lääne-Euroopas ülemaailmse finantskriisi ajal sarnaselt. Alates 2010. aastast, mil algas regioonis võlakriis, oli märgata aga lahknemist eelkõige luksusbrändide (BMW, Audi, Mercedes) ja odavama hinnaklassiga (mass)brändide vahel. Nagu ka teiste luksustoodete puhul suutsid antud sektorisse kuuluvad autotootjad rasketest majandusoludest hoolimata müüki kasvatada, samal ajal kui teiste tootjate kohta pole midagi rõõmustavat kosta. Eraldi väärib muidugi väljatoomist Lõuna-Korea autotootjate Hyundai ja Kia võimas turuosa haaramine alates 2009. aastast.
Allikas: European Automobile Manufacturers' Association
Kuid nagu võlakriisi mõjud on levimas ka majanduslikult tugevatesse riikidesse nagu Saksamaa, ei jää immuunseks ka luksuskaupade sektor. Septembri esimesel poolel luksusrõivaste jaemüüja Burberry poolt antud kasumihoiatus oli selge märk sellest, kuidas makromajanduslikud arengud Euroopas ja Hiinas hakkavad pea kolm aastat kestnud luksuskaupade buumi pidurdama.
20. septembril teatas Daimler, et Mercedes-Benz Cars üksuse ärikasum jääb käesoleval aastal mullusele alla. Eelmisel aastal oli vastavaks näitajaks 5,2 miljardit eurot ning käesoleval aastal suudeti teenida 2,57 miljardit eurot ärikasumit, mida on 10% vähem kui aasta tagasi samal perioodil. Üksuse juhi Dieter Zetsche sõnul on Euroopas esinenud oodatust rohkem negatiivseid arenguid. Ettevõte on samuti loonud kulusäästu programmi „Fit for Leadership“, mille täpsemad detailid peaksid selguma lähinädalatel.
Stuttgartis baseeruv sportautode tootja Porsche teatas, et ettevõte peab oodatust nõrgema nõudluse tõttu tootmist kärpima. Kui varasemalt plaanis Volkswageni gruppi kuuluv autotootja 2013. aastal valmistada 155 000 autot, siis nüüd on eesmärgiks võetud 140 000 sõidukit. Ka Porsche esindaja märkis põhjusena keerulist majandusolukorda, eriti Euroopas.
BMW aga jääb oma varasema prognoosi juurde, plaanides käesoleval aasta müüa rekordarvu autosid ning teenida kõigi aegade kõrgeimat ärikasumit. Samas on BMW ametnikud oma sõnavõttudes olnud tuleviku suhtes ettevaatlikud. Näiteks tegevjuht Norbert Reithofer märgib, et riskid pigem suurenevad kui vähenevad ning kuna peale Euroopa on majandusolukord halvenemas ka mujal, oodatakse ka konkurentsisurve kasvu. BMW finantsjuht on öelnud, et tulenevalt finantskriisi järgsest nõudluse ärakukkumisest kavatseb autotootja hoida €8-€10 miljardi suurust likviidsuspuhvrit, mis peaks tagama ettevõtte krediidireitingu säilimise. Ka Audi ootab müügikasvu jätkumist kahekohalise numbri võrra. Samas on viimasel ajal palju kaheldud müüdud autode arvu õigsuses, sest meediasse on jõudnud lood sellest, kuidas autotootjad paremate müüginäitajate nimel survestavad edasimüüjaid autosid ostma, kuigi tegelikkuses jäävad paljud neist lihtsalt müügiplatsile seisma.
Lõpptarbijate vähesest nõudlusest annab aimdust ka edasimüüjate poolt tehtavad allahindlused. Näiteks Saksamaa esindused pakkusid augustis 12,1% suurust allahindlust, mis on viimase aasta suurim näitaja. Mercedes-Benzi ostjad said eelmisel kuul allahindlust keskmiselt 11,7% vs 9,2% aasta tagasi ning Audide puhul suurenes soodustus 9,2% pealt 9,7% peale. See aitas augustikuus ka mõlema brändi müüki tõsta, samal ajal kui BMW pidi tunnistama 11% suurust langust registreeritud autode arvus.
Kuigi luksusautode tootjate tulevik tundub nende andmete valguses tume, siis vastupidiselt paljudele odavama hinnaklasside brändide tootjatele suudetakse näidata positiivseid kasuminumbreid. Näiteks vaevlevad kahjumis Peugeot, Fiat, ja General Motorsi ja Fordi Euroopa üksused. Mitmed antud tootjatest on pidanud oma tegevust kärpima – tehaseid sulgema ja töötajaid koondama. Näiteks Peugeot kavatseb sulgeda tehase Pariisi eeslinnas, mistõttu kaotab töö 8000 inimest. Samuti müüs ettevõte suure osa oma veoautode üksusest, et saada likviidseid vahendeid. Renault kasutab lühendatud töönädalaid. Fiat kavatseb koondada 20% juhtivatest töökohtadest ning sulgeda tehaseid. Itaalia autotootja ootab ärikahjumiks Euroopas käesoleval aastal 700 miljonit eurot. Seega pole luksusautode tootjate olukord sugugi halb, lihtsalt viimastel aastatel näidatud muljetavaldav müügikasv ei pruugi tulevikus jätkuda.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet