Luksuskaupade tootjad muutumas ettevaatlikumaks? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Luksuskaupade tootjad muutumas ettevaatlikumaks?

Vallo Lees

25.10.2012 09:10

Shutterstock

Kui finantskriisi järgsest ajast otsida mõnda silmapaistvat sektorit, siis kahtlemata ei jää märkamatuks luksuskaupade sektor, mis arenevate maade, eriti Hiina nõudluse taustal suurepäraseid tulemusi ja kiiret kasvu näitas. Viimase kuu aja jooksul on aga eduloosse ilmunud esimesed mõrad, kui mõned luksuskaupade tootjad Aasia nõudluse pidurdumise valguses on kasumihoiatustega välja tulnud.

Bain & Company poolt avaldatud raport prognoosib globaalse luksuskaupade müügi tõusmist käesoleval aasta viimasel kvartalil 7% võrreldes mullusega. Kokku peaks luksuskaupade müük 2012. aastal kasvama 10% ehk rahalises väljenduses €212 miljardini. Arvestades ka luksusautode ja –jahtidega prognoositakse müügitulude kerkimist 9% ehk €750 miljardini. Tegu on kolmanda järjestiku aastaga, mil antud sektori müügitulud genereerivad kahekohalist kasvu, mis on vägagi muljetavaldav näitaja, arvestades maailmamajanduse vaevalist taastumist.

Kuigi üleüldine kasv on saavutamas järjest kõrgemaid tasemeid, siis luksuskaupade turul on toimumas üha enam struktuurseid muutusi. Hiina koos Hongkongi, Macau ja Taiwaniga on hõivanud teise positsiooni USA järel müügitulude arvestuses. Hiina tarbijad moodustavad ligikaudu poole Aasia luksuskaupade müügist, mis on võrdne kolmandikuga Euroopa luksussektori müügituludest. Globaalselt on Hiina käes veerandi suurune turuosa. Alljärgnevalt on ka toodud luksuskaupade müük regioonide lõikes ning sulgudes oodatav kasv 2012. aastal.

Allikas: Bain & Company

Lisaks on üha suuremat rolli luksusesemete müügi juures mängimas e-kaubandus, kus tulude kasvuks oodatakse koguni 25%. Ka ostjate koosluses on toimumas muutused, kui üha rohkem noorema põlvkonna tarbijatest on oma pilgud pööranud luksusasjade turule. Samas otsivad antud generatsiooni esindajad luksuskaupadest hoopis midagi muud kui traditsiooniliselt antud sektori klientidelt oodata võib. Nimelt keskendutakse rohkem unikaalsusele ja uudsusele ning pelgalt ostlemise asemel rõhutatakse meelelahutuslikku elementi.

Vaadates luksuskaupade jaotust siis esimest korda põhikategooriate lõikes on tabeli tippu tõusnud nahktooted ja kingad, mis kahepeale kokku moodustavad 27% turust. Antud kaubaartiklite puhul võib täheldada üha suuremat meesklientide arvu ning suuremat huvi kõrgema kvaliteedi ja hindadega toodete järele. Allolevatel joonistel on toodud nii põhikategooriate (vasakul) kui ka teiste kaupade (paremal) osakaalud käesoleva aasta oodatavate müügitulude järgi.

Allikas: Bain & Company

Hoolimata muljetavaldatavast prognoosist tuleb märkida, et see sisaldab endas ka valuutakõikumisi ja arvestamata euro nõrgenemist oodatakse luksusasjade müügi kasvuks 5%, mis võrreldes eelmise aasta 13% suuruse tõusuga on üsna järsk aeglustumine. Veidi pikemas perspektiivis, aastatel 2013-2015 nähakse luksuskaupade sektori müügi kasvamist 4-6% aastas. Antud trendide taga on just siiamaani kasvumootoriks olnud Hiina, kus nähakse tingimuste halvenemist.

Esiteks tuleb silmas pidada, et Hiina luksuskaupade buumi pole aidanud toita mitte ainult eliit, keda arvatakse riigis elavat 2,7 miljonit inimest, kelle varade netoväärtus ületab $1 miljoni piiri, vaid ka kesklass ning madalama sissetulekuga inimesed. Ilmselt üks ekstreemsemaid näiteid on see, kuidas üks $300 kuus teeniv, Shanghais elav naine jättis viis kuud järjest lõuna ostmata, et saaks endale soetada Armani teksajaki. Alates finantskriisist madalaimas tempos kasvava majanduse taustal on tarbijad muutumas ettevaatlikumaks ning varem teiste maailmas toimuvate majandussündmuste vastu immuunne tundunud regioon enam nii kaitstud ei näigi.

Teiseks, on oluliselt muutunud suhtumine kingituste tegemisse. Kõrge korruptsioonitaseme tingimustes on olnud üsna tavaline kinkida luksusesemeid, et teatud protsesse kiirendada või mingit teenet paluda. Shanghais ilusalonge omav Vivan So räägib, et on pidevalt oma äripartneritele kinkinud Rolexi käekellasid, kuid kavatseb nüüd ümber lülituda odavamatele rahakottidele. Hongkongi King’s Watch juhataja William Li sõnul on mitmed kliendid, kes enne ostsid ametlikeks kingitusteks ca $13 000 maksvaid käekellasid, valivad nüüd ligikaudu 40% odavamaid brände. Analüüsimaja CLSA andmetel moodustavad selliseid kingitusi tegevad kliendid umbkaudu 16% luksuskaupade tarbijatest.

Viimasel ajal on aga väga tugevat tähelepanu pööratud korruptsioonijuhtumitele ja Hiina valitsusametnike varadele. Suve keskpaigas keelas valitsus avaliku sektori töötajatel riigi raha eest luksusesemete ostmise. Ärimeeste ja ametnike peamiste kingituste, juveelide ja käekellade müük on juba aasta algusest ka aeglustumise märke näidanud. UBS hinnangul vähenes antud kaubagruppide müük mais ühikuliselt 3% ning rahaliselt tõusis kõigest 3%. CLSA andmetel kasvas juveelimüük Hiinas teises kvartalis 20%, olles eelmisel aastal samal ajal näidanud 59% suurust tõusu.

Allikas: Wall Street Journal

Närvilisust paistab ka luksuskaupade müüjate seas. Septembris andis kasumihoiatuse Suurbritannia moekaupade tegelev Burberry, öeldes, et näeb sektoris nõrkust, mistõttu jääb käesoleva aasta kasum suure tõenäosusega investorite ootustele alla. Siiski ei täpsustanud Burberry, millises regioonis nõrkust nähakse, kuigi kolmandik ettevõtte müügituludest pärineb Aasiast. Oktoobris avaldatud tulemustest selgus, et Aasia regiooni müügitulude kasv esimesel poolaastal oli 8% vs 52% eelmisel aastal. Siiski osutus see näitaja paremaks kui investorid olid kartnud.

Käesoleval nädalal tuli kasumihoiatusega lagedale ka teinegi Suurbritannia luksuskaupade jaemüüja Mulberry, kes ütles, et käesoleva aasta kasum jääb eelmise aasta näitajale alla tulenevalt strateegilisest otsusest vähendada jaemüüki rahvusvahelistel turgudel, kuna nõudluse kasv aeglustub. Muidugi tuleb meeles pidada, et Hiina on endiselt maailmas kõige kiiremini kasvav luksuskaupade turg, kes peaks 2015. aastal mööduma Jaapanist ja USAst, võttes endale maailma suurima luksuskaupade turu tiitli. Näiteks automüüjatel läheb regioonis endiselt hästi, kui BMW müük tõusis augustis 38% ja Porschesid soetati 28% enam. Siiski tasub jääda tähelepanelikuks, kuna varasemalt turvalisena tundunud sektoris on esile kerkimas ohumärke.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon