Dreamstime
Amazon.com on 1994. aastal Jeff Bezose poolt Ameerikas rajatud ning nüüdseks rahvusvaheliselt tuntuks saanud e-kaubandusega tegelev ettevõte. Esialgu tegeleti vaid raamatute müügiga, kuid hiljem lisandusid CD-d, DVD-d, elektroonikatooted, rõivad, majapidamiskaubad, mööbel, toit ja kõik muu mõeldav. Amazoni näol on tegu maailma suurima internetipõhise jaemüüjaga ning 1997. aastast Nasdaqi börsil AMZN tähisega noteeritud ettevõtte turuväärtus ületab $100 miljardi piiri.
Amazoni esialgne äriplaan oli investorite silmis kaheldava väärtusega, kasumit plaaniti teenima hakata alles 4-5 aastat peale firma rajamist ning 2000. aastal lõhkenud interneti mull seadis sellise ärimudeli veelgi suurema kahtluse alla. Ometi suutis Amazon end kehtestada ja tõestada e-kaubanduse potentsiaali, kui 2001. aasta neljandas kvartalis teeniti esmakordselt enam kui $1 miljardi suuruse käibe pealt $5 miljonit kasumit ehk $0.01 aktsia kohta. Nüüdseks ei kahtle keegi interneti jaemüügi suutlikkuses, kui 2013. aastal peaks globaalne e-kommertsi käive ulatuma ligi $1 triljonini, kasvades keskmise kiirusega 19% aastas.
Graafik: Globaalne e-kommertsi käive (miljardit $)
Allikas: Goldman Sachs
Sarnaselt teistele internetipõhistele äridele on ka Amazoni edule ja kasvule kaasa aidanud ülevõtmised ja partnerlussuhted. Läbi aastate on läbi viidud ligi 30 ülevõtmist, mille hulka mahub väiksemaid jaemüügi lehekülgi, videomängude loojaid ning ka nõudlusele reageerivaid trükikodasid. Ilmselt tähtsaimateks on aga kujunenud erinevad tarkvara arendajate ülevõtmised, kui 2004. aastast on Amazonil tütarettevõte Lab126, mis keskendub lihtsalt kasutatavate elektrooniliste tarbekaupade tootmisele. 2007. aastal toodi turule e-raamatu lugeja Amazon Kindle, millega on võimalik ligi pääseda enam kui 850 000 raamatule Amazoni e-poes. 2011. aastal siseneti väga agressiivselt tahvelarvutite turule, kui tutvustati konkurentidest tunduvalt odavamat Android süsteemil töötavat Kindle Fire'it.
Graafik: Tahvelarvutite müük USA-s ja e-lugejate ning tahvelarvuti omanike muutus
Allikas: Pew Research Center's Internet & American Life project, Forrester Research
Amazoni ärimudel on aastate jooksul tunduvalt muutunud. Enam ei üritata viia ise tooteid klientideni, vaid tegutsetakse pigem vahendajana ehk viiakse kokku klient ja teenusepakkuja ning firma teenib iga leheküljel tehtud müügi pealt komisjonitasu. Teenuse- ja toodetepakkujateks on nii üksikisikud, väikeettevõtted kui ka suured jaemüügiketid, kel kõigil on võimalus luua Amazoni platvormi kaudu oma koduleheküljed ja veebipoed, mis on kõik ühenduses Amazoni poega. Lisaks komisjonitasule teenitakse ka reklaamitulusid, mis moodustavad ca 1/6 kogu käibest.
Graafik: Amazoni müügitulu jaotus tootegruppide lõikes
Allikas: eDataSource
Ettevõtte 2012. aasta kolmanda kvartali käive kasvas 2011. aastaga võrreldes 30% ehk $13.81 miljardini, mis jäi pisut alla analüütikute oodatud $13.92 miljardile. Eelmise aasta $79 miljoni suuruse ärikasumi asemel teeniti aga $28 miljonit kahjumit. Puhaskahjum ulatus $277 miljonini, mis hõlmab endas enam kui $175 miljoni suurust vett vedama läinud investeeringut päevapakkumisi esitavasse lehekülge LivingSocial. Kuigi e-lugerite ja tahvelarvutite turg on iga aastaga märgatavalt suurenenud, keeldub Amazon üllataval kombel avaldamast müüdud ühikute täpset arvu. Investoritele võib ka muret tekitada fakt, et tahvelarvutite turul on kasumimarginaalid äärmiselt madalad ning Amazoni agressiivne hinnasõda ei pruugi ettevõtte kasumlikkusele ruumi jättagi. Firma peamiseks põhjuseks odava elektroonika pakkumisel võib hoopiski lugeda lootust, et sealt saadav kahjum teenitakse tasa muude Amazoni poolt pakutavate teenustega, mis tahvelarvutitel kasutatakse – e-raamatud, e-pood, rakenduste pood jms.
Graafik: Amazoni kvartaalne käive ja ärikasum
Allikas: Amazoni kvartalitulemused
Amazon on üks vähestest internetifirmadest, mis internetimulli üle elas, suutes tänaseks online jaemüügi turu seostada oma nimega sama tugevalt nagu võib paralleeli tõmmata Google’i ja internetiotsingu vahel. Kuid edulugu pole veel lõppenud ning analüütikud jäävad veendunult uskuma firma pikaajalist potentsiaali, prognoosides 2015. aastaks müügitulu 2,5kordset kasvu 123 miljardi dollarini võrreldes eelmise aasta 48 miljardi dollariga.
See lugu oleks aga investori jaoks märksa atraktiivsem, kui sama kindlaks jääks tõusujoon ka firma kasumireal, ent klientide arvu ja oma toodete tarbimise suurendamiseks tuleb teha tehnoloogilisi investeeringuid, mis sööb hetkel kasumit. Tegemist on kahtlemata pikaajalise strateegiaga ning eeldab firma järgmise aasta 123x ja ülejärgmise aasta 60x aktsiahinna ja prognoositava kasumi suhtarvude näol usku Amazoni võimesse klientide kasv ka kasumiks pöörata. Nagu allolevalt graafikult näha, siis siiani on investorid otsustanud Jeff Bezose seljataha jääda.
Graafik: Amazoni viimase 5a aktsiahind
Allikas: Bloomberg
Tweet