Sanoma restruktureerimine ei ole veel tulemusi andnud - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Sanoma restruktureerimine ei ole veel tulemusi andnud

Kristiina Kirtsi

19.11.2012 09:59

Shutterstock

Kui ühelt poolt muudab digitaliseeruv ühiskond inimeste elu lihtsamaks, siis teiselt poolt valmistab see peavalu ettevõtetele, kelle tuleb oma tegevust selle tõttu kaasaegsemaks muuta. Põhjamaade suuruselt teine meediakontsern on seetõttu võtnud ette restruktureerimise teekonna, ent tegevust survestab lisaks veel  majanduse ning tarbijate ebakindlus.

Aastani 2008 SanomaWSOY nime kandnud Sanoma OY on Soome suurim ning Põhjamaade suuruselt teine meediakontsern, mille peakontor asub Helsingis. Tarbemeediale ja õppimisvahenditele keskendunud meediaettevõte annab välja umbes 300 ajakirja rohkem kui kahekümnes Euroopa riigis, lisaks omatakse telekanaleid ning raadiojaamu. Kontserni toote- ja teenusteportfelli kuuluvad näiteks Cosmopolitan ja AutoWeek ajakirjad, Nelonen Media tele ja raadiokanalid ning Soome suurimad päevalehed Helsinkin Sanomat ning Ilta-Sanomat. Hetkel on ettevõtte suurimaks aktsionäriks 23 protsendiga Jane ja Aatos Erkko sihtasutus, mis päris sellel aastal osaluse grupi tegevjuhilt ning suurimalt erainvestorilt Aatos Erkkolt. Tänapäevani on antud suguvõsa esindajad olnud ettevõtte suurimateks üksikaktsionärideks. Grupi töötajate arv on 10 590.

1,182 miljardi euro suuruse turuväärtusega Sanoma Grupp koosneb kolmest üksusest, milleks on:

1) Sanoma News- siia alla kuuluvad ajalehed (Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat), online-meedia (keltainenporssi.fi, HS.fi), internetimängude leheküljed (samomagames.fi) ja reklaamiteenuste (Sanoma Uniikki) ning internetiturundus (Sanoma Online Ad Sales). Üksuse alla kuuluvad ka Sanomapaino trükikojad. Uudiste üksus moodustab grupi kogukäibest umbes 17%.

2) Sanoma Media- siia alla kuuluvad ajakirjad, TV-kanalid, raadiojaamad kaheteistkümnes Euroopa riigis. 2012. aasta kolmanda kvartali seisuga andis üksus välja 280 erinevat ajakirja, kvartali jooksul müüdi kokku 253  mln ajakirja ning 35 000 reklaami sisaldavalt lehekülge. Ettevõtte kahel suurimal tarbemeediaturul ehk Soomes ja Hollandis ulatus ettevõtte telekanalite vaadatavuse määr riikides kolmandas kvartalis vastavalt 15% peale ning 20.1% peale. Ettevõtte tugevuseks on tugevad kaubamärgid, sihtgruppide tundmine ning turuliidri positsioonid. Meediaüksuse käive moodustas selle aasta kolmandas kvartalis grupi kogukäibest 65%.

3) Sanoma Learning- üksus pakub õppevahendeid ning lahendusi õpetajatele õppetöö hõlbustamiseks. Siia alla kuuluvad nii digitaalsed kui paberil õppevahendid (traditsioonilised õpikud). Üksuse müügitulu jaotub järgnevalt:  56% annavad trükitud õppevahendid, 16% digitaalsed ning ülejäänu moodustab muu. Samal ajal, kui ettevõtte õppimisvahendite üksus koosneb enamikus osas trükitud õppematerjalidest on oodata 2020. aastaks globaalsel õppevahendite turul trükitud õppematerjalide turuosa langust 30% peale praeguse 80% pealt. Langus tuleks digitaalsete õppevahendite kasvu arvelt. Õppevahendite üksus moodustab grupi kogukäibest umbes 14%.

Allikas: ettevõtte kodulehekülg

Veel sellel aastal kuulus kontserni ka kaubanduse üksus, mis koosnes kioskitest, raamatupoodidest ning kinodest, kuid tegevuse restruktureerimise tõttu üksusesse kuuluvad ettevõtted müüdi sellel aastal. Eelmisel majandusaastal moodustas müüdud üksus grupi kogukäibest 21% ning ärikasumist 25%.

Lisaks ettevõtte põhitegevusega mitteseotud üksuste müügile laiendatakse põhitegevusega seotud äritegevust läbi ettevõtete ostmise. Restruktureerimine hõlmab veel ka  ettevõtte üldise tegevuse parandamist läbi töökultuuri, protsesside ning kuluefektiivsuse parandamise. Ettevõtte eesmärgiks on järgmise kolme aasta jooksul vähendada kulubaasi 60 mln euro võrra võrreldes 2012. aastaga, et võidelda tarbemeedia nõrkusega. Kulude kokkuhoiu puhul on põhimõtteliselt tegemist kujutletava efektiga, kuna reaalset kulude kokkuhoidu ei tule ning see väljendub hoopis kulubaasi inflatsiooni vähendamisena. Seni on restruktureerimisega suudetud saavutada omakapitali tulususe paranemine, mis eelmise majandusaasta 5,9% pealt on selle aasta kolmandaks kvartaliks kasvanud 13,4% peale.Ent samas jääb Sanoma 2013. aasta oodatav ROE (9,4%) alla võrldusgrupi keskmisele, milleks on 14,1%.

Sanoma grupi tugevateks üksusteks on hetkel õppisvahendite üksus (selle aasta kolmandas kvartalis kasvas üksus 11%, näidates tugevaimat kasvu ettevõtte kolme üksuse seas), kuid teisi üksusi survestab printmeedia ning reklaamituru jätkuv halvenemine. Reklaami müük moodustab grupi käivest 30%. Reklaami müügi vähenemine, mis omakorda põhjustab online-meedia kasvu, tuleneb majanduse ja tarbijate ebakindlusest.

Regioonide lõikes on grupi suurimaks turuks Holland (35%), järgnevad Soome (33,8%), Belgia 11,6%, muud Euroopa riigid (16%) ning ülejäänud riigid (3.6%). Grupi käibest 60%moodustab trükiprint, 15% TV ja raadio, 10% online ning 10% õppimisvahendid.

Ettevõtte majandusaasta finantsnäitajad on olnud ebastabiilsed. Eelmisel majandusaasta ulatus grupi käive 2,378 miljoni euroni (vähenedes aastatagusega 0,5%), ärikasum ulatus 224 miljoni euroni (vähendes aastatagusega 53,4%) ning puhaskasum 86 miljoni euroni (vähenes aastatagusega 71,1%). Selle aasta esimese kolme kvartaliga on ettevõtte kasum hakanud kasvama ning seda tänu ettevõtete ostmisele, kulude kärpele ning õppimisvahendite üksuse kasvule. Sanoma aktsia teeb võrreldes konkurentidega atraktiivsemaks aga kõrge dividendimäär. Viimase viie aasta keskmine dividendimäär on olnud 6.7%.

Allikas: ettevõtte majandusaasta aruanded

Kuigi selle aasta dividendi põhjal on dividendimäär 8.7% ning aktsia kaupleb soodsate valuatsiooninäitajate juures, siis Sanoma ise oma lähitulevikku helgena ei näe. Ettevõte prognoosib praegusel majandusaastal käibe jäämist eelmise majandusaastaga samale tasemele, ärikasumimarginaaliks umbes 10% netokäibest ning majandusaasta korrigeeritud aktsiapõhise kasumi allajäämist 2011. aasta tulemusele. Grupi pikaajalisteks eesmärkideks on saavutada põhiturgude sisemajanduse kogutoodangu kasvu ületav müügitulu kasv, 12 protsendiline ärikasumi marginaal, netovõla/EBITDA suhtarv väiksem kui 3,5 ning dividend aktsia kohta suurem kui kui 50% kasum aktsia kohta.

Sanoma aktsia viie aasta graafik:


Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.


Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon