Must reede ehk kõik müügiks - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Must reede ehk kõik müügiks

Oscar Rõõm

22.11.2012 09:30

Dreamstime

Musta reede all tuntakse USAs tänupühadele järgnevat päeva, mil jaemüüjad ja poed alustavad tegevust varajastel hommikutundidel ning ülisuurte allahindlustega. Nimi 'must reede' kujunes välja juba 1960ndatel tänupühade järgsel päeval esinevast tihedast liiklusest, kuid nüüdseks on tegemist aasta suurima osturalliga, mis ühtlasi tähistab ka jõuluperioodi algust. Sel aastal sattusid tänupühad varaseimale võimalikule kuupäevale, mis tähendab, et jõuludeni on 32 päeva ehk pikim võimalik vahe tänupühade ja jõululaupäeva vahel. See on ettevõtete jaoks tähtis ja töörohke aeg, sest juba sel nädalavahetusel ruttab poodidesse ca 150 miljonit klienti ehk ligi pool USA populatsioonist, kes ühtekokku kulutavad kolme päeva jooksul $50 miljardit.

Graafik: Tänupühadele järgneval nädalavahetusel ostlejate arv koos kulutustega

Allikas: Rahvusliku Jaemüügi Föderatsioon

Must reede sai tõsisema hoo sisse viimase kümnendi jooksul ning haaras aasta suurima ostlemise perioodi tiitli alles 2005. aastal. Suureks faktoriks siinkohal loetakse tänupühade puhul töötajatele antavat poolikut või tervet vaba tööpäeva, mis teeb nädalavahetuse päeva võrra pikemaks ja annab inimestele lisaaega poodidesse jõudmiseks. Allahindlustega lähevad kaasa nii väikesed kui ka suured jaemüüjad ning sealjuures lükatakse poodide tööaegu ekstreemsete piirideni. Kui algselt alustati tööpäeva vaid mõned tunnid varem, siis aja möödudes hakati poode avama juba kell kuus ja kell neli hommikul. Nüüdseks on juba traditsiooniks saanud alustada tegevust südaööl või tänupühade õhtul, kusjuures mõningad poed, mis muidu pole 24 tundi ööpäevas avatud, püsivad nüüd ka öö läbi avatuna.

Nädalavahetusel suurenevast tungist tingituna viivad poed lisaks pikemale tööpäevale sisse ka muid muutusi: tasuta pakkimisabi kassades, suurem saalitöötajate arv, täiendavate puhkealade ja lastehoidude loomine. Suurt rõhku pööratakse ka internetipõhisele müügile, kus tihedas hinnasõjas pakutakse ajutiselt soodsat või tasuta kauba kohale toimetamist. Paljud ettevõtted püstitavad poodidesse ajutisi müügilette ja iseteenindusega kassasid, et vähendada tekkivaid järjekordi. Mustal reedel poode ründav rahvamass on nii suur, et minevikus on olnud trügimisest tingitud vägivalla ning isegi surmajuhtumeid. See aitab mõista, miks suurendatakse töötajate arvu ja tõhustatakse turvameetmeid nii drastiliselt ning miks üritatakse tasuta kullerveoga inimesi internetti ostlema suunata.

Kui tähtsat rolli see periood siis ikkagi ettevõtetele mängib ning kas suurenenud müük teeb tõesti tasa suurtest allahindlustest tingitud üliväikesed kasumimarginaalid ja lisakulud, mis tulevad pikendatud tööaegadest ning ajutisest tööjõust? Viie suure USA jaemüüja aruandeid võrreldes selgub, et neljanda kvartali müük moodustab oluliselt suurema osa ehk 36% kogu aastakäibest tegelikult vaid ühel firmal: Amazonil. Seda loomulikult tunduvalt väiksemate kasumimarginaalide juures, kui muudel perioodidel. Seega võib arvata, et ettevõtted lähevad suurte allahindluste ning äärmuslike tööaegadega kaasa mitte tingimata müügi suurendamiseks, vaid selleks, et müüginumbreid mitte konkurentidele kaotada.

Graafik: Viie jaemüügiga tegeleva ettevõtte neljanda kvartali osakaal aastakäibest

Allikas: The Wall Street Journal

Mõned suured ketid nagu näiteks Crocs ja Target on trendist väljajäämist ka omal käel katsetanud ning ei läinud eelnevatel aastatel soodustustega kaasa - tulemusena jäid müügitulemused nõrgaks ja prognoositule alla. Nüüd on mõlemad ettevõtted meelt muutnud ning mõistavad musta reede tähtsust: Target palkab pühade ajaks ligi 90 000 ajutist töötajat ning kuigi eelmise aasta neljandas kvartalis saavutas Crocs pakutavate soodustuste tõttu vaid 3% suuruse ärikasumi marginaali võrreldes teise kvartali 22% suuruse marginaaliga, siis otsustati sellegipoolest ka edaspidi allahindlusi pakkuda, et potentsiaalseid kliente mitte kaotada.  Ühena vähestest marsib julgelt vastassuunas jalatsite jaemüüja Foot Locker, kes sarnaselt 2011. aastale on liikumas hulgalistest soodustustest eemale ning toob hoopis turule uue ja kalleima jalatsite liini. Ettevõte usub, et pakkudes häid jalanõusid pole vaja kliente soodustustega ligi meelitada ning seni on selline strateegia nende jaoks töötanud, sest näiteks eelneval aastal suurenes Foot Lockeris täishinnaga müüdavate toodete arv mustal reedel kogumüügist 60% pealt 80% peale.

Kõike öeldut arvestades tundub, et jaemüüjad ning poed on loonud endale musta reedega justkui pöördumatu tee: hulgalised soodustused ja suurenenud kulud kaotavad ära kasumimarginaalid, mis tähendab, et suurenenud müügist hoolimata teenitakse vähem, või heal juhul sama palju kui tavalisel perioodil. Et mitte kaotada kliente konkurentidele, tuleb aga poodidel allahindlustega kaasa minna ning selle mõjud ära kannatada. Võitjaks jääb niisiis tarbija, mitte ettevõte, kes naudib soodsaid pakkumisi ja muid lisahüvesid.

USA tarbijakulutused moodustavad kogu Ühendriikide majandusest ligi 70%, seega ei tasu kõigest öeldust hoolimata antud perioodi alahinnata. Lisaks suurele hulgale rahale, mis peagi omanikke vahetab, annab ees seisev nädalavahetus hea aimduse USA tarbijate sentimendist, mis on käesoleval aastal kõvasti räsida saanud, kuna tegeleda on tulnud poliitilise ebakindlusega, orkaaniga ning kallineva kütusega. Samuti seistakse silmitsi nö ähvardava fiskaalse kuristikuga, mis toob kaasa võimalikke maksutõususid. Kas Ameerika tarbijad muutuvad ettevaatlikumaks ning piiravad käesoleval aasta kulutusi, või ostetakse tuju parandamiseks tavalisest enamgi? See selgub juba nädalavahetusel ja tuleva nädala alguses, kui jaemüüjad oma numbrid kokku löövad.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon