Shutterstock
Samal ajal kui Ameerika Ühendriikide makromajanduse näitajad ning eelarveläbirääkimised tekitavad inimestes ebakindlust, on sõidukite müük seni maailma suurima majanduse üheks positiivseks märgiks olnud. Viimasel ajal on aga muret tekitama hakanud sõidukitootjate varude kasv.
Pärast eelmisel kuul orkaan Sandy tõttu toimunud sõidukite müügi kasvu aeglustumist 7% peale, tegi müük novembris põrke, kasvades 14.9% võrreldes aastatagusega ehk 1.14 miljoni sõidukini. Tulemus ületas analüütikute 11-13 protsendilist ootust. Selle aasta üheteistkümne kuu sõidukite müük on 13.9% suurem kui aasta tagasi, ulatudes 13.1 miljoni sõidukini. Prognooside kohaselt kasvab müük USA turul sellel aastal 14.4 miljoni sõidukini aastataguse 12.8 miljoni pealt. Realiseerumise korral oleks tegemist parima tulemusega alates 2007. aastast, kui 12-kuuga müüdi 16.1 miljonit sõidukit. 2013. aastal prognoosib Morgan Stanley müügi kasvu 15.5 miljoni sõidukini. USA eelarveläbirääkimiste ebaõnnestumine ja eelarvekuristiku realiseerumine vähendaks aga tarbijate kindlustunnet ning seeläbi ka automüüki.
Sarnaselt eelmistele kuudele, millal sõidukite müük on ületanud mitmete aastate taguseid tulemusi, oli ka see kuu tegemist parima tulemusega alates 2007. aasta novembrist. Vaadates USA turu sõidukite kuise müügi muutust viimase kolme aasta jooksul, on näha, et võrreldes eelmiste aastatega on müük kasvanud. Aasta baasil kasvas novembris müük 15.5 miljoni peale eelmise kuu 14.3 miljoni pealt, mis on kõrgeim tase alates 2008. aasta jaanuarist, kuid selle põhjuseks on arvatavasti orkaan Sandy tõttu edasilükatud ostud. Kuid isegi Sandy mõju arvesse võttes, oli tegemist tugeva müügitulemusega. Tööstussektori juhid on optimistlikud nii selle aasta lõpu kui ka 2013. aasta müügitulemuste suhtes.
Allikas: National Automobile Dealers Association
Kui viie aasta parimat novembrikuu müüki toetas müügi taastumine pärast äärmuslike ilmastikuoludega oktoobrit, siis on üldiselt automüügi kasvule kaasa aidanud:
*madalad intressimäärad- sõidukite liisingu keskmine intressimäär langes septembris 4.05% peale, mis on peaaegu madalaim tase alates 2011. aasta detsembrist. Osadel inimestel võib õnnestuda intressimääraks isegi 2%;
*sõidukite väljavahetamise tähtaja lähenemine- kuna inimesed lükkavad sõidukite ostmist edasi, on sõidukite keskmine vanus kasvanud USAs rekordilise 11-aastani. Uue sõiduki soetamisel müüakse see ära alles 6-aasta pärast, mis on samuti pikim periood kui kunagi varem.
*uute mudelite turuletulek- uued mudelid meelitavad alati ostjaid ligi ning sellel aastal on uusi või uuendatud mudeleid tulnud turule mitmeid (nende hulgas näiteks Honda Accord, Nissan Altima ning Ford Escape);
*tarbijate kindlustunde paranemine- tarbijate kindlustunne on üheks suurimaks sõidukite ostuotsust mõjutavaks faktoriks, kuna tulevikuväljavaadete paranemine suurendab kallimate esemete ostmist. Sellel aastal novembris kasvas tarbijate kindlustunne nelja aasta kõrgeimale tasemele.
Müügi suurenemisele võib tulevikus kaasa aidata ka konkurentsi tugevnemisel väike- ja keskklassi sõidukite hinnalangus. Lisaks on müüki suurendanud ka Jaapani sõidukitootjate tootmisvõimsuse taastumine pärast 2011. aasta märtsi looduskatastroofi. Müügi kasvu USA turul veavadki hetkel väljaspool Ameerika Ühendriike asuvad autotootjad- USA sõidukitootjate müük on alates aasta algusest kasvanud ühekohalistes protsentides (General Motorsil +3.5%, Fordil +5%, erandiks on Chrysler +21.8 protsendiga), siis suuremate Aasia autotootjate müük on kasvanud kahekohalistes protsentides (Toyota +28.8%, Honda +23.8%, Nissan +10.7%).
Suurimatest autotootjatest näitas novembris suurimat müügi kasvu Honda, mille müük kasvas 39% võrreldes aastatagusega, ületades analüütikute 33 protsendilist ootust. Tugevat müügi kasvu näitas veel Toyota (+17% võrreldes aastatagusega oodatud 20% asemel), Chrysler (+14%) ning Nissan (+13% oodatud 4.8% asemel). Võrdluseks, General Motorsi müük kasvas novembris 3% (tulemus jäi analüütikute ootustele alla) ning Fordi müük 6% (ületas ootusi).
Aasia sõidukitootjate tootmise taastumine on viinud nende turuosa kasvuni USA konkurentide arvelt. Kui veel aasta tagasi lõikasid USA väike- ja keskklassi sõidukite tootjad kasu kütuse hinna kallinemisest ning Jaapani konkurentide tootmise langusest, siis sellel aastal on Detroidi autootjate turuosad vähenenud. Täpsemalt langes USA turuliidri General Motorsi turuosa novembris 16.3% peale aastataguse 18.1% pealt, Fordi turuosa 15.5% peale 16.7% pealt, Chrysleri turuosa 10.7% peale 10.8% pealt. Samal aja on Honda turuosa kasvanud 10.2% peale aastataguse 8.4% pealt, Toyota turuosa 14.1% peale aastataguse 13.9% pealt ning Subaru turuosa 2.5% peale aastataguse 1.8% pealt.
Allikas: The Wall Street Journal
Turuosa suurendamise eesmärgil on Jaapani autotootjad hakanud taas üle mitme aasta tegema suuremaid allahindlusi müüdavatel sõidukitel. Näiteks pakuvad Toyota ja Honda palju nullprotsendilise intressiga liisinguvõimalust ning spekulatsioonide kohaselt võis 38% Toyota eelmise kuu liisingust olla null protsendilise intressimääraga. Kõige suurimat soodustust USA turul aga pakub Nissan (keskmine soodustus sõiduki kohta kasvas novembris 4 273 dollari peale), samal ajal kui turuliider General Motorsi keskmine soodustus jääb vahemikku 2 900-3 500 dollarit. Nagu allolevalt jooniselt näha, on Jaapani sõidukitootjate suured soodustused ära tasunud, kuna nende turuosa on selle aasta novembris USA turul kasvanud 38% peale, mis on kõrgeim tase alates 2012. aasta märtsist.
Allikas: Morgan Stanley
USA sõidukitetootjatele tekitab aga muret varude kasv edasimüüjate juures. Näiteks senise müügitempo juures ulatus novembris General Motorsi Malibu sedaanide ja Camaro sportautode varu üle viie kuu ning Chevrole Cruze’ide varu umbes kolme kuuni. Ford Motori Fiesta sõidukite varu kasvas novembris 124 päeva peale eelmise kuu 96 pealt. Chrysleri selle aasta olulisema müügiartikli, Dodge Darti, müük on viimasel kahel kuul aeglustunud ning sõiduki laovarud kasvasid novembris 173 päeva peale. Aasia sõidukitootjate varud ulatuvad samas umbes paari kuuni, mis vastab tavapärasele tööstusharu varude pikkusele (umbes 60-70 päeva).
Allikas: The Wall Street Journal
Kuni 2008. aasta finantskriisini tootsid USA autotootjad pidevalt turunõudlusest rohkem sõidukeid ning varude vähendamiseks müüdi neid suurte soodustustega. Antud tegevusviis vähendab nii ettevõtete kasumlikkust kui ka kaubamärgi tugevust ning Detroidi autotootjad on lubanud, et selline olukord enam ei kordu. Samas ulatus General Motorsi varude seis selle aasta novembri lõpus 788 194 sõidukini ning ettevõte hoiatas, et neil ei õnnestu detsembri lõpuks oma varusid plaanitud 670 000 peale langetada. USA kolm suurimat autotootjat on praegu teatanud, et kõige populaarsemate mudelite varude kasv ei pane neid veel kasumlikkuse arvelt soodustusi tegema, et vältida olukorda, kus nõudlus ületaks pakkumist.
Allikas: Morgan Stanley
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet