Lennukitootjad lendavad kõrgelt – kui kaua? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Lennukitootjad lendavad kõrgelt – kui kaua?

Vallo Lees

07.01.2013 08:47

Shutterstock

Viimasel kolmel aastal on lennukitootjatel olnud põhjust rõõmustamiseks. Nõudlus on olnud tugev ning tellimusi on tulnud uksest ja aknast. Ühelt poolt toetab seda trendi tõusev kütusehind ja teisalt arenevad turud. Kõige selle taustal kerkib esile küsimus, kaua võib selline olukord jätkuda?

Allolevalt jooniselt on näha, et lennukitellimuste arv on 2009. aasta põhjadest ilusti kosunud. Ühtlasi võib märgata, et tellimuste arv on juba saavutanud või on ligilähedane rekordilisele kogusele. Kui võtta kaks lennukite tootjat (Airbus ja Boeing) kokku, siis 2011 oli suurima tellimuste arvuga aasta alates 2007. aastast. Airbusi ja Boeingu tellimusraamatu suuruseks kahepeale kokku on 8500 lennukit ehk ligi kaks korda rohkem kui enne 1991 ja 2001. aastal aset leidnud tellimuste tsükli lõppu. Praeguse tootmistempo juures suudetakse antud tellimused täita 7,2 aasta jooksul vs 3,9 ja 3,7 aastat vastavalt 1991. ja 2001. aastal.

Allikas: Airbus ja Boeing

Ühtlasi on tellimused rohkem kaldu arenevate turgude poole kui varasemalt. Järgnev graafik illustreerib, et arenevate riikide nõudlus moodustab 47% praegustest tellimustest. 1991. aastal oli vastav näitaja 23% ning 2001. aastal kõigest 16%. Ilmselt on tegelikkuses see number veelgi suurem, sest liisingufirmade puhul moodustavad suure tõenäosusega arenevate riikide lennufirmade tellimused üsna suure osa. Deutsche Banki analüütikute sõnul on arenevate turgude suur nõudlus positiivne kahe aspekti poolest. Esiteks peaks nendes riikides SKP kasv käesoleval aastal tulema oluliselt suurem võrreldes arenenud riikidega ning samuti on antud regioonides keskklassi kasvades oodata pikemaajalist struktuurset kasvu lennureisijate arvus.

Allikas: Deutsche Bank

Boeingu ja Airbusi tellimuste arv eelmisel aastal oli prognooside kohaselt 1750 ühikut, mis tähendab, et viimase kolme aasta jooksul on tellitud 5600 lennukit. Samas märgib 2012. aasta prognoos tellimuste arvu kahanemist võrreldes 2011. aastaga, kuid tuleb arvestada, et see oli 2007. aasta järel tööstusharus teine tulemus. Ajalooliselt on tellimustsükli tõusev osa kestnud keskmiselt 5 aastat. See on see aeg, mil book to bill suhe on üle 1 ehk tellimusi saadakse rohkem kui täidetakse. Pikim selline periood alates 1970. aastast on olnud 7 aastat ja lühim 4 aastat. Pragune tõusutsükkel on kestnud 3 aastat ning tõusvate kütusehindade taustal peaks lennufirmadel olema piisavalt stiimuleid, et soetada uusi, kütusesäästlikke mudeleid. Seetõttu arvavad Deutsche Banki analüütikud, et tellimuste tõusutsükkel jätkub ka 2013. aastal.

Kuna tellimuste arv on äärmiselt kõrge, tegelevad lennukivalmistajad tootmisvõimsuste suurendamisega, et vähendada aega, mil kliendid oma lennuki(d) kätte saavad. Näiteks 2008. aastal oli Airbusi ja Boeingu tellimusraamatus 7450 lennukit ning antud tellimuste oodatav täitmisaeg oli 8,7 aastat. See tähendab, et kahepeale valmistati 856 lennukit aastas. Nüüd aga see näitaja tõusnud 38% ehk 1180-ni. Analüütikute sõnul jätkub tootmisvõimsuste suurendamine veel kolm aastat ehk esimesed kärpimised leiavad aset 2015. aastal.

Vaadates lennukite kättetoimetamisi, siis järgmised kaks aastat domineerib Aasia. Perioodil 2013-2015 võib märgata, et Airbusil on suurem avatus arenevatele turgudele ja liisingufirmadele, samas kui Boeing on rohkem kaldu USAs asuvate klientide poole. 2012. aasta novembris oli Airbus klientideni toimetanud 516 lennukit, mistõttu kujunes eelmine aasta suure tõenäosusega lennukitootja jaoks rekordiliseks. Detsembri lõpus teatas Airbus, et toimetas kliendini oma 30-nda A380 mudeli, millega täideti ka soovitud eesmärk. Samas on Airbusi lipulaeval viimasel ajal raskusi uute tellimuste saamisega. Ühelt poolt põhjustab seda ebakindel majanduslik olukord ning teisalt tehnilised probleemid. Näiteks novembris telliti 4 A380 lennukit vs eesmärgiks seatud 30. Seetõttu on A380 tellimusraamatu arv kahanenud 160 ühikuni.

Allikas: Deutsche Bank

Boeing on aga hoo sisse saanud Dreamliner 787 tootmisel. Ettevõte prognoosib, et eelmisel aastal valmistati 70-85 Dreamliner mudelit, mis vastab ka seatud sihile ja toob leevendust seoses arvukate probleemide ja hilinemistega, mis antud mudeli lansseerimist varjutasid. Hetkel valmistab Boeing 5 Dreamlinerit kuus, ning käesoleva aasta lõpuks peaks tempo kahekordistuma. Dreamliner on kokku saanud enam kui 800 tellimust. Ühtlasi tutvustas Boeing eelmisel aastal ka uut 747-8 kaubalennukit. Algselt oli plaan toota mõlemaid mudeleid võrdselt, kuid kaubandusturu oodatust halvema olukorra tõttu on tootmine kaldunud Dreamlineri kasuks.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon