Shutterstock
Seoses Hiina majanduskasvu aeglustumisega on hakatud spekuleerima globaalse majanduskriisi järgselt kahekohalistes protsentides kasvu näidanud luksuskaupade turu aeglustumise üle, kuid seni pole sektor veel jahtumise märke näidanud. Millised on luksuskaupade sektori tulevikuväljavaated?
Euromonitori hinnangul on vaatamata globaalse majanduskasvu aeglustumisele luksuskaupade turu olukord stabiilne. Kuigi maailma suurimaks luksuskaupade turuks on hetkel Ameerika Ühendriigid, siis sektori kasvu veab Hiina (nagu alloleval jooniselt näha, kasvas ootuste kohaselt 2012. aastal müük (eurodes) Hiina turul 20% võrreldes aastatagusega). Erinevalt Hiina majanduskasvu aeglustumiseset ei näita aga riigi luksuskaupade turg aeglustumise märke. Euromonitori hinnangul kahekordistub Hiina turg 2017. aastaks ning sellest saab maailmas suuruselt teine luksuskaupade turg Jaapani, Itaalia, Prantsusmaa ning Suurbritannia ees.
Allikas: Bain & Company
Hetkel on turuliidriks oleva Ameerika Ühendriikide luksuskaupade turu väärtus hinnanguliselt 3 korda suurem kui teisel kohal oleval Jaapanil. Neljal suurimal turul (USAs, Jaapanis, Itaalias ja Prantsusmaal) genereeritakse umbes pool kogu globaalse turu käibest. Seejuures moodustavad Mandri-Hiina, Hongkong ning Taiwan (turumaht 27 miljardit eurot) umbes poole kogu Aasia müügitulust, ületades seega Jaapanit.
Prognooside kohaselt kasvas 2012. aastal luksuskaupade globaalne müük 10% võrreldes aastatagusega ehk umbes 200 miljardi euroni. Kuigi kasv on aeglustunud 2010. aasta 13% ning 2011. aasta 11% pealt, siis Goldman Sachsi hinnangul kasvab luksuskaupade tööstusharu käive kuni 2014. aastani keskmiselt 13% aastas (sektori ettevõtete ärikasumi marginaal on keskmiselt 22%). Morgan Stanley prognoosib 2013. aastal sektori ettevõtete käibe 10%-list kasvu.
Allikas: Bain & Company
Kogu luksuskaupade sektor, millesse kuuluvad lisaks rõivastele (turumaht 212 miljardit eurot) veel ka sõidukid (290 miljardit), alkohoolsed joogid (51 miljardit), toit (38 miljardit), kodusisustus (18 miljardit), hotellid (127 miljardit) ning jahid (7 miljardit), kasvas prognooside kohaselt 2012. aastal 9% ehk 750 miljardi euroni.
Samal ajal kui arenenud riikides on müügi kasv tagasihoidlik, siis Hiinas on müük seni järjepidevalt globaalset kasvu ületanud. Kuigi Hiina 2012. aasta luksuskaupade müügi kasvuks prognoostakse 20%, on see aeglustunud 2011. aasta 30% pealt. 2012. aasta esimesel kahel kvartalil veel 28% kasvanud müük aeglustus viimasel kahel kvartalil 15% ning 11% peale. Riigis veab luksuskaupade müügi kasvu kiiresti kasvav keskklass ning kasvule aitab kaasa ka kiiresti arenev müügivõrgustik. Credit Suisse prognooside kohaselt kahekordistub 2016. aastaks Hiina miljonäride arv ning see ulatub 2.4 miljoni inimeseni. CLSA Asia Pacific Marketsi hinnangul saab luksuskaupadest Hiina kiiremini kasvav tarbekaupade sektor järgmise kümne aasta jooksul (aastane kasv ulatub 20 protsendini). Goldman Sachs ootab Hiinas kuni 2025. aastani keskmiselt luksuskaupade tarbimise kasvu 8.5% aastas ning turu kasvu 1 triljoni dollarini.
Märkimisväärne on see, et rahvuste läbilõikes on hiinlaste osakaal luksuskaupade ostjate hulgas kasvanud 1995. aasta 1% pealt 2012. aastaks umbes 25% peale (ehk iga neljas luksuskauba ostja on Hiinast). Samal ajal on eurooplaste osakaal vähenenud 31% pealt 24% peale, ameeriklaste osakaal 27% pealt 20% pealt ning jaapanlaste osakaal 31% pealt 14% peale. Hiinlased ei vea müügi kasvu mitte ainult Aasias vaid ka mujal regioonides, kuna hinnaerinevuse tõttu on neil Euroopas odavam sisseoste teha (Hiinast pärit ostjad teevad umbes ühe kolmandiku Euroopa luksuskaupade sektoris tehtavatest ostudest). Samas on Hiina tarbijate teadlikkus kasvanud ning üha enam eelistatakse kvaliteeti laialtlevinud logoga kaubamärkidele. Üldiselt moodustavad turistide ostud 40% globaalsest luksuskaupade turust.
Suurimaks luksuskaupade müügiartikliks tootegruppide lõikes on aksessuaarid (27% müügist), mis esmakordselt 2012. aastal ületasid teisele kohale langenud rõivaid (turuosa 26%). Neile järgnevad käekellad ja ehted (22%), parfüümid ja kosmeetika (20%), lauanõud (3%) ning muu (2%). Teiseks üllatuseks on meeste osakaalu jätkuv kasv naiste arvelt - meeste luksuskaupade ostude osakaal on kasvanud 41% peale 1995. aasta 35% pealt. Müügikanalite lõikes kasvab jaemüügi osakaal (29%) hulgimüügi arvelt (71%).
Globaalse majanduskriisi järgselt on kuni senini luksuskaupade tootjate aktsiad kiiret kasvu näidanud, kuid kartused Hiina turu aeglustumisest on ettevõtete väljavaateid tumedamaks muutnud. 2012. aasta lõpus muutus aga Credit Suisse sektori suhtes optimistlikumaks, oodates Euroopa luksuskaupade sektorilt paremat tootlust kui teistelt sektoritelt keskmiselt. Muutuse põhjuseks on ootused globaalse majanduse paranemise ees, kuna hiljuti on suurimate majanduste makronäitajad hakanud paranema. Tulenevalt sellest oodatakse 2013. aastal luksuskaupade ettevõtete käivete paranemist.
Nomura teatas 2012. aasta lõpus, et Euroopa luksuskaupade tootjate sektori valuatsioonid on atraktiivsed hoolimata 2013. aasta mõõdukatest kasumi kasvuprognoosidest. Nende hinnangul on sektor atraktiivne kesk- ja pikaajalistele investoritele kõrge omakapitali tootluse, globaalse hajutatuse ning tugeva hinnakujunduspoliitika tõttu. Täiendavaks katalüsaatoriks on Hiina majanduse paranemine.
Kui varasemalt oli luksuskaupade sektori ettevõtete seas analüüsimajade peamisteks valikuteks turismist suurimat kasu lõikavad ettevõtted, siis nüüd on tulenevalt makronäitajate paranemisest fookuses taas Hiina turg. Tulenevalt sellest eelistab Morgan Stanley sektoris neid ettevõtteid, mis on Hiina turul alles kasvufaasis (nende eelistuseks on Swatch Group). Morgan Stanley prognoosib sektori ettevõtete kasumi kasvu jätkumist (nende ootuseks on 12 protsendiline aktsiapõhise kasumi kasv kuni 2014. aastani). 2013. aastal prognoosib analüüsimaja sektori ettevõtete käibe kasvuks 10%.
Erinevate kaubamärkide (nii luksussektori siseselt kui väljastpoolt) oodatavad P/E suhtarvud ning perioodi 2012-2014 oodatav aktsiapõhise kasumi keskmine aastane kasvumäär.
Allikas: Morgan Stanley
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet