Lenovo napsab personaalarvutite turuliidri positsiooni - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Lenovo napsab personaalarvutite turuliidri positsiooni

Oscar Rõõm

17.01.2013 09:54

Dreamstime

Lenovo on maha käinud pika tee. 1984. Hiinas Pekingis 25 000 dollari suuruse algkapitaliga rajatud ettevõte alustas toona üsna kiiresti ebaõnnestunud tegevusega, milleks oli televiisorite importimine. Firma nüüdse põhitegevuseni ehk personaalarvutite tootmiseni jõuti alles kuus aastat hiljem. Koduturul edukalt toiminud ettevõte on näinud globaalse tunnustuse nimel ränka vaeva ning nüüdseks on tegu maailma suurima personaalarvutite tootjaga, kelle arvutitel on Hiina tarbijate seas enam kui 36% suurune turuosa ning globaalselt hoitakse 13.4 protsenti turust.

Konsultatsioonifirma Gartner andmetel edestab Lenovo nüüdseks Hewlett-Packardit turuliidrina viiel suurimal personaalarvutite turul seitsmest, sealhulgas ka Jaapanis ja Saksamaal. 85% Lenovo käibest moodustavadki justnimelt personaalarvutid, mida 2012. aasta kolmandas kvartalis müüdi enam kui 13 miljonit ühikut.

Graafik: Viie suurima personaalarvutite tootja müük (miljonit ühikut)


Allikas: The Economist

Kõva konkurentsi pakub ka Lenovo nutitelefonide äriliin, mis võib peagi Hiinas kui maailma suurimal nutitelefonide turul edestada Lõuna-Korea tehnoloogiahiiglast Samsungi. Kui 2011. aasta kolmandas kvartalis hoidis Lenovo Hiina nutitelefonide turul 1.7 protsendi suurust turuosa, siis juba aasta hiljem oli vastav number 14.8%, jäädes napilt alla Samsungi 16.7% suurusele turuosale. Analüütikute andmetel on sellise edu taga  just Lenovo soodsama hinnaklassi telefonid, mida Apple ega Samsung pole võimelised Hiinas pakkuma. Järgmise käiguna plaanib Lenovo konkurentidest eristumiseks hakata esimesena müüma Inteli uusimal kiibil põhinevaid telefone.

Kuid olukord ei ole ettevõtte jaoks alati nii roosiline olnud. 2005. aastal kujunes $1.25 miljardiga kaks korda suurema IBM-i personaalarvutite äriliini ülevõtmine Lenovole oodatust raskemaks. Situatsiooni muutsid veel keerulisemaks kultuurilised eripärad ja The Economist toob välja, et ühe asjaosalise sõnul oli olukord ettevõttes võrreldav siirdatud organi äratõukereaktsiooniga. 2008. aasta finantskriisi ajaks oli Lenovo verest tühjaks jooksmas.

Lenovo hiljutises eduloos on seega kindlasti suurt rolli mänginud firma praegune tegevjuht Yang Yuanqing. 2009. aastal troonile tõusnud Yang lubas nelja aastaga muuta tollal $226 miljoni suuruse kahjumi kasumiks, kasvatada käivet $5 miljardi võrra $20 miljardini ning tõsta globaalse turuosa üle 10 protsendi. Ta alustas konkreetsete meetmetega, mille hulka kuulus tööjõu vähendamine 10% võrra, strateegia "kaitse ja ründa" käivitamine ning tema eelkäija poolt 100 miljoni dollari eest maha müüdud nutitelefonide äriliini tagasiostmine enam kui kahekordse hinnaga.

Yang on oma antud lubadustest kinni pidanud, sest ettevõtte käive ulatub nüüdseks $30 miljardini aastas, eelmises kvartalis teeniti $164 miljonit kasumit ning nagu ennist mainitud sai, kontrollitakse ligi 14% globaalsest personaalarvutite turust. Samuti võib ettevõte hoobelda laiema tooteportfelliga, mille hulka kuuluvad lisaks odavklassi arvutitele ning telefonidele ka paljud kesk- ning äriklassi tooteliinid. Täpsemalt selle aasta 6. jaanuaril kuulutati ettevõttes välja reorganiseerimine: Lenovo Business Group hakkab keskenduma ökonoomsetele tarbijatele mõeldud toodetele ning Think Business Group hakkab konkureerima premium-segmendis selliste ettevõtetega nagu Apple.

Võrdlemisi pikast ajaloost hoolimata on ettevõttel veel nii mõneski valdkonnas arenguruumi. Hetkel ollakse veel liialt sõltuvad Hiina turust, mille käive moodustab 42% suuruse osa kogukäibest, teised 42% tuleb arenenud turgudelt ning 16% muudelt arenevatelt turgudelt. Lenovo töötab selle probleemi kallal aktiivselt ning rohkete ülevõtmiste näol üritatakse järjest vähendada Hiina osakaalu müügitulus. Näiteks 2011. aastal osteti $738 miljoni eest Euroopa ettevõtte Medion, mille abil kahekordistus Lenovo turuosa Saksamaal. Samal aastal kulutati $540 miljonit koostööks Jaapani firmaga NEC, et haarata turuliidri positsioon Jaapanis. Eelmisel fiskaalaastal soetati $148 miljoni eest Brasiilia suurim arvutifirma CCE. Agressiivne turundus- ning laienemiskampaania toob kaasa suuri kulusid ning kasumimarginaalid on seetõttu jäänud üsna õhukeseks.

Graafik: Lenovo käive ning puhaskasumi marginaal

Allikas: The Economist

Ettevõtte kasuks ei räägi ka üldine tehnoloogia trend. Lenovo on suutnud personaalarvutite turuliidri koha napsata ajal, mil personaalarvutite müük kahaneb tahvelarvutite ja nutitelefonide tõttu ülisuure kiirusega. Viimases kvartalis kahanes globaalne personaalarvutite müük 8% võrra ning firmale, kelle käibest 85% moodustavad personaalarvutid, võib see saatuslikuks saada. Kuid kui mõni aeg tagasi kaalus Hewlett-Packard personaalarvutite ärist lahkumist, siis Lenovo tegevjuhi usk ettevõttesse on jätkuvalt vankumatu. Kinnitades personaalarvutite jätkuvat tähtsust, usub ta, et Lenovol on varrukast veel mõned trumbid võtta. Ühe trumbina toob ta välja firmas leiduvat ekspertiisi edasiseks tootearenguks, sest erinevalt paljudest teistest tehnikafirmadest, on Lenovo enamus tootmisprotsessist jätnud firmasiseseks.

Ettevõtte turundusjuht David Roman on öelnud, et seni pole ükski Hiina edukatest firmadest  suutnud luua globaalselt tunnustatud brändi, sealhulgas ka nemad ise. Hoolimata Lenovot hiljuti saatnud edust tähendab see seda, et ettevõttel on globaalsel tasandil veel palju tööd vaja teha, kui tahetakse Samsungi ning Apple'i suuruste gigantidega võidelda.

Graafik: Lenovo ADR USA börsil


Allikas:Bloomberg

Artikkel põhineb The Economistis 12. jaanuaril ilmunud lool From guard shack to global giant




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon