Mattel
1959. aastal maailma kõige populaarsema nuku, Barbie, loonud Mattel on siiamaani suutnud nuku populaarsust hoida. Kuid maailma suurima mänguasjade tootja portfellis on veel teisigi edukaid kaubamärke. Kuidas läheb jätkuvalt maailma kõige populaarsemat nukku tootval Mattelil ning globaalsel mänguasjade sektoril?
Kui 2008-2011 kasvas globaalne mänguasjatööstus Euromonitori hinnangul 3% (Ladina-Ameerikas 7%, Aasias 6%, Euroopas 3%) aastas, siis 2012-2016 on oodatav kasv 7% (Ladina-Ameerika 10%, Aasia 9%, Euroopa 5% ning USA 2%). 2011. aastal kulutati arenenud riikides mänguasjade peale lapse kohta keskmiselt $316 ning arenevatel turgudel- Mehhikos $69, Brasiilias $47, Hiinas $31 ning Indias $1. Seega mänguasjadele tehtavate kulutuste kasvuruumi veel arenevatel turgudel on.
Kui praegu on suurim mänguasjade turg USA, siis Euromonitori prognooside kohaselt peaks juba sellel aastal saama Aasiast suurim turg. Hetkel on USA osakaal globaalsest mänguasjade turust umbes 30%. 2011. aastal oli Jaapan ja Hiina (nende kombineeritud turuosa on 17%) vastavalt suuruselt teine ja kolmas mänguasjade turg maailmas.
Allikas: Euromonitor
Turu-uuringute ettevõtte NPD hinnangul vähenes 2011. aastal USA mänguasjade turu käive 2% võrra ehk 21,18 miljardi dollari peale 2010. aasta 21,68 miljardi dollari pealt. Suurimateks müügiartikliteks (suvalises järjekorras) olid Barbie, Cars (film), Crayola, Disney Princess ning Star Wars.
USA ettevõte Mattel (MAT) on käibe järgi maailma suurim mänguasjade tootja konkurentide Hasbro, Lego, JAKKS Pacific ja teiste ees. Ettevõtte tooteportfelli kuuluvad sellised kaubamärgid nagu näiteks maailmas enimmüüdud nukk Barbie ning praegu teiseks enimmüüdud nukuks tõusnud Monster High. Lisaks kuuluvad ettevõtte tooteportfelli veel Fisher-Price kaubamärgi tooted, Hot Wheels ja Matchboxi mänguasjad ning American Girli nukud.
Vaid kaks ja pool aastat tagasi loodud Monster High edu on osutunud Matteli ootustest suuremaks. Kaubamärgil on 20 000 erinevat toodet 85 erinevas riigis ning see on selle aja jooksul genereerinud üle 1 miljardi dollari jaekäivet. Tegemist on väga laiahaardelise meelelahutusliku kaubamärgiga, mille käibest umbes 30% tuleb väljastpoolt mänguasjade kategooriat.
Matteli põhituruks on USA, kust tuleb 52% ettevõtte käibest, järgneb Euroopa 24 protsendiga, Ladina-Ameerika 14 protsendiga, Aasia 6 protsendiga ning ülejäänud osa moodustavad muud riigid. Viimase nelja aasta jooksul osakaaludes märkimisväärseid muutuseid toimunud ei ole. Matteli turuosa USA mänguasjade turul on umbes 20% ning Lääne-Euroopas 10%. Ettevõtte tuleviku eesmärgiks on müügi (ja turuosa) kasvatamine rahvusvahelisel turul (eriti Aasias- Hiinas ja Indias), kuna nad näevad seal head kasvupotentsiaali.
Kui praegu moodustab suurima osa ehk 60% ettevõtte käibest Mattel Girls & Boys üksus (kuhu alla kuuluvad kaubamärgid nagu Barbie, Monster High, Wheels), siis tuleviku kasvu osas panustab ettevõte Fisher-Price üksusele, mis moodustab praegu käibest 35%. Hetkel tegeleb ettevõte Fisher-Price kaubamärgi repositsioneerimisega. Käibe kasvu veab aga alates sellest aastast hoopis American Girl üksus (moodustab käibest 4%).
Allikas: ettevõtte finantsaruanded
2012. aasta esimese üheksa kuu jooksul aeglustus Mattel Girls & Boys üksuse käibe kasv 0% peale aastataguse 17% pealt. Samal ajal aga American Girls kaubamärgi müügi kasv kiirenes 9% peale aastataguse 6% pealt ning Fisher-Price üksuse müügi kasv kiirenes 3% peale aastataguse 1% pealt.
2013. aastal on Matteli üheks eesmärgiks tooteportfelli tugevdamine. Turule tuuakse Mike the Knighti uus globaalne mänguasjade tooteseeria, täiendatakse Thomas & Friendsi puidust toodete valikut ning laiendatakse Jake and the Never Land Pirates kaubamärki. Lisaks laiendatakse globaalsetele turgudele seni Ladina-Ameerika turul aastaid poiste seas populaarne olnud kaubamärki Max Steel. Max Steeli multifilmi näitamisega alustatakse globaalselt 2013. aasta kevadel ning sügisel järgnevad sellele mänguasjad ja muud kaubamärgiga seotud tooted. Max Steel genereerib Ladina-Ameerika turul aastas 100 miljonit dollarit käivet ning ettevõtte sõnul on tulevikus oodata kasvu jätkumist. Lisaks sellele, et Mattel plaanib agressiivsemalt poiste mänguasjade turule sisenemist, osteti hiljuti ka meediaettevõte HIT Entertainment ning need peaksid looma head eeldused tulevikus müügi kasvatamiseks.
Mänguasjade sektori puhul on riskiks see, et lapsed võivad hakata üha enam eelistama virtuaalseid mänguasju füüsilistele mänguasjadele. Kuid Mattel on ka selle peale mõelnud ning igal nende põhikaubamärgil on ka väga tugev esindatus virtuaalmaailmas (koduleheküljed, mängud, DVD-d).
2012. aasta esimese üheksa kuu jooksul kasvas Matteli käive 1% võrreldes aastatagusega ehk 4,2 miljardi dollarini. Puhaskasum kasvas samal ajal 18% ehk 0,5 miljardi dollarini. Brutomarginaal paranes 410 baaspunkti võrra ehk 52,4% peale ning brutomarginaali säilitamine 50% läheduses on ka üks ettevõtte pikaajalistest eesmärkidest. Matteli neljanda kvartali ja 2012. aasta majandusaasta tulemused avalikustatakse 1.veebruaril 2013.
Allikas: ettevõtte finantsaruanded
Ettevõte on järjepidevalt ostnud tagasi ka aktsiaid ning 2012. aasta esimese kolme kvartaliga osteti neid tagasi 39 miljoni dollari eest. Võrdluseks, kogu 2011 majandusaastal osteti aktsiaid tagasi 407 miljoni ning 2010 13 miljoni dollari väärtuses.
Matteli aktsia kaupleb hetkel 15,4 korda tagasivaatavat kasumit, 14,95 kordsel ettevaataval kasumil, 4,5 kordsel raamatupidamisväärtusel ning 2,04 kordsel hinna ja müügi suhtarvul. Analüütikute konsensus ootab mänguasjade tootja käibe kasvuks 2013. aastal 5,8%, 2014 4,3% ning 2015 6,3%. Aktsiakasumi kasvuks vastavalt 10,8%, 7,2% ning 12%. Võrdluseks 2011. aastal kasvas EPS 17% võrreldes 2010. aastaga ning 2010. aastal 28% võrreldes 2009. aastaga.
Lisaks aktsiate tagasiostmisele on Mattel aktsionäridele raha tagastanud ka läbi järjepideva dividendide maksmise. 2012. aasta majandusaasta eest maksti dividende 1.24 dollarit aktsia kohta, mis teeb dividendimääraks 3.35%. Võrreldes 2011. aastaga suurendati dividendi 35%. Matteli viimase viie aasta dividendi kasvumäär on olnud 10,6% aastas.
Allikas: Bloomberg
Matteli aktsia on viimase aasta aja jooksul kallinenud 36%. Aktsia kahe aasta graafik:
Allikas: BigCharts
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet