ELi seadused pidurdavad Rootsi tubakafirma potentsiaali - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

ELi seadused pidurdavad Rootsi tubakafirma potentsiaali

Oscar Rõõm

04.03.2013 11:55

Dreamstime

Rootsi ettevõte Swedish Match alustas tegevust 1917. aastal ning tollal tegutseti maailma suurima tikutootjana. Tikkude ja välgumihklite tootmisega tegeletakse siiani, kuid nüüdseks on firma põhitegevuseks välja kujunenud hoopis tubakatootmine, kui tooteportfelli domineerivad  mokatubakas (snus), nuusktubakas (snuff), närimistubakas ja sigarid. Ettevõtte pikaajalisemaks eesmärgiks on saada suitsuvabade tubakatoodete ülemaailmseks liidriks.

Swedish Match tegutseb globaalsel tasandil ning nende tootmine paikneb järgnevas kuues riigis: Rootsis, Hollandis, Brasiilias, Dominikaani vabariigis, USAs ning Filipiinidel. Kokku töötab 12 tootmistehases ja 9 müügikontoris ca 3900 töölist. Väikese ettevõtte kohta (turuväärtus $6,7 miljardit) on Swedish Match  korralikult kanda kinnitanud: Rootsi turul on ettevõte suurim tubaka turustaja, Skandinaavia mastaabis on tegemist suurima mokatubaka tootjaga ning USA kontekstis ollakse suurim närimistubaka ja suuruselt kolmas nuusktubaka valmistaja. Lisaks omatakse 50% suurust osalust ühisfirmas Philip Morris Internationaliga, promomaks suitsuvaba tubakatooteid laialdasemalt ka väljaspool USA ja Euroopa turge. 49% suurune osalus kuulub neile veel Scandinavian Tobacco Groupis, kelle näol on tegemist maailma suurima sigaritootjaga.

Graafik: Ettevõtte käive & ärikasum tootegruppide lõikes ning müük valuutade lõikes

 

Allikas: Ettevõtte aastaaruanne

Globaalsele haardele vaatamata toimub veidi enam kui pool ettevõtte müügist ainuüksi Rootsi turul, kolmandik USAs ning ülejäänud jaotub põhiliselt Norra ja Brasiilia turgude vahel. Tootegrupi jaotuses moodustabki firma jaoks tähtsaima osa moka- ja nuusktubaka äriliin, mis 40%-ga SEK12,48 miljardi suurusest müügitulust esindab ärikasumist 60% suurust osa (SEK2,6 miljardit). Kohalikes valuutades suurenes Swedish Matchi müük möödunud aastal 2011. aastaga võrreldes 6% ning ärikasum 8% võrra, ületades analüütikute poolt oodatud numbreid. Käesolevaks aastaks ennustab ettevõte moka- ja nuusktubaka kasumimarginaalide vähenemist ning seda tulenevalt suurenevatest investeeringutest USAsse ja kasvavast konkurentsist koduturul.

Graafik: Ettevõtte võrreldav müük aastatel 2008-2012 tootegruppide lõikes + ärikasum (miljardit SEKi)

 

Allikas: Ettevõtte aastaaruanne

Ettevõtte laienemise suurimaks takistuseks on Euroopa Liidu direktiiv, mis lubab mokatubakat müüa vaid Rootsis, kes sai selle õiguse eritingimusena Euroopa Liiduga liitudes. Rootsi kaubandusminister Ewa Björling näeb läbirääkimistes EL Komisjoniga juba aastaid vaeva, et müügikeeld mujale Euroopasse lõpetataks, kuid siiamaani edutult. Ka Swedish Match lööb lobitöös kaasa ning ettevõte on avalikult tunnistanud, et kulutas 2009. aastal Brüsselis keeluvastase lobitöö tegemiseks 100 000 kuni 150 000 eurot.

Rootsi jaoks on kaalul palju – hinnanguliselt jääb selle direktiivi tõttu riigi ekspordikäive iga-aastaselt ilma SEK3 miljardist ehk $445,7 miljonist. Kui hetkel tarbitakse Rootsis ja Norras kahepeale kokku 285 miljonit purki mokatubakat aastas, siis Rootsi jaekaubanduse instituudi prognooside kohaselt kasvaks keelu tühistamise tagajärjel mokatubakaturg Euroopas 10 aastaga 900 - 1000 miljoni purgini aastas ehk  rahaliselt 13 kuni 15 miljardi Rootsi krooni suuruseks ($2,3 miljardit), millest Rootsi tootjad suudaksid reaalselt haarata 20% suuruse osa. Juhul, kui lähiaastatel peaks ELi Komisjon meelt muutma ja snusi müügikeeld Euroopas tühistatakse, satub Swedish Match äärmiselt soodsasse olukorda ja võib seejärel Bank of America Merrill Lynchi sõnul sattuda ohtrate ülevõtmispakkumiste sihtmärgiks suuremate tubakafirmade poolt.

Vähendamaks sõltuvust Skandinaavia riikidest üritab Swedish Match ettevõtte leivanumbrit, mokatubakat,  populariseerida ka mujal maailmas. Nagu mainitud, on ettevõttel partnerlussuhe Philip Morrisega, kelle kaudu paisati snus 2010. aastal müüki enam kui 1500 poodi Kanadas, järgmisel aastal laieneti Venemaale (400 poodi) ning möödunud aastal siseneti ka Iisraeli turule (enam kui 200 poodi). Välja toodud laienemise mõju ja edukust on veel raske mõõta, kuid tõestust mokatubaka populaarsemaks muutumisest on ettevõttel ette näidata küll. Näiteks suudeti Sloveenia turul müügikeelule eelneval perioodil (1995 – 2002) saavutada mokatubaka müügitulude aastaseks liitkasvumääraks 53%. Mokatubaka jätkuvalt positiivset trendi peegeldab ka statistika ettevõtte koduturult, mida illustreerib järgmine graafik.

Graafik: Mokatubaka ja sigarettide müük Rootsis aastatel 1916 – 2012

 

Allikas: Ettevõtte aastaaruanne

Kõigele vaatamata on firma finantstulemused olnud positiivsed. Viimases kvartalis kasvas ettevõtte käive aasta baasil 3% SEK3,15 miljardini. Ärikasum kahanes samal perioodil SEK898 miljoni pealt SEK883 miljonile (STG osa ja ühekordseid tegureid arvestamata), kuid puhaskasum suurenes madalama maksukulu tõttu 11% võrra SEK787 miljonini ehk 3,91 Rootsi kroonini aktsia kohta. Dividendimäär on praeguse seisuga 3,4% (ettepanek maksta SEK7,30 aktsia kohta) ning aktsia kaupleb 15 kordsel hinna ja 2013.a oodatava kasumi suhtel. 19 analüüsimaja keskmine prognoos käesoleva aasta käibeks on 1% suurune kasv SEK12,65 miljardini ning ärikasumi muutumatuna püsimine. Ostusoovitusega katab aktsiat 13 ning müügisoovitusega 6 analüüsimaja 24st, kokku keskmise 12 kuu hinnasihiga 237 Rootsi krooni.

Graafik: Swedish Matchi aktsia viie aasta hinnagraafik

Allikas: Bloomberg





Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon