Dreamstime
Maailma suurim online filmilaenutuse firma Netflix pakub nüüd oma klientidele edukalt ka võimalust striimida filme ja seriaale otse arvutisse, internetiühendusega televiisoritesse ja muudesse seadmetesse. Viimase kvartali seisuga on ettevõttel kokku üle 33 miljoni teenuse tellija (+10 miljonit möödunud aastal) 40s riigis üle maailma ning firma turuväärtus ületab $10 miljardi piiri.
Vaatajatele piisava sisu tagamiseks on Netflixil lepingud sõlmitud paljude suurte ning väikeste filmistuudiotega, kelle hulka kuuluvad ka sellised tuntud nimed nagu DreamWorks Animation, Open Road Films ning nüüd ka Walt Disney Studios ja kõik temale kuuluvad tütarettevõtted (Pixar, Lucasfilm, Marvel Studios). Analüütikute andmete kohaselt maksti Disney filmiõiguste eest kokku ligi $350 miljonit ning kui vanemad Disney filmid muutuvad firma kodulehel koheselt kättesaadavaks, siis uued jõuavad vaatajateni alles alates 2016. aastast. Käesoleva aasta jaanuarikuus jõuti omavahelisele kokkuleppele ka Warner Bros. filmistuudioga, mis lubab Netflixil tarbijateni viia Cartoon Networki ja Adult Swim telekanalitelt tuntud saateid. Lisaks on ettevõttel käimas läbirääkimised Sony Entertainmentiga. Otse seriaalide tootjatelt litsentseerimine lubab ettevõttel sarjade vanad hooajad kiiremini vaatajateni tuua kui seda vastutavatelt telekanalitelt litsentseerimine võimaldaks.
Ometi jäävad paljud filmistuudiod Netflixile endiselt kättesaamatuks ning see piirab vaatajate valikuvõimalusi olulisel määral. Üheks näiteks on Universal Pictures, kes just hiljuti pikendas lepingut kaabeltelevisioonivõrgustikuga HBO 2022. aastani. Samuti otsustas HBO kasuks 20th Century Fox, kes sarnaselt Universalile pikendas koostööd HBOga 10 aasta võrra. Kokkuvõttes tähendab see seda, et järgmise kümne aasta jooksul jääb Netflix ilma õigustest ca pooltele Hollywoodi linateostele. HBOd võib pidada Netflixi üheks suurimaks konkurendiks, kuigi video striimimise teenuseid pakub firma veel vaid Skandinaavia riikides.
Netflixi ärimudelile kõige sarnasemalt toimivad Hulu, Amazon Prime ja nüüdsest ka Redbox, kes hakkas lisaks kioskitele striimimise võimalusi pakkuma selle aasta alguses. Amazonil on kestev koostöö Netflixi endise partneriga Epix, et pakkuda filme sellistelt tuntud filmistuudiotelt nagu Paramount Pictures, MGM ja Lionsgate. Hulu pakub aga see-eest vaatamist sellistelt telejaamadelt nagu NBC, ABC, Fox jpt. Uurimaks kui suur osa ettevõtte tootevalikust kattub konkurentide poolt pakutavaga, võrdles Netflix saja populaarseima filmi ja saja vaadatuima telesaate kättesaadavust. Graafikult on näha et Netflixile kõige lähemale küündib Amazon, kelle valikus on 73 Netflixi 200st vaadatuimast tootest võrreldes Hulu 27 ja Redboxi 12-ga.
Graafik: Netflixi top 200 filmide ja telesaadete kättesaadavus konkurentidelt
Allikas: Ettevõtte kvartaliaruanne
Konkurentidest eristumiseks on hakanud videostriimimisteenuste pakkujad ainupäraste seriaalide tootmise poole vaatama. Käesoleva aasta 1. veebruaril esilinastunud „House of Cards“ on Netflixi enda poolt toodetud sari ning nende hiljutisim käik konkurentide võitmiseks. Tegemist on läbi ajaloo ühe kalleima teleseriaali toodanguga, sest kahe hooaja filmimine läks ettevõttele maksma üle $100 miljoni ning sarja loomisel kasutas Netflix keerukaid algoritme, mis aitasid mõista aastate jooksul kogutud andmeid vaatajate harjumuste ja eelistuste kohta pakkumaks vaatajatele ülihaaravat linateost. Sarja mõju ettevõtte finantstulemustele on veel vara hinnata, kuid analüütikute sõnul aitab ainupäraste seriaalide tootmine pikemas perspektiivis ettevõtte kulusid märgatavalt allapoole tuua. Lähitulevikus on Netflixil plaanis vaatajate ette tuua veel viis originaalset sarja.
Igatahes on Netflix oma tegemistes olnud edukas, sest nagu öeldud, kasvas firma teenuste tellijate arv eelmisel aastal globaalselt 10 miljoni inimese võrra 33 miljonini, kellest 27 miljonit resideeruvad Ühendriikides. Kanada ettevõtte Sandvine raporti andmetele tuginedes, omas Netflix 2012. aastal Põhja-Ameerikas sarnaste teenuste pakkujate seas 33% suurust turuosa ning Amazon ja Hulu hoidsid vastavalt vaid 1,75% ja 1,38% videostriimimise turust.
Graafik: Video striimimise teenuste pakkujate turujaotus Põhja-Ameerikas 2012. aastal
Allikas: Sandvine
Eelmisel aastal kasvas firma käive 12% võrra $3,6 miljardini, ärikasum vähenes samal perioodil aktiivse laienemise tõttu $376 miljoni pealt $49 miljonile ja puhaskasum kahanes omakorda $226 miljonilt $17,2 miljoni peale. Ettevõtte käibevarade maht oli 31.12.2012 seisuga $2,2 miljardit, millest raha ja ekvivalendid ning lühiajalised investeeringud moodustavad $748 miljoni suuruse osa. Pikaajalisi laenukohustusi on ettevõtte bilansis $400 miljonit.
Graafik: Ettevõtte kvartaalne käive, ärikasum ja puhaskasum 2010-2012 (miljonit $)
Allikas: Ettevõtte kvartaliaruanne
Investoritele on firma tulemused meeltmööda, sest aasta algusest on aktsia saavutanud 103% suuruse tootluse, kaubeldes 130,7-kordsel hinna ja 2013.a oodatava kasumi suhtel (2014.a kasumi põhjal on P/E 56,8). 35st analüüsimajast katavad aktsiat ostusoovitusega 8 ja müügisoovitusega 7 (ülejäänud soovitavad hoida), kokku keskmise hinnasihiga $137.3.
Graafik: Netflixi aktsia viie aasta hinnagraafik
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet