Shutterstock
Kui tõusva päikese maa elektroonikatootjad vaevlevad juba mitmendat aastat üha suurenevate kahjumite käes, siis rõivaste jaemüügiga tegeleva Fast Retailingu tulevik paistab üha helgem. Uniqlo kaubamärgi all tegutsev Jaapani ettevõte pürib tasapisi globaalse rõivaturu vallutamise suunas.
1949. aastal asutatud Uniqlo kaubamärk on lühend inglisekeelsest sõnapaarist “unique clothing” (ainulaadne rõivas) ning kuulub Jaapani ettevõttele Fast Retailing. Uniqlo moodustab Fast Retailingu käibest üle 80% ning umbes 90% ärikasumist. Regioonide lõikes saab Jaapani suurim rõivakett Uniqlo hetkel veel enamuse käibest ja ärikasumist Jaapanist (67%), kuid välisriikide osakaal (17%) on kiiresti kasvanud. Fast Retailingu eesmärgiks on 2015. aastaks kasvatada välisriikidest saadava käibe osakaal kogukäibest koduturust suuremaks.
Fast Retailingut eristab teistest globaalsetest rõivatootjatest see, et neil on konkurentidest erinev ärimudel- kui kiirmoeketid Zara ja H&M uuendavad pidevalt oma suurt tootevalikut, siis nende Jaapani konkurendi tootevalik on väiksem ning seda uuendatakse harvem. Antud ärimudeli üheks plussiks on efektiivsem varude juhtimine. Väiksemat tootevalikut aga kompenseerib Uniqlo väga laia värvivalikuga. 70% Jaapani suurima rõivaketi, Uniqlo, toodetest on toodetud Hiinas, kuid riskide hajutamise ning kulude vähendamise eesmärgil on osakaalu teiste Aasia riikide arvelt plaanis vähendada.
Uniqlo kaubamärgil on kokku umbes 1 200 poodi (lisaks internetipoed), millest 850 asub Jaapanis ning 350 muudes riikides. Aasias (väljaspool Jaapanit) on rõivakett esindatud kaheksas riigis ning väljaspool Aasiat on nad laienenud Suurbritanniasse, Prantsusmaale, Venemaale ning Ameerikasse. Välisriikides on ettevõte laienenud ka läbi väiksemate ettevõtete ostmise (nagu näiteks naisteriiete ettevõtte Comptoir des Cotonniers ning pesumüüja Princesse Tam-Tam Prantsusmaal).
Viimase aasta aja jooksul on Uniqlo väljaspool koduturgu asuvate poodide arv kahekordistunud, kuna Jaapanis survestab äritegevust nii majanduse paigalpüsimine kui ka vananev rahvastik. Rõivatootja agressiivne laienemisplaani näeb väljaspool Jaapanit ette 300 poe avamist aastas. Prioriteediks on agressiivne laienemine Hiina turul, kus plaanitakse poodide arvu kasvatada praeguse 189 pealt 1000 peale. Sellel aastal näiteks sisenetakse Indoneesia turule, kus plaanitakse avada kümme poodi järgmise kolme aasta jooksul.
Peale uutele turgudele sisenemise on Jaapani jaemüüjal ka teisi võimalusi müügi kasvatamiseks- ettevõtte tegevjuht Tadashi Yanai teatas 2011. aasta novembris, et nad otsivad ülevõtmise kandiaate Ameerikas. Üheks ülevõtmiskandidaadiks spekuleeriti 2013. aasta alguses USA ettevõtet Gap. Fast Retailingu eesmärgiks on kuuekordistada globaalne müük (60 miljardi dollarini) kümne aasta jooksul.
Laienemise tulemusel hakatakse suuremat konkurentsi pakkuma ka globaalsetele rõivamüüjatele nagu näiteks Zara rõivaketi operaatorile, Hispaania jaemüüjale Inditex, USA ettevõttele Gap ning Rootsi Hennes & Mauritzile (H&M).
Rõivakaubamärgi suurim poodi asub hetkel Jaapanis, kuid plaanide kohaselt saab selle aasta lõpuks suurimaks 6 600 ruutmeetrine pood Hiinas, Shanghais. Kuna nii nagu teisi globaalseid kaubamärke, reklaamitakse ka Uniqlo kaubamärki globaalse kaubamärgina, ilma selle päritoluriigile rõhumata, ei takista Hiinas müüki kaubamärgi päritolu, kuna ostjad ei oska seda oma naaberriigiga seostada. Tarbijaid meelitab Uniqlo kauplustesse hoopis aga nii toodete kõrge kvaliteet, mille tõttu tooted on ka väga vastupidavad kui ka taskukohane hind.
Kaubamärgi tuntuse suurendamiseks on Uniqlo tasapisi sõlminud sponsorlepinguid erinevate tippsportlastega. Kui varasemalt toetati maailma parimate tennisemängijate hulka kuuluvaid Novak Djokovici ja Kei Nishikorilt, siis hiljuti hakati toetama ka Austraalia golfimängijat Adam Scotti.
Vaatamata Jaapaniga seotud majanduslikele ja demograafilistele probleemidele on Fast Retailing suutnud alates 2004. aastast müügitulu järjepidevalt kasvatada. Kui välja jätta 2011. aasta, siis on käibe kasv olnud kahekohalistes protsentides. Üle 900 miljardi jeeni (7 miljardi euro) suuruse aastakäibega rõivaketi käive on viimase viie aasta jooksul peaaegu kahekordistunud. Puhaskasum on samal ajal rohkem kui kahekordistunud, ulatudes 72 miljardi jeenini (550 miljonit eurot). Kuid ärikasumi marginaal on viimasel kahel aastal vähenenud, langedes 2012. aastaks 13,6% peale. Ettevõte on kasumit ja käivet kiirelt kasvatanud vaatamata poodide arvu suhteliselt aeglasele kasvule.
Allikas: ettevõtte kodulehekülg
Kuigi Fast Retailingu eelmisel nädalal avaldatud esimese poolaasta puhaskasum jäi analüütikute ootustele alla, tõstis ettevõte 2013. aasta augustis lõppeva majandusaasta prognoose. Käibeprognoos tõsteti 1,1 triljonit jeenini (9 miljardit eurot) varasema 1,07 triljoni pealt ning puhaskasumi prognoos 91,5 miljardi jeeni (700 miljoni euro) peale varasema 87 miljardi pealt. Prognooside tõstmise põhjuseks on laienemine välisriikides. Ettevõtte tegevjuhi ja asutaja Tadashi Yanai eesmärgid on ambitsioonikad- 2020. aastaks on plaanis kasvatada Fast Retailingu käive 38 miljardi euroni ehk rohkem kui viiekordistada.
Vaatamata kiirele käibe ja kasumi kasvule, jääb Fast Retailing praegu veel oma globaalsetele konkurentidele alla, kuigi USA rõivaste jaemüüja Gap tuleb üha lähemale.
Allikas: ettevõtete finantsaruanded
Fast Retailingu aktsia on jeenis rallinud viimase aasta jooksul umbes 80% (kiirem ralli hakkas peale 2012. aasta lõpus). Eurodes on aktsia ühe aasta jooksul kallinenud umbes 50%. Rõivaste jaemüüja aktsia kaupleb 42,8 korda tagasivaatavat ja 37-korda ettevaatavat P/E-d ning 7,3-korda raamatupidamisväärtust. Fast Retailingu aktsia viimase viie aasta graafik:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet