Sony võivad ees oodata suured muudatused - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Sony võivad ees oodata suured muudatused

Kristiina Kirtsi

17.05.2013 08:37

Eelmisel majandusaastal tagasi kasumisse jõudnud Sony võivad ees oodata märkimisväärsed ümberkorraldused, kuna ettevõttes suurimaks investoriks saanud hedge-fondi juhil Daniel Loebil on Jaapani elektroonikatootja tulevikust oma nägemus tekkinud.

Jaapani ettevõttes tasapisi 6,5% osaluse omandanud Third Pointi fondijuht Loeb tegi sellel nädalal Sony tegevjuhile, Kazuo Hiraile, ettepaneku noteerida börsil 15-20% elektroonikatootja meelelahutusüksusest. Filmi-, muusika- ja teleüksust hõlmava meelelahutusüksuse noteerimine võimaldaks Jaapani ettevõttel saada kapitali kahjumit teeniva elektroonikaäri tugevdamiseks. Loebi hinnangul võimaldaks hetkel märkimisväärselt alahinnatud üksuse noteerimine lisaks kahjumit teenivast tarbeelektroonika üksusest eraldamisele ka ettevõtte paremat juhtimist, kasumlikkuse ja aktsionäride väärtuse kasvatamist. Loeb näeb oma radikaalsete muudatuste elluviimise järel Sony aktsial kuni 60% tõusupotentsiaali, samal ajal kui analüütikud on varasemalt prognoosinud ettevõtte ümberpööramisele järgnevaks tõusupotentsiaaliks keskmiselt 25%.

PlayStation mängukonsoole, Xpreria nutitelefone ning Sony televiisoreid tootva Jaapani ettevõtte äritegevus jaguneb üheksa üksuse vahel, milleks on kaamerate, mängude (PlayStation), mobiiltelefonide, tarbeelektroonika (televiisorid), seadmed (pooljuhid ja akud), filmide ja telesaadete toomine, muusika, finantsteenused ning muu tegevus. Kui veel eelmisel majandusaastal moodustas tarbeelektroonika umbes poole ettevõtte käibest, siis sellel majandusaastal läbi viidud muudatuste tagajärjel enam ükski üksus ei domineeri. Nagu allolevalt joonisetl näha, siis suurimaks käibeallikaks on mobiiltelefonide üksus (17%).

Allikas: ettevõtte aastaaruanne

Üheksast üksustest teenis eelmisel majandusaastal ärikahjumit kaks- mobiiltelefonide (vastavalt 97 miljardit jeeni) ning tarbeelektroonika üksus (84 miljardit jeeni). Kahjumit teeniva tarbeelektroonika üksuse tegevust survestab tugeva konkurentsi tõttu kahjumit teeniv televiisorite äri.

Kasumit kasvatasid või kahjumit vähendasid kõik üksused peale kaamerate, mängude ning mobiiltelefonide üksuse. Nagu jooniselt näha, siis eelkõige tarbeelektroonika ja filmistuudiote poolest tuntud Sony suurimaks kasumiallikaks on hoopis finantsteenuste üksus (26% kasumist).

Allikas: ettevõtte aastaaruanne

Regioonide lõikes tuleb 32% Sony käibest Jaapanist, 20% Euroopast, 16% USAst, 7% Hiinast ning 25% mujalt riikidest.

Meelelahutusüksus, mis hõlmab muusika, telesaadete ja filmide tootmist ning kaabeltelevisiooni, moodustab Loebi hinnangul üle 40% Sony väärtusest. Üksuse alla kuulun ka Sony filmistuudio, mis oli eelmisel aastal turuliider USAs 17% turuosaga. Kokku ulatus filmistuudio piletitulu eelmisel aastal ülemaailmselt 3,4 miljardi euroni. Sonyle kuulub ka USA filmistuudio Columbia Pictures Industries, mis on viimase aja kassahittidest tootnud lisaks viimasele Bondi filmile Skyfall, veel ka näiteks ka Ämblikmehe ning Mehed Mustas 3. Columbia Pictures filmistuudio osteti 1989. aastal Coca-Colalt 3,4 miljardi dollari eest.

Pärast nelja aastat jõudis 16 miljardi euro (2 triljoni jeeni) suuruse turuväärtusega Sony 2013. aasta märtsis lõppenud majandusaastal esmakordselt kasumisse. Majandusaasta puhaskasum kasvas 43 miljardi jeenini aastataguse 457 miljardi suuruse kahjumi pealt. Ka ettevõtte käive kasvas eelmisel majandusaastal esmakordselt alates 2008. aastast, kasvades 5% võrreldes aastatagusega ehk 6,8 miljardi jeenini. Kuigi käibe kasvu põhjuseks ei olnud nõudluse suurenemine ettevõtte toodete järele, vaid väljaspool põhitegevust teenitud ühekordne tulu.

Allikas: ettevõtte aastaaruanne

Loebi hinnangul on Sony meelelahutusüksuse väärtuseks 6,2 miljardit eurot (800 miljardit jeeni) ehk umbes 8 korda ettevõtte oodatavat 2013. aasta majandusaasta ärikasumit (100 miljardit jeeni).

Arvestades, et meelelahutusüksuse väärtuseks võiks Loebi hinnangul olla 9-korda EBITDAd, on see madalam kui võrdlusgrupi keskmine (11,5 korda) ning madalam ka kui suurtel meediaettevõtetel- Walt Disney vastavalt 10,4 korda, Comcast 7,2 korda, Viacom 9,6 korda, Time Warner 9,7 korda ning News Corp 11,4 korda. Lisaks jäävad ka Sony meelelahutusüksuse kasumimarginaalid konkurentidele alla.

Kuid arvestades 70% käibest väljastpoolt Jaapanit teeniva Sony ekspordile orienteeritust, ärikasumi paranemist, bilansi suhtelist tugevust, soodsat tootetsüklit ,võiksid ettevõtte valuatsioonid ja marginaalid konkurentidele järgi jõuda. Sony meelelahutusüksuse marginaalide kasvamine konkurentide tasemeteni tähendaks Loebi hinnangul EBITDA kuni 50% kasvu. Mis omakorda väljenduks praeguse 9 kordse EBITDA juures ettevõtte turuväärtuse kasvu 625 miljardi jeeni võrra või 540 jeeni võrra Sony aktsia kohta.

Kuigi 2012. aastal Sony uueks tegevjuhiks saanud Kazuo Hirai lubas suuri muutusi, ei paista neile Loebi ettepanek meeldivat. Sony teatas pärast Loebi ettepanekuga tutvumist, et nad ei plaani meelelahutusüksust müüa.

Samal ajal kui meediasektori aktsiad on koos globaalse aktsiate ralliga tõusnud kõigi aegade tippudesse, kauples Sony aktsia veel hiljaaegu allpool oma finantskriisi ajal tehtud põhja. Viimase aasta aja jooksul on aga elektroonikatootja aktsia jeenis kallinenud 90%. Sony aktsia viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon