Eelmise aasta lõpus Jaapani peaministriks saanud Shinzo Abe poolt riigi makromajanduse probleemide lahendamiseks rakendatud „Abenomics“ (kombinatsioon rahapoliitika, eelarvepoliitika ning majanduskasvu strateegiatest) on põhjustanud nii ralli Jaapani aktsiaturul kui ka jeeni nõrgenemise peamiste valuutade suhtes. Alates eelmise aasta lõpus nõrgenenud jeen on aga kaasa aidanud ekspordist sõltuvate Jaapani ettevõtete kasumite paranemisele.
Üheks näiteks on siinkonal Jaapani suurim sõidukitootja Toyota Motor, mille kasum selle aasta märtsis lõppenud majandusaastal rohkem kui kolmekordistus. Lisaks Toyota sõidukitele ka Lexuse luksussõidukeid tootva autotootja puhaskasum kasvas 962 miljardi jeenini (7,4 miljardit eurot) aastataguse 283 miljardi jeeni pealt. Sellega võrreldes kasvas käive majandusaastal vaid tagasihoidlikud 19%, ulatudes 22 triljoni jeenini. Oodatust paremad tulemused saavutati vaatamata sellele, et müük Hiinas, mis on autotootja suuruselt kolmandas turg USA ja Jaapani järel vähenes kolmandat järjestikust kvartalit.
Allikas: ettevõtte majandusaasta aruanded
Jaapani ekspordist sõltuvate ettevõtete kasumeid on survestanud järjepidevalt tugevnenud jeen, mis pärast pool dekaadi kestnud tugevnemist dollari suhtes on alates eelmise aasta lõpus kuni praeguseni umbes 30% nõrgenenud. Jeeni nõrgenemine teeb Jaapanis toodetud kaubad välisriikides odavamaks ning suurendab välisriikides teenitud kasumit jeeni tagasi konverteerides. Toyota hinnangul kasvatab jeeni nõrgenemine dollari suhtes ühe jeeni võrra ettevõtte majandusaasta kasumit 40 miljardi võrra.
Peaminister Abe loodab, et ekspordist sõltuvate ettevõtete kasumite kasv väljendub töötajate palga ning töökohtade arvu kasvus. Kuigi Toyotal ei ole hetkel plaane koduturul tehaste arvu kasvatada, siis peaks jeeni nõrgenemine tooma muutuse riigi eksportijate kunagisele plaanile vähendada tugeva jeeni tõttu märkimisväärselt tootmist koduturul. Vaatamata sellele aga teatas General Motorsi ja Volkswageni ees maailma suurima sõidukitootja tiitlit hoidev Toyota hiljuti plaanist hakata esmakordselt tootma Lexuse sedaane USAs.
Rohkem kui viiesaja tütarettevõttega Toyota toodab kolmandiku oma toodangust koduturul, millest eksporditakse umbes 60%. Suurim osa ekspordist läheb Põhja-Ameerikasse ning Euroopasse. Võrdluseks, riigi suuruselt kolmas sõidukitootja, Honda Motor, ekspordib vaid 18% toodangust, sõltudes sellega jeeni kursi muutusest vähem.
Regioonide lõikes sai eelmisel majandusaastal 160 miljardi euro suuruse turuväärtusega Toyota suurimaks turuks Põhja-Ameerika (osakaal 28%) koduturu, Jaapani, ees. Võrdluseks, aasta varem oli Põhja-Ameerika osakaal veel 25%.
Allikas: ettevõtte majandusaasta aruanne
Ettevõte teenib suurima osa ärikasumist samuti Jaapanis (44%), kuid koos koduturuga teenitakse Aasia riikides üle 70% ärikasumist. Põhja-Ameerikas, mis on Toyota suurim väljaspool Aasiat asuv turg, survestab ettevõtte tegevust turuosa langus 15-kuu madalamale tasemele.
Allikas: ettevõtte koduleht
Jaapani sõidukitootja müük kasvas 2013. aastal lõppenud majandusaastal 21% võrreldes aastatagusega ehk 8,8 miljoni sõidukini, kuid järgmisel majandusaastal prognoosib ettevõte müügi kasvu aeglustumist 3% peale ehk 9,1 miljoni sõidukini. Vaatamata kasvutempo aeglustumisele oleks tegemist kõrgeima tasemega pärast globaalset finantskriisi.
Toyota müügi kasvu veab Põhja-Ameerika (kasv +32% eelmisel majandusaastal võrreldes aastatagusega) Aasia (+27%) ees. Jaapanis kasvas müük eelmisel majandusaastal 10% ning Euroopas püsis muutumatuna. Järgmisel majandusaastal oodatakse kasvu aeglustumist kõikides regioonides ühekohaliste protsentideni. Müügi kasvu peaks 2014. aastal lõppeval majandusaastal vedama endiselt Põhja-Ameerika (+7%).
Lisaks hiljuti turule tulnud Toyota uuenenud Verso, Auris ja RAV4 mudelitele, on lähitulevikus oodata veel uuenenud 4Runnerit, Tundrat ning Highlanderit. Lisaks toob Lexus selle aasta suvel turule uuenenud IS sedaani.
Varasematel aastatel nii jeeni nõrgenemise, miljonite sõidukite tagasikutsumise kui ka looduskatastroofide tõttu kannatanud Toyota prognoosib järgmise majandusaasta kasumi kasvuks 40% ehk kasvu 1,4 triljoni jeenini. Tegemist oleks kuue aasta kõrgeima tulemusega. Kasumi kasvu toetab jeeni edasine nõrgenemine, nõudluse kasv Ameerikas ning kulude efektiivsem juhtimine. Maailma suurima sõidukitootja käive peaks kasvama 23,5 triljoni jeenini, mis tähendab aga käibe kasvu aeglustumist 6,5% peale. Ettevõte prognoosib seejuures ärikasumi marginaali paranemist 7,7% peale eelmise majandussaasta 6% pealt.
Toyota Motori aktsia viimase viie aasta graafik:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet