USA kinnisvaraturu taastumine on põhjustanud nõudluse kasvu kergeveokite järele, mille hulgas on juba 36-aasta olnud turuliidriks Fordi F-seeria veokid. Kuid lisaks selle, et tegemist on USA sõidukiturul enimmüüdud mudeliga, on F-seeria ka Fordi suurimaks kasumiallikaks.
Ford on USA turul suuruselt teine sõidukitootja General Motorsi järel ning maailmas suuruselt viies. Lisaks Fordi kaubamärgi sõidukitele, müüb 60 miljardi dollari suuruse turuväärtusega autotootja veel ka luksussõidukeid Lincolni kaubamärgi alt. Ettevõtte tooteportfelli kuulub ka 2012. aastal maailmas enimmüüdud sõiduk- Ford Focus, mida müüdi aasta jooksul 1,02 miljonit.
Fordi tegevus jaguneb sõidukite müügi ja finantsteenuste (liising) vahel, mis moodustavad käibest vastavalt 94% ning 6%. Ärikasumist moodustavad kaks üksust vastavalt 78% ning 22%. Fordi tegevus ei ole geograafiliselt väga hajutatud, kuna suur osa ehk 63% käibest tuleb Põhja-Ameerikast. Ülejäänud regioonide osakaalud on järgnevad: Euroopa 21%, Lõuna-Ameerika 8% ning Aasia 8%.
Samuti tuleb pea kõik Fordi kasumist Põhja-Ameerikast (98%), kuna Euroopas ja Aasias teenitakse kahjumit. Neljast üksusest on kasumis lisaks Põhja-Ameerikale veel ka Ladina-Ameerika üksus. Fordi eesmärgiks on kümnendi keskpaigaks Euroopa üksusega tagasi kasumisse jõuda ning Aasias jõuda 2013. aasta lõpuks nulli lähedusse. Üldiselt survestavad Fordi sõidukite üksuse kasumit investeeringud müügi kasvatamisse ning uute sõidukite arendamisse.
Allikas: Fordi majandusaasta aruanded
USA sõidukiturg, kus Fordil on 15,7% turuosa, on 2009. aasta põhjast, millal müüdi vaid 10 miljonit sõidukit, taastunud ning müük ületab pikaajalist keskmist, milleks on 13,8 miljonit sõidukit annualiseeritult. 2012. aastal kasvas USA sõidukite turg 13,4% ehk 14,5 miljoni sõidukini, mis on parim tulemus alates 2007. aastast. Alates 2009. aastast järjepidevalt kasvanud sõidukiturul on aga 2013. aasta alguses müügi kasv aeglustuma hakanud.
Allikas: Bloomberg
Müügi kasvu USA sõidukiturul veavad pickup veokid, millel on 13,5% turuosa. USA sõidukiturul on enimmüüdud mudeliks Fordi F-seeria veokid, mille müük kasvas maikuus 22ndat järjestikust kuud, ulatudes 71 604 sõidukini. Tegemist on nii parima maikuu tulemusega alates 2005. aastast kui ka esimese korraga alates 2007. aasta märtsist, kui müük ületas 70 000 piiri. 2012. aastal müüdi kokku 608 000 F-seeria kergveokit, mis protsentuaalselt väljendus müügi kasvu aeglustumises 3,4% peale 2011. aasta 10,7% pealt.
Allikas: NADA ja Ford
F-seeria veokid on aga Fordi äri kõige olulisem osa, kuna Morgan Stanley hinnangul moodustavad need 90% ettevõtte sõidukite üksuse kasumist. Morgan Stanley hinnangul teenivad USA pickup veokite turu liidrid iga sõiduki müügilt $8 000-10 000 brutokasumit, samal ajal kui sõiduautode müügilt teenitakse kasumit kuni $1 000. F-seeria sõidukid on juba 36 aastat olnud USAs enimmüüdud veokid ning vaatamata konkurentide jõupingutustele kasvatas Ford eelmisel aastal F-seeria turuosa. F-seeria sõidukite müügi kasv toetub USA kinnisvaraturu taastumisel, kuna need kaks on omavahel tugevas korrelatsioonis.
Uute F-seeria sõidukite puhul on Fordi eesmärgiks muuta sõidukid kütuseefektiivsemateks läbi kergemate materjalide kasutamise. Kuigi sellel aastal Fordilt uut F-seeria veokit oodata ei ole, siis 2013. aasta Detroiti autonäitusel anti aimu F-150 mudeli arengusuunast Atlas ideeauto näitamisega.
2012. aastal müüs Ford kokku 5,7 miljonit sõidukit ehk umbes sama palju kui aasta varem. Nagu jooniselt näha, on Fordi sõidukite müügi kasv alates 2011. aastast aeglustunud. Regioonidest veab Fordi müügi kasvu Aasia (täpsemalt Hiina), kus tuleviku müügi kasvatamise eesmärgil tehakse hetkel ka investeeringuid (ehitatakse uusi tehaseid Hiinasse).
Allikas: Fordi majandusaasta aruanded
Kuna USA sõidukitootjad eeldavad, et müügi kasv sellele aastal jätkub, siis tavapärase tootmismahu vähendamise asemel plaanitakse sellel suvel tootmist hoopis suurendada. Näiteks plaanib Ford suurendada tootmist USAs kolmandas kvartalis 10% võrreldes aastatagusega ehk 740 000 sõidukini. Lisatööjõudu palgatakse ka F-seeria tootmise tehastesse.
Fordi aktsia viimase viie aasta graafik:
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet