Möödunud nädalal avaldas neljanda kvartali ja 2013. fiskaalaasta tulemused maailma suurim sporditarvete tootja Nike. Investoritele meelepäraselt kasvas kvartali puhaskasum möödunud aasta sama perioodiga võrreldes 22% võrra $668 miljonini ehk 76 sendini aktsia kohta, ületades niiviisi analüütikute poolt oodatud 74 sendi suurust aktsiapõhist kasumit.
Ettevõtte aastapõhine käive kasvas mullusega võrreldes 8% võrra $25,3 miljardini ning puhaskasum suurenes aasta vältel 12% $2,48 miljardini. Käibe- ja kasumikasvu soosisid nii Põhja-Ameerika kui ka arengumaad, kus müügitulud vastavalt 18% ja 9% võrra suurenesid. Tootegruppide lõikes pakkus ettevõttele enim kasvu spordivarustus, -rõivad ning -jalanõud, kusjuures populaarseimad tooted olid jooksu ja korvpalli varustus.
Lisaks paranes firma kasumlikkus brutomarginaali näol, mis tõusis viimases kvartalis 1,1% võrra 43,9% peale ning aasta baasil 0,1% võrra 43,6% peale. Brutomarginaali tõusule aitasid kaasa langevad toormehinnad ning kõrgemad lõpptoodete müügihinnad, ent teisalt lisasid survet tõusvad tööjõukulud ning ebasoodsad muutused valuutaturgudel.
Graafik: Ettevõtte finantsid
Allikas: Ettevõtte finantsaruanded
Meelehärmi tekitavad investoritele aga ettevõtte tulemused Euroopas ja Hiinas. Kui Kesk- ja Ida-Euroopas suudeti aastapõhist käivet 7% võrra kasvatada, siis Lääne-Euroopas jäi müügitulu mullusele $16 miljoni võrra alla. Hiinas on olukord veelgi kesisem – sealne müügitulu on langenud neli järjestikust kvartalit ning aasta baasil vähenes käive 3% võrra. Kui jätta muutused valuutakurssides arvestamata, siis oli Hiina näol tegemist ainsa regiooniga, kus ettevõtte müügitulu 2013. fiskaalaastal ei kasvanud.
Euromonitori andmete kohaselt ulatub Hiina sporditööstuse väärtus selle aasta seisuga ca $25 miljardini ning 2017. aastaks kasvab see $32 miljardini. Hetkel on Nike Hiinas veel turuliider, hõivates sealsest turust ~12% suuruse osa.
Märkimisväärt on aga asjaolu, et kuigi Hiina osakaal moodustab ettevõtte $25,3 miljardilisest käibest vaid kümnendiku (FY 2013. aasta seisuga $2,5 miljardit $25st miljardist), siis seal teenitud ärikasum ligikaudu viiendiku ($809 miljonit $3,9st miljardist). Teisisõnu on Hiina ettevõtte jaoks äärmiselt kasumlik turg.
Eelpool mainitud negatiivse trendi jätkudes võib turuliidri positsiooni Nike’i käest peatselt endale haarata aga Saksa sporditarvete tootja Adidas, sest nemad on ainsana olnud suutelised oma kohalolu Hiina turul järjepidevalt suurendama. Viimases kvartalis kasvas Adidase käive Hiinas 6% võrra YoY ning turuosa suurenes 11.2% peale. Sarnaseid tulemusi pole suutnud saavutada isegi kohalikud brändid nagu näiteks Li-Ning, Anta, Xtep jt.
Graafik: Ettevõtte käibe ning ärikasumi jaotus geograafiliselt
Allikas: Ettevõtte finantsaruanded
Lisaks hulgalistele konkurentidele ja võltskaubaga kaasnevale hinnasurvele, on Hiina tarbijate maitsemeeled muutunud brändide suhtes väga nõudlikuks ja see teeb Hiinas konkureerimise äärmiselt keeruliseks, kuid Nike’i tegevjuht ei heida meelt ning tema sõnul on konkureerimine Hiina sporditööstuses võrreldav maratoni jooksmisega, mitte sprindiga. Liidri positsiooni säilitamiseks tegeleb ettevõte Hiinas aktiivselt varude käibekiiruse parandamise ja brändi ülesehitamisega – näiteks sel suvel tuuritavad Hiinas Nike’i populariseerimise eesmärgil kaks NBA staari: Lebron James ja Kevin Durant.
2014. fiskaalaasta käibekasvuks ennustab firma kõrget ühekohalist protsentarvu (konsensus progoosib 8,5%) ning aktsiapõhine kasum peaks madala kahekohalise protsendi võrra suurenema (konsensus 13,8%). Brutomarginaali osas muutusi ei oodata.
Nike’i aktsiat katab hetkel 29 analüüsimaja, kellest ligi pooled on väljas ostusoovitusega ja ülejäänud soovitavad aktsiat hoida. Konsensuse hinnasiht aktsiale on $66.
Graafik: Nike’i aktsia viie aasta hinnagraafik
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet