Sarnaselt möödunud nädalal luubi all olnud laevaehitustööstusele (link siin), on ka Hiina autotööstus alates 2009. aastast nii tarbimise kui ka tootmise seisukohast maailma suurim. Möödunud aastal toodeti Hiinas 19,27 miljonit sõidukit, mida on pea kaks korda rohkem kui Ühendriikides toodetud 10,3 miljonit ning lisaks ületas eelmisel aastal eksporditud autode arv esmakordselt ühe miljoni piiri, kui alles 2001. aastal eksporditi vaid 19 000 sõidukit. Märkimisväärt on ka asjaolu, et kui Ühendriikides tegutseb ca 35 autotootjat, siis Hiinas on neid üle 170.
Hiina plahvatusliku majanduskasvu najal saavutas sealne autotööstus aastail 2005 – 2011 aastaseks kombineeritud kasvumääraks 24% ning kasvuhoog pole veel raugenud: Hiina Autotootjate Assotsiatsiooni (CAAM) andmete kohaselt müüdi käesoleva aasta esimeses pooles kohalikult toodetud autosid 10,782 mln ühikut, mida on 12,34% rohkem kui möödunud aastal, sealjuures sõiduautode müügiarv kasvas 13,8% võrra 8,6 miljonini ning kommertssõidukite oma 6,6% võrra 2,1 miljonini. Kõige kiiremini kasvavad sektorid autoturul kuuluvad mitmeotstarbelistele sõidukitele (MPVs) ning maasturitele (SUVs), kusjuures ainukesena vähenes müügiarv mullusega võrreldes minikaubikute seas.
Graafik: 2013. aasta esimese poolaasta automüük Hiinas
Allikas: CAAM
Ometi on sealse autoturu kasvust rohkem kasu lõiganud välismaised autotootjad. Välismaised brändid võimaldavad tarbijatele turvalisemaid ja tehnoloogiliselt võimekamaid sõidukid, mistõttu on kohalikud brändid sattunud kitsikusse - nimelt on Hiina autotootjate turuosa langenud 2010. aasta 50% pealt 38% peale (2013. aasta juunikuu seisuga). 14,7% suuruse turuosaga figureerib Hiinas turuliidrina nüüd General Motors, kellele järgneb Volkswagen 14,6 protsendise turuosaga.
Koduturul kaotatud müüginumbreid ei ole tasa tehtud ka suurenenud ekspordi näol – Hiina autoeksport vähenes selle aasta esimeses pooles möödunud aastaga võrreldes 0,6% võrra 486 800 sõiduki peale.
Hiina autotööstuse peamisteks ekspordi sihtpunktideks on Lõuna-Ameerika, Lähis-Ida ning Venemaa, kus auto ostmisel on määravaimaks faktoriks valdavalt ikkagi hind. Hiina autode kümne suurima importija hulka ei mahtunud eelmisel aastal ühtegi arenenud riiki ning pingerea suurim importriik oli mullu Alžeeria, teise koha hõivas Iraak ja kolmanda Venemaa. Ekspordi langus on valdavalt tingitud vähenevast nõudlusest sellistel turgudel nagu Vietnam ja Tšiili, laiahaardelistest protestidest Brasiilias ja Türgis, aga ka tugevamast jüaanist.
Graafik: 2013. aasta esimese poolaasta enimmüüdud autotootjad Hiinas
Allikas: CAAM
Loomulikult on nii aeglustuv eksport kui ka turuosa kaotamine välismaistele autobrändidele Hiina 170le autotootjale ohumärgiks. Sealsel autoturul esineb juba praegu ületootmine ning 2015. aastaks peaks seal tegutsevate autotootjate (nii Hiina kui ka välismaiste firmade) kombineeritud tootmisvõimsus kasvama 35 miljoni sõidukini aastas, ületades iga-aastast nõudlust ca 10 miljoni ühiku võrra, sest erinevalt tootmisvõimsusest aeglustub McKinsey & Co. analüüsimaja prognooside kohaselt sealse autoturu müügikasv 8% peale. Sel teemal on sõna võtnud ka Hiina Autotootjate Assotsiatsiooni asepresident Dong Yang, kes eelmisel aastal ennustas, et lähiaastatel pankrotistuvad pooled Hiina kohalikest autotootjatest. Samas nendib ta, et viimaste kümnendite jooksul tuvastatud ületootmised autotööstussektoris on osutunud ekslikuks.
Hiina autoturu müügikasvu pidurdumisele võivad kaasa aidata ka valitsuse poolt sätestatud regulatsioonid. Hiina neljas suurimas linnas (Peking, Shanghai, Guangzhou ja Guiyang) juba piiratakse automüüki väljastades vaid teatud arvu numbrimärke. Sarnast meetodit plaanitakse rakendada veel kaheksas linnas ning CAAMi asekantsleri Shi Jianhua sõnul kärbiks see sealset automüüki aastas ca 400 000 sõiduki ehk 2% võrra. Ekspertide hinnangul oleks säärase regulatsiooni mõju aga marginaalne, kuna suur osa autotööstusele prognoositavast kasvust tuleb teise astme linnadest, kuhu nimetatud regulatsioon veel ei ulatuks.
Graafik: 2012. aasta 15 suurimat eksportijat Hiina autotööstuses ja 10 suurimat sihtpunkti
Allikas: CAAM
Hiina autotootjatele vastumeelselt jätkavad välismaised autotootjad oma kohalolu suurendamist mahukate investeeringute kaudu. General Motors plaanib 2015. aastaks suurendada tootmismahtu 5 miljoni sõidukini aastas ning on visandanud eesmärgi saavutamiseks järgmise nelja aasta jaoks $11 miljardilise investeerimisplaani. Ford avas hiljuti Hiinas 300 miljoni dollarilise tootmistehase, mis enam kui kahekordistas ettevõtte tootmisvõimsuse. Volkswagen kavatseb 2018. aastaks sealset tööjõudu kolmandiku võrra kasvatada ning tootmisvõimsuse 4 miljoni sõidukini aastas suurendada. Jaguar Land Roveri eesmärgiks on iga-aastaselt Hiina üksuse müüginumbreid 20-30% võrra kasvatada ning esinduste arvu 116 pealt 200 peale tõsta.
Konkurentsi vaibumist seetõttu niipea pole loota ning Hiina autotootjad peavad nägema ränka vaeva, et taas kohalike südamed võita või välisturgudele meelepärasemaks muutuda.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet