Kuumalaine ja kütusehinnad laastavad Ryanairi kasumlikkust - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kuumalaine ja kütusehinnad laastavad Ryanairi kasumlikkust

Oscar Rõõm

31.07.2013 12:31

Iiri päritolu Ryanair on Euroopa suurim odavlennufirma, mis tegutseb 180-s lennujaamas 29-s riigis ning mis teenindas 2013. fiskaalaastal üle 1600 lennuliini peal 79,3 miljonit reisijat ehk tegu on ühega kolmest Euroopa lennufirmast (ent ainsa odavlendude pakkujaga), mis mahub reisijate arvu poolest maailma esikümnesse. Käesoleva nädala algul saatis Ryanairi aktsia aga langusesse uudis, et ettevõtte 30. juunil lõppenud kvartali puhaskasum vähenes mullusega võrreldes 21% võrra €78 miljoni peale, tulenevalt tõusvatest kütusehindadest ja ebasoodsale kuupäevale langenud lihavõtetest.

Kütusehinna tõusu tõttu suurenesid ettevõtte kulutused kütusele aastaga 6% võrra €576 miljonini, mistõttu moodustab kütus nüüd lennufirma kogukuludest 47% suuruse osa. Ryanair on kütusekulu optimeerimise nimel pidanud lennukite lennukiirust vähendama ning see on keskmist lendu paari minuti võrra pikendanud. Tavareisijale ei pruugi paariminutiline erinevus suurt midagi tähendada, ent kumulatiivselt võib see ettevõtte jaoks tähendada väärtusliku lennuaja kaotust miljonite tundide ulatuses.

Lisaks eelmainitud põhjustele sandistas ettevõtte tulemusi sel suvel Põhja-Euroopat tabanud kuumalaine, mille tõttu nautisid paljud potentsiaalsed reisijad suvemõnusid hoopiski kodumaal. Tegevjuhi asetäitja ja finantsjuhi Howard Millari sõnul oleks lendude keskmine piletihind kuumalaine olemasoluta tervelt 10% võrra kõrgem olnud. Ryanairi finantsaruande kohaselt oli ettevõtte viimase kvartali keskmine piletihind koos pagasiga 42 eurot (-4% YoY), mis oli lähimate konkurentide easyJeti ning Norwegian Air Shuttle'i hindadest siiski pea poole odavam (keskmised piletihinnad vastavalt €80 ning €83).

Sellest kõigest hoolimata kasvas Ryanairi reisijate hulk viimases kvartalis mullusega võrreldes 3% võrra 23,2 miljonini ning käive reisija kohta suurenes aastaga 1% võrra 58 euroni, kasvatades ettevõtte kogukäivet aasta baasil 5% võrra €1,34 miljardini. Ettevõtte tegevjuhi Michael O'Leary meelest on ettevõtte üheks edukaimaks osaks kujunenud abistava iseloomuga käive, mis aastaga kasvas €285 miljoni pealt €356 miljoni peale. Abistava käibe all peetakse silmas kõrgendatuid krediitkaarditasusid, lisatasu eest istekohtade võimalikku reserveerimist, tasulist eelisõigust lennuki pardale minnes jms.

Graafik: Ryanairi reisijate arv

Allikas: Ettevõtte finantsaruanne

O'Leary sõnul peaks ettevõtte kasumlikkus parenema juba järgmise kvartali jooksul, kuid hetke majandusolukorra tõttu jäädakse väljavaadetes siiski üsna ettevaatlikuks. 2014. fiskaalaasta reisijate arvule prognoositakse 3% suurust kasvu 81,5 miljonini, eeldusel et viimastel nädalatel vähenenud broneeringute arv on ajutine nähtus. Täisaasta puhaskasumiks prognoosib ettevõte €570 - €600 miljonit ehk veidi enam kui FY2013. aastal teenitud €569,3 miljonit. Kahekümne Bloombergi analüütiku konsensuseks on €745,53 miljoni suurune korrigeeritud puhaskasum.

Kui suur hulk lennufirmasid, sealhulgas sellised nimed nagu Air Berlin, Alitalia, Iberia, LOT ja SAS, on kõik välja kuulutanud hulgaliselt kulukärpeid ning on sunnitud tegevusmahtu vähendama, siis Ryanair plaanib selle arvelt kasu lõigata, avades käesoleval aastal hulgaliselt uusi baase ning lennuliine. Ettevõtte tähelepanu on koondatud Hollandi, Poola, Maroko, aga ka Türgi ja Iisraeli turgudele. Kokku ollakse uute sihtpunktide leidmise tarbeks läbirääkimistes 75 lennujaamaga. Ettevõtte nägemuse kohaselt teenindatakse 2019. aastaks 110 miljonit klienti aastas ning selle jaoks lisandub järgneva viie aasta jooksul ettevõtte ridadesse 175 uut lennukit, kasvatades lennukite koguarvu 410ni.

Ryanair sooviks oma haaret laiendada ka ülevõtmiste abil – ettevõttel on 29,8% suurune osalus teises Iiri lennufirmas Aer Lingus ja ka ülejäänud Aer Linguse aktsiatele on tehtud ülevõtmispakkumine, mis ulatus €694 miljonini. Esmane pakkumine toimus 2006. aastal ning nüüd on pakkumist korratud kolm korda, kuid ülevõtmise läbiviimist takistavad Euroopa Liidu regulaatorid, kelle sõnul väheneksid ülevõtmise tagajärjena tarbijate valikuvõimalused ja lennuhinnad suureneksid. Käesoleva aasta 13. augustil teatab oma seisukoha ka Briti konkurentsiamet, millest lähtuvalt võib Ryanair olla sunnitud oma osalust Aer Linguses vähendama.

Finantsjuhi Millari arust raiskab konkurentsiamet nii aega kui ka maksumaksjate raha. Ta lisas, et Ryanair hoiab Air Lingusest kinni niikaua kuni võimalik ning võimaluse korral viiakse ülevõtmine lõpuni. Milleri sõnul võimaldaks Aer Linguse ülevõtmine Ryanairil tootmisfirmadele sarnaselt rakendada „kahe brändi strateegiat“, mille all peab ta silmas sama teenuse või toote müümist erinevates pakendites ja erineva hinnaga.

Ettevõtte aktsia kaupleb hetkel 5 aasta tippudes 18 kordsel jooksval hinna ja kasumi suhtel (2014. fiskaalaasta oodatava kasumi põhjal on P/E 15,5). Aktsiat katab 27 analüüsimaja keskmise 12 kuu hinnasihiga 8,1 eurot. Analüütikutest on 18 andnud ostusoovituse, kuus hoiusoovituse ja kolm müügisoovituse. Järgneva kahe aasta jooksul tagastab ettevõte investoritele 1 miljard eurot, millest 400 miljonit esimesel aastal aktsiate tagasiostu näol ning teisel aastal 600 miljonit kas dividendidena või aktsiate tagasiostuna.

Graafik: Ryanairi 5-aasta aktsiahind

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon