Globaalne kosmeetikaturg on viimase kümnendi jooksul kasvanud keskmise kiirusega 4% aastas ning ulatub nüüd erinevate hinnangute kohaselt väärtuselt ca €160 miljardini. Analüüsimaja Lucinteli prognooside kohaselt jätkub säärane kasvutrend ka edaspidi, mistõttu peaks globaalse kosmeetikaturu väärtus 2017. aastaks ulatuma €200 miljardini. Tegu on tööstusega, millel õnnestus kasvada ka majanduskriisi kõige raskematel aastatel ning millest üritab osa saada üha enam ettevõtteid, kelle seas on nii globaalseid kui ka kohalikke brände.
Graafik: Globaalse kosmeetikaturu kasvunumbrid
Allikas: L'Oreal
22,5 miljardi euro suuruse aastakäibega on maailma juhtiv kosmeetikaettevõte L'Oreal, kellele järgnevad tarbe- ja kosmeetikakaupade tootjad Procter & Gamble ja Unilever ning kosmeetikafirmad Avon, Natura, Mary Kay jt.
Rootsi päritolu Oriflame jääb €1,4 miljardi suuruse aastakäibega kõigile eelmainitud firmadele müügitulu poolest alla, mistõttu võib esmapilgul pidada firmat marginaalseks tegijaks kosmeetikaturul, kuid ometi tegutseb Oriflame rohkem kui 60s riigis, millest enam kui pooltes ollakse turuliider.
Erinevalt L'Orealist ja sarnaselt Avonile kasutab Oriflame müügistrateegiana võrkturundust ehk mitmetasandilist turustamist. Globaalselt moodustab võrkturundus kosmeetikaturu väärtusest ca 12% suuruse osa ning populaarseim on see SRÜ ja Balti riikides (~20% kogu kosmeetikaturust) ja Ladina-Ameerikas (~30% kosmeetikaturust).
Viimase kvartali seisuga oli Oriflame'il 3,462 miljonit müügikonsultanti ehk aasta baasil oli muutus nullilähedane (2012Q2 3,476 mln konsultanti) ning kuna võrkturunduse puhul on müügikonsultantide arvu ning teenitava müügitulu vahel tugev korrelatsioon, kattuvad need regioonide lõikes vaat et üks-ühele. Ligi pooled (49%) ettevõtte müügikonsultantidest tegutsevad SRÜ ja Balti riikides ning sealt pärineb ka 50% ettevõtte käibest. Euroopas, Lähis-Idas ja Aafrikas (EMEA) on vastavad numbrid 27%, Aasias 18% ja 15% ning Ladina-Ameerikas 6% ja 8%.
Graafik: Ettevõtte müügitulu, müügikonsultantide arv ja ärikasum regioonide lõikes
Roheline: SRÜ ja Balti riigid, lilla: EMEA, hall: Aasia, beež: Ladina-Ameerika
Allikas: Ettevõtte kvartaliaruanne
Üks murettekitavamaid asjaolusid, mida võib ettevõtte aruannetest välja lugeda, on müügikonsultantide vähenemine ettevõtte tähtsaimal turul ehk SRÜ ja Balti riikides. Teises kvartalis vähenes sealsete konsultantide arv aastaga 7% võrra 1,73 miljoni peale, mis omakorda vähendas müügitulu 12% võrra €176,7 miljoni peale. SRÜ ja Balti riikide müügitulu on nüüd languses olnud neli järjestikust kvartalit. EMEA regioonis aitasid Türgi ja Aafrika riigid küll konsultantide arvu aastaga 2000 võrra 924 000 peale tõsta, kuid regiooni lõikes vähenes käive sellegipoolest 6% võrra €97,6 miljoni peale. Kasvunumbreid pakuvad ettevõttele Ladina-Ameerika ja Aasia, kus tegutsevate müügikonsultantide arv vastavalt 15% ja 18% võrra kasvasid ning müügitulud 24% ja 20% võrra suurenesid.
Hoolimata Ladina-Ameerika ja Aasia turul saavutatud kasvust, kahanes ettevõtte teise kvartali kogukäive aasta baasil 4% võrra €359,7 miljoni peale. Brutomarginaal paranes aastaga 69,9% pealt 70,7% peale, kuid ärikasumimarginaal langes läinud aasta teise kvartali 11,6% pealt 9,6% peale. Puhaskasumit teeniti mulluse €31,3 miljoni asemel €19,9 miljonit, kahandades aktsiakasumi €0,55 pealt €0,36 peale.
Graafik: Ettevõtte müügitulu ja ärikasumimarginaal (LTM)
Allikas: Ettevõtte kvartaliaruanne
Ettevõtte lühi- ja pikaajalisteks eesmärkideks on edendada Internetipõhist müüki, püsida innovatsiooniga konkurentsivõimeline ning suurendada geograafilist jalajälge. Samuti plaanitakse hindu tõstes ärikasumimarginaali parandada ja luksus tooteliini arendada. Ka edaspidiseid kasvunumbreid oodatakse Ladina-Ameerika, Aasia ja EMEA turgudelt, SRÜ ja Balti riikide prognooside osas ollakse pigem tagasihoidlikud.
Ei saaks just öelda, et Oriflame'i hiljutised tulemused investoritele meeltmööda oleks olnud, kuna ettevõtte aktsia kaupleb 5 aasta põhjade lähedal 12,3 kordsel ettevaataval P/E tasemel. 4 analüüsimaja katab aktsiat ostusoovitusega, 6 hoiusoovitusega ning 8 müügisoovitusega.
Graafik: Oriflame'i aktsia 5 aasta hinnagraafik
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet