Apple’i toodete populaarsus Hiinas väheneb - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Apple’i toodete populaarsus Hiinas väheneb

Kristiina Kirtsi

26.08.2013 08:45

Kuigi Apple on endiselt maailma juhtiv elektroonikaseadmete tootja, on ettevõtte populaarsus kiire kasvuga Hiina turul vähenema hakanud. USA tehnoloogiaettevõtte turuosa langus on tingitud nii aeglasest uute toodete turuletulekust kui ka suutmatusest konkurentsi pakkuda odavama hinnaklassi seadmetele.

Globaalsel nutitelefonide turul veavad müügi kasvu Aasia riigid, kus suurimate turgude hulgas veab kasvu Hiina- selle aasta teises kvartalis kasvas müük maailma suurima nutitelefonide turul 108% võrreldes aastatagusega. Võrdluseks, globaalne nutitelefonide turg kasvas samal ajal 50%. Lisaks sellele, et kiire kasvuga Hiina turg on saanud suurimaks nutitelefonide turuks maailmas, müüdi seal teises kvartalis peaaegu kolm korda rohkem nutitelefone kui suuruselt teisel turul ehk USAs (vastavalt 88 miljonit ning 33 miljonit). USAs kasvas nutitelefonide müük teises kvartalis 36% võrreldes aastatagusega.

Kuigi Apple’i müügitulust tuleb 60% väljastpoolt Ameerika Ühendriike, siis nagu jooniselt näha, on see endiselt ettevõtte suurim turg. Lisaks on Apple koduturul turuliider 40% turuosaga. Aasias, kust tuleb umbes kolmandik käibest, moodustab suurima osa Hiina (täpsemalt Hiina, Hongkong, Macau ning Taiwan) 16% osakaaluga.

Allikas: Apple

2013. aasta esimese üheksa kuu jooksul vedasid regioonide lõikes Apple’i müügi kasvu Aasia, täpsemalt Jaapan (kasv 23% võrreldes 2012. aastaga) ning Hiina (kasv 15% võrreldes aastatagusega). Kuigi mõlemas regioonis kasvas müük kahekohalistes protsentides, aeglustus müügi kasv üheksa kuu jooksul kõikides regioonides võrreldes aastatagusega.

Erinevalt Jaapanist, kus USA tehnoloogiaettevõtte müük on kasvanud kõigi kolmel kvartalil, on kõrgetes kahekohalistes protsentides müügi kasv Hiina turul asendunud müügi langusega (vt allolevat joonist). Müügi vähenemise põhjuseks on üha tugevnev konkurents odavamaid seadmeid tootvate elektroonikatootjate poolt.

Allikas: Bloomberg

Turuväärtuse järgi USA suurima tehnoloogiaettevõtte turuosa langes Hiina nutitelefonide turul selle aasta teises kvartalis peaaegu poole võrra ehk 5% peale aastataguse 9% pealt. Tegemist on nii madalaima tasemega alates 2010. aasta neljandast kvartalist kui ka esimese korraga, kui Apple ei mahu Hiina turul esiviikusse. Nagu allolevalt joonisetl näha võib, on  maailma suurimal nutitelefonide turul suurim Lõuna-Korea Samsung Electronics 18% turuosaga. iPhone nutitelefonide müük on Apple'i suurimaks käibeallikaks, moodustades 50% ettevõtte müügitulust.

Allikas: Canalys

Kuna Hiina nutitelefonide turul veavad müügi kasvu odavama hinnaklassi seadmed, siis on Apple'i turuosa kaotus põhjendatav odavama hinnaklassi telefoni puudumisega. Kui iPhone 5 on Hiinas müügil umbes 5000 jüaani eest (605 eurot), siis 3% turuosa omav Xiaomi tuli hiljuti välja uue (Red Rice) nutitelefoniga, mis maksab 799 jüaani ehk veidi alla 100 euro.

Lisaks nutitelefonidele, väheneb Hiinas ka viiendiku Apple’i käibest moodustavate tahvelarvutite turuosa-  2013. aasta teises kvartalis langes iPadide turuosa Hiinas 28% peale aastataguse 49% pealt. Kuid vaatamata sellele on ettevõte seal endiselt turuliider Samsung Electronicsi (turuosa kasvas kvartalis 11% peale aastataguse 6% pealt) ning Lenovo (turuosa langes 8% peale aastataguse 9% pealt) ees (vt allolevat joonist). Hiina tahvelarvutite turg on väga killustunud, kuna umbes poole turust moodustavad alla 1% turuosaga tootjad.

Allikas: IDC

Samamoodi nagu nutitelefonide turul, liiguvad ka Hiina tahvelarvutite kasutajad nii kohalike ettevõtete (Lenovo, Acer, Asustek) kui ka teiste poolt pakutavate odavamate seadmete poole. Kui iPadide tarned Hiinasse kasvasid teises kvartalis umbes 30% ehk 1,5 miljonit ühikuni, siis Samsungi tarned rohkem kui neljakordistusid, kasvades 0,6 miljonini ning Lenovo kahekordistas tarned 0,4 miljonini. Seni kuni Apple ei ole uusi elektroonikaseadmeid esitlenud, on turuosa kasvatamisel eelis konkurentidel.

USA ettevõtte päästerõngaks võiks saada nii uute seadmete turuletulek kui ka odavama hinnaklassi nutitelefoni väljaarendamine. Erinevate spekulatsioonide kohaselt on mõlemaid ettevõttelt lähitulevikus ka oodata. Lisaks suurendaks Apple’i väljavaateid koostöölepingu sõlmimine klientide arvu järgi (740 miljonit) maailma suurima sideoperaatoriga, China Mobile. China Mobile on ainuke sideoperaator Hiinas, mis ei müü Apple’i telefone.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon