McDonald’s saab tiivad - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

McDonald’s saab tiivad

Kristiina Kirtsi

02.09.2013 09:17

Päevas 69 miljonit klienti teenindav kiirtoidurestoran McDonald’s on teinud oma menüüs järjekordse uuenduse, millega loodetakse oma restoranidesse rohkem külastajaid meelitada. Seekord on külastajate arvu vähenemisega maadleval ettevõttel müüki plaanis elavdada USAs väga populaarsete kanatiibadega.

Maailma suurima kiirtoidurestoranide keti suurimaks turuks on Euroopa, kus genereeritakse 39% käibest. USAs teenib 27 miljardi dollari suuruse aastakäibega McDonald’s 32% käibest, Aasias ja Lähis-Idas 23% ning ülejäänud riikides 6%. Ärikasumi osas on aga olulisemaks turuks USA, kus teenitakse 44% kasumist, järgnevad Euroopa (37%), Aasia ja Lähis-Ida (18%) ning ülejäänud riigid (1%). Nagu allolevalt jooniselt näha, siis aeglustus ettevõtte käibe kasv 2012. aastal kõikides regioonides võrreldes aastatagusega.

Allikas: McDonald’s

Big Mac einete müüjal on üle maailma rohkem kui 34 000 restorani, millest umbes 14 000 asub USAs, 7 400 Euroopas, 9 500 Aasias ja Lähis-Idas ning 3 500 muudes riikides. Populaarse kiirtoidurestorani äritegevust survestab globaalse majanduse nõrkus, kuna sellega kaasnev tarbijate ebakindlus vähendab väljaspool kodu söövate inimeste arvu. Sellest tulenevalt on McDonald’si majandustulemused viimastel aegadel analüütikute ootustele alla jäänud ning ettevõte on hoiatanud ka nimetatud probleemide võimalikust mõjust majandusaasta kasumile. Ettevõte plaanib sellel majandusaastal avada ka esialgsest vähem uusi restorane (1500-1550 varasema kuni 1600 asemel) ning seda peamiselt aeglustuva majanduskasvuga Hiina turul.

McDonalds’i selle aasta teise kvartali kasum kasvas 4% ehk 1,4 miljardi dollarini (1,38 dollarit aktsia kohta), kuid tulemus jäi analüütikute 1,40 dollari suurusele aktsiapõhisele ootusele alla. Käive kasvas kvartalis 2% ehk 7,1 miljardi dollarini ning tulemus vastas analüütikute ootusele. Ettevõtte ärikasumi marginaal langes kvartalis 31% peale varasema 31,2% pealt. Tulenevalt makromajanduse nõrkusest on ettevõttel keeruline ka hindu tõsta ning seetõttu marginaale toetada. Samas aga prognoosivad analüütikud McDonald’si selle majandusaasta kasumi kasvu kiirenemist 2,7% peale aastataguse 0,6% vähenemise pealt ning käibe kasvu kiirenemist 2,4% peale aastataguse 2,4% pealt.

Nagu allolevalt jooniselt näha, siis burgerimüüja võrreldavate restoranide müügi kasv tegi 2012. aastal märkimisväärse aeglustumise võrreldes aastatagusega. Regioonidest tegi suurima languse Euroopa (-3,5 protsendipunkti) ning Aasia ja Lähis-Ida (-3,3pp). 2013. aasta esimeses kvartalis üllatas ettevõte võrreldavate restoranide müügi vähenemisega USA turul esmakordselt alates 2003. aastast.

Allikas: McDonald’s

Kiirtoiduettevõtte võrreldavate restoranide müügi kasvu aeglustumise põhjuseks on kasin külastajate arvu kasv (vt. allolevat joonist), mis tuleneb nii konkurentsi tugevnemisest kui ka tarbijate majanduslikest raskustest. 2012. aastal vähenes McDonald’si külastatavus kõikides regioonides, suurima languse tegi Euroopa (-4pp võrreldes aastatagusega), kus erinevalt teistest regioonidest, külastajate arv vähenes. Ettevõtte sõnul aga suudetakse vaatamata raskustele oma turuosa jätkuvalt kasvatada.

Allikas: McDonald’s

Konkurentidest aeglasem kasv ning pettumust valmistavad majandustulemused on pannud ettevõtet agressiivsemalt oma menüüd ümber vaatama. Tulenevalt sellest hakkab McDonald’s alates 9. septembrist USA restoranides pakkuma kanatiibu (Mighty Wings). Tiivad on maitsestatud cayenne’i ja tšillipipraga ning lisandiks on erinevad kastmed. Tiibu müüakse 3-, 5- ja 10-kaupa ning hinnad algavad 2,99 dollarist. Uut einet ei plaanita siiski menüüsse jätta, vaid see püsib seal kümme nädalat. Varem on ettevõte suurendatud oma ühe dollari menüüd USAs ning laiendanud odavamate toodete valikut ka teistes riikides. Uute toodete lisandumine McDonalds’i menüüsse on juba varasemalt tõestanud positiivset mõju müügile.

Kanatiibade lisandumise järel maailma suurima kiirtoidurestorani menüüsse on oodata tooraine kallinemist. Väidetavalt ostab kiirtoidukett 250 miljonit kanatiiba, mis viib prognooside kohaselt tooraine hulgihinna järgmise paari nädala jooksul 11% kõrgemale ehk rekordilise 2,04 dollari peale ühe naela (ehk 0,5kg) kohta praeguse 1,44 dollari pealt. Kui aga McDonald’s plaanib kanatiivad lisada põhimenüüsse, võivad hinnad veelgi tõusta.

2012. aastal kasvas kanatiibade müük USAs, kus neid sööb 80% täiskasvanutest, 11% ehk 13,5 miljardi tükini (käive üle 1,5 miljardi dollari). Kanatiibade söömise tippaeg USAs on veebruari alguses, kui toimub ameerika jalgpalli finaal Super Bowl (vt. allolevat joonist). Jalgpallifinaali nädalavahetusel müüakse umbes 1,2 miljardit kanatiiba.

Allikas: USA Kanaliha Liit

McDonald’si (MCD) aktsia kaupleb hetkel 16,5 korda järgmise nelja kvartali ettevaatavad P/E-d, 6,2 korda raamatupidamisväärtust ning 3,7 kordsel P/S suhtarvul. Dividendimäär on 3,2%. Ettevõtte aktsia on viimase aasta aja jooksul tõusnud umbes 12%. Võrdluseks, aktsiaindeks S&P 500 on samal ajal kallinenud umbes 16%. McDonald’si aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon