Diageo otsib baijiu abiga kasvunumbreid - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Diageo otsib baijiu abiga kasvunumbreid

Oscar Rõõm

30.09.2013 09:16

Suurbritannia ettevõte Diageo on maailma suurim kange alkoholi tootja, kelle tooteportfelli kuuluvad sellised tuntud brändid nagu Smirnoff (maailma enimmüüdud valge viin), Johnnie Walker (maailma enimmüüdud Šoti viski) ja Baileys (maailma enimmüüdud liköör). Lisaks kangele alkoholile toodetakse ja turustatakse edukalt ka laia valikut veine ja õlusid, mille seast on kuulsaimaks kujunenud Guinness (maailma enimmüüdud stout tüüpi õlu) ja omatakse 34% suurust osalust Prantsuse šampanja- ja konjakitootjas Moët Hennessys.

Regiooniti on ettevõtte jaoks tähtsaimaks Põhja-Ameerika, kus teenitakse 33% firma kogukäibest. Käibejaotuses järgnevad Põhja-Ameerikale Aafrika, Ida-Euroopa ja Türgi, mis moodustavad kogukäibest 20% suuruse osa. Seejärel tuleb Lääne-Euroopa 19 protsendiga, Aasia 15 protsendiga ning Ladina-Ameerika ja Kariibid 13 protsendiga. Ettevõtte enda sõnul tuleb 42% kogukäibest kiiresti kasvavatelt turgudelt.

Graafik: Ettevõtte müügitulu jaotus regiooniti ja tootegruppide lõikes

Allikas: Ettevõtte aastaaruanne

Ettevõtte 30. juunil lõppenud 2013. fiskaalaasta käive ulatus £11,43 ja puhaskasum £2,49 miljardini, mida on vastavalt 6% ja 8% enam kui 2012. fiskaalaastal. Kiireimat kasvu pakkus Diageole Ladina-Ameerika ja Kariibi piirkond, kus käive 15% võrra £1,45 miljardini kasvas. Teine kiireim müügikasvu piirkond oli Aafrika, Ida-Euroopa ja Türgi, kus müügitulu 10% võrra £2,28 miljardini kasvas.

Firma põhiturul, Ühendriikides, kasvas müügitulu 5% võrra £3,73 miljardini ning Aasias 3% võrra £1,66 miljardini. Ainsana vähenesid müüginumbrid Lääne-Euroopas ja seda täpsemalt 4% võrra £2,22 miljardi peale. Müügitulu langes peamiselt Iirimaal, Prantsusmaal, Kreekas ja Itaalias.

Nagu ennist mainitud sai on ettevõte tuntud just kange alkoholi poolest - kokku müüs Diageo 2013. fiskaalaastal 165 miljonit ühikut alkoholi (+5% YoY), millest 130 miljonit (+7% YoY) liigitati kange alkoholi alla. Õlut müüdi 27 miljonit ühikut ning veine ja nn valmis jooke vaid marginaalsed 3 ja 5 miljonit. Populaarseima tootena figureerib Smirnoffi viin, mida müüdi 26 miljonit ühikut. Veel müüdi Johhnie Walkeri viskit 20 miljonit, Guinnessi 11 miljonit ja Captain Morgani rummi 10 miljonit ühikut. Kõigi ülejäänud joogibrändide müügimahud jäävad ettevõttel alla 10 miljoni ühiku piiri.

Oma viimase strateegilise käiguna panustas Diageo Hiina päritolu baijiu peale. Baijiu on paljudele tundmatu kange alkohoolne jook, mida valmistatakse tihtipeale riisist ning mille kangus kõigub 40 ja 60 mahuprotsendi vahel. 2010. aasta seisuga ulatus baijiu osakaal Hiina alkoholi turust 32 protsendini ehk väärtuselt ca 805 miljardi jüaanini, mida on 45 korda enam kui sealse viskituru väärtus.

Müügitulu lõikes on tegu maailma suurima alkoholi tüübiga – 2012. aastal genereeris baijiu $92,4 miljardi väärtuses käivet, edestades $48,9 miljardiga teisele kohale platseerunud valget viina peaaegu kahekordselt. Ometi ei ole baijiu veel lääneriikides korralikult kanda kinnitanud ning just seda võimalust üritabki Diageo ära kasutada. Selleks osteti hiljuti enamusosalus Hiina vanimas baijiu tootebrändis Shui Jing Fangis.

Kui hetkel moodustab eksport Shui Jing Fangi käibest vaid 10% suuruse osa, siis Diageo loodab agressiivse turundamise abil ekspordi osakaalu 2016. aastaks 40% peale tõsta. Diageo on baijiu Londoni turgudele juba paisanud ning sel aastal plaanitakse jook viia veel Itaaliasse, Katari, Hispaaniasse ning Araabia Ühendemiraatidesse. Lisaks võeti brändile ameeriklasest peadirektor, kes alustab baijiu tutvustamist Los Angeleses.

Ettevõtte senised finantstulemused ning võimalikud kasvutingimused baijiu ja arenevate turgude näol on soosinud ka firma aktsia käekäiku. Ettevõtte aktsiat, mis kaupleb Londoni börsil sümboli DGE all oma ajaloolise tipu lähedal, katab 34 analüüsimaja keskmise hinnasihiga £2244,5 (13,5% suurune preemia võrreldes möödunud reedese sulgumishinnaga). Ostusoovituse annab aktsiale 21, hoiusoovituse 12 ja müügisoovituse üks analüüsimaja.

Graafik: Diageo aktsia 5 aasta hinnagraafik

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon