Shutterstock
Nutiseadmed on arenenud riikides saanud igapäevaelu lahutamatuks osaks. Kuna inimene igapäevaselt seadmega suhtleb, on see ka magus territoorium turunduse jaoks. Kuigi alates esimese iPhone’i lansseerimisest on nutiseadmete segment plahvatuslikult kasvamas, pole reklaamikulutused mobiilseadmetele veel selliseid mastaape saavutanud nagu üha kasvav seadmete kasutajaskond lubaks arvata. Käesolev aasta võib aga antud vallas tuua pöörde.
Peamised takistused reklaamide plahvatuslikul levikul erinevate kaasaskantavate seadmete puhul on ekraani väiksus, mistõttu korraga mahub näitama palju vähem reklaame, kui näiteks laua- või sülearvuti puhul. Siit tuleneb ka järgmine probleem, et kuidas esitada reklaame kasutajatele nii, et see kasutusmugavust ei häiriks. Eelkõige mõeldakse siinkohal probleeme igasuguste tüütute bänneritega, mis niigi väiksest ekraanist oma jupi võtavad, ja milledega tegelemine ilmselt paljudel harja punaseks ajab. Just see valmistas peavalu mitmetele sotsiaalvõrgustikele, kes kartsid, et kasutusmugavuse halvenedes võivad inimesed lihtsalt nende keskkonnast ära kolida.
Käesoleva aasta alguses tuli aga Facebook (FB) välja lahendusega, mis on levinud ka teistesse võrgustikesse. Nimelt integreeriti reklaamid kasutajate igapäevasesse uudisvoosse nii, et need näevad välja nagu tavalised postitused. Seega on reklaamid nagu tavapärane sisuline osa, häirides minimaalselt tavapärast kasutamist. Sarnase mudeli on omaks võtnud ka näiteks LinkedIn (LNKD) ja Twitter. Sellest, et antud taktika toimib, annab märku üha suurenev taoliste reklaamide arv. Lisaks näib, et inimesi, keda reklaamid ei huvita lihtsalt ignoreerivad neid, kerides järgmise postituse juurde, mitte ei reageeri app’i sulgemisega. Lisaks analüüsis sotsiaalvõrgustike turundustehnoloogia ettevõte Spruce Media Facebooki reklaamide efektiivsust ehk seda, millised reklaamid saavad kasutajate poolt kõige rohkem klikke ning leiti, et selleks on just uudisvoos asuvad reklaamid.
Tundub, et mobiilseadmetel reklaamimise võimalust on aktiivselt ära kasutamas ka mitmed reklaamiettevõtted. Interactive Advertising Bureau andmetel kulutati mobiilseadmete reklaamidele USAs käesoleva aasta esimeses pooles $3 miljardit. Seda on koguni 145% rohkem kui aasta tagasi samal ajal. Mitmed suurfirmad kommenteerivad, et otsus viia läbi reklaamikampaaniaid just mobiilseadmetele mõeldud reklaamide vormis ei ole kuigi raske otsus, arvestades, kui palju aega tarbijad veedavad päevas nutitelefonis või tahvelarvutis. Käesoleval aastal peaksid USA täiskasvanud olema hõivatud oma nutiseadmega ca 2 tundi ja 21 minutit päevas (siia hulka ei kuulu telefoni kõneaeg). Võrdluseks, 2010. aastal oli vastav näitaja kõigest 24 minutit.
Allikas: Wall Street Journal
Tõsi, spetsiaalselt mobiilseadmetele mõeldud reklaam ei saa veel vastu otsingumootorite reklaamile, kuid on siiski tublisti oma osakaalu suurendanud ning astumas kandadele displei reklaamile. Allolevalt graafikult on näha, et mobiilseadmete reklaami osakaal kogu internetireklaamidest müügitulude järgi moodustas eelmisel aastal samal ajal 7%, kuid käesoleval aastal juba 15%. Turu-uuringute firma eMarketer prognoosib, et aasta lõpuks moodustavad nutiseadmetele mõeldud reklaamid 20,1% digitaalsetest reklaamidest.
Allikas: Internet Advertising Bureau
eMarketeri hinnangul on USA mobiilreklaamide turu suveräänne liider Google, kellele prognoositakse aasta lõpuks 53% suurust turuosa. Seda peamiselt seetõttu, et Google on ka mobiilseadmetel domineeriv otsingumootor, mistõttu kuvatakse tarbijatele otsingutega seotud reklaami. Lisaks on Google üha enam reklaamiraha välja pigistamas YouTube’i portaalist. Teisele kohale platseerub Facebook ca 16%-lise müügitulude osakaaluga. Kolmandale kohale tuleb Pandora 2,4%lise turuosaga, kellel on kohe tihedalt kannul YP.com (2,3%-line turuosa). Viiendalt kohalt leiab IPOt läbiviiva Twitteri, kelle 2013. aasta nutiseadmete reklaamide turuosaks prognoositakse 1,9%.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet