Shutterstock
Globaalselt on noorte seas üha kasvavaks trendiks autole mõne muu liikumisviisi eelistamine. See toob üheltpoolt kaasa kasvava vajaduse jalgrattateede järele, kuid suuremat peavalu peaks see tekitama autotootjatele, kellel tuleb pead murda selle üle, kuidas noortele autosid atraktiivsemaks muuta. Lisaks sellele, et probleemi tunnistavad Jaapani autotootjad, kinnitab statistika sarnast trendi ka USAs.
Kuigi ameeriklased sõidavad endiselt meelsasti autoga, siis statistika näitab, et USAs on vähenenud nii sõidukiomanike arv kui ka aastas sõidukiga läbitav distants. Sellele, et tegemist on struktuurse muudatusega, viitab see, et majapidamiste kohta registreeritud sõidukite arv hakkas vähenema juba enne 2008. aasta majanduskriisi. Autost loobumist on soodustanud ka mugava rattateede võrgustiku olemasolu.
Michigani Ülikoolis valminud uuringus leiti, et pärast 20-aasta pikkust tõusu saavutas USAs majapidamise kohta registreeritud sõidukite arv oma tipu 2006. aastal, kuid alates sellest ajast on näitaja järsult vähenema hakanud. Kui 2006. aastal oli USA majapidamise kohta keskmiselt 2,05 sõidukit, siis 2011. aastal langes see 1,95 peale ehk umbes 1994. aasta tasemele.
Samuti on vähenenud ka ühe inimese kohta autoga aastas keskmiselt läbitud distants. Distants inimese kohta saavutas tipu 2004. aastal, kuid 2011. aastal langes näitaja 1996. aasta tasemele. Nagu allolevalt jooniselt näha, siis USA transpordiameti andmetel sõitsid 2001. aastal ameeriklased keskmiselt 13 800 miili aastas, kuid 2009. aastal läbiti aastas juba 1 000 miili vähem.
Allikas: USA transpordiministeerium
Vähenemine on olnud järsem just nooremate juhtide hulgas- alloleval joonisel toodud viie vanusegrupi seas tegi suurima languse 16-19. aastaste grupp ja 20-34. aastaste grupp, mis vähenesid 2009. aastal vastavalt 15% ning 12% võrreldes 2001. aastaga. Ajavahemikul 2000-2010 kasvas autojuhilube mitte omavate ameeriklaste osakaal 14-34. aastaste hulgas 21% pealt 26% peale. Michigani Ülikoolis tehtud uuringu kohaselt nihkus USAs sõidukiostjate põhiline vanusegrupp 2011. aastal 55-64. aasta peale 2007. aasta 35-44. aasta pealt.
Allikas: USA transpordiministeerium
Põhjus, miks väheneb nii sõidukite arv majapidamiste kohta kui ka sõidukitega läbitav distants, võib olla nii rahvastiku vananemises kui ka noorte uutes väärtushinnangutes. Tänapäeva noored ei pea autot enam vabadusesümboliks, kuna selle asendavad neile nutitelefonid ning tahvelarvutid. Lisaks eelistavad noored elada linnas asuvas korteris, mitte äärelinnas asuvas majas. Auto omamist võib tulevikus noorte hulgas populaarsemaks muuta aga tööpuuduse ja õppelaenu koormuse vähenemine. Võrreldes 2005. aastaga peaaegu kahekordistus eelmisel aastal USAs alla 30-aastaste inimeste õppelaenude maht, kasvades 322 miljardi dollarini.
Kartus noorte seas sõiduautode populaarsuse vähenemise ees on pannud USA suurimaid autotootjaid, Ford Motorit ja General Motorsit, mõtlema selle üle, et tulevikus ei pruugi nad tegeleda peamiselt vaid autode tootmise ja müügiga. Tulevikus võib nende ärimudeliks olla hoopis sõidukite liisimine lühikeseks perioodiks, elektriliste jalgrataste tootmine või midagi muud.
Autode atraktiivsuse vähenemine noorte seas on probleemiks ka Jaapanis, kus sõiduautode müük langes 2011. aastal 3,5 miljoni ühikuni 1990. aasta tipust (5,1 miljonit ühikut). Sellel aastal prognoosib Jaapani Sõidukite Liit müügi kasvu 3,98 miljonini. Kuigi huvi sõidukite vastu väheneb ka teistes riikides, muudab seda Jaapanis keerulisemaks kiiresti vananev rahvastik ning sissetulekute vähenemine. Lisaks on vähenenud ka noorte sõidukijuhtide arv. Kahekümnendates eluaastates jaapanlased moodustavad vaid 13% juhiluba omavate inimeste arvust, samal ajal kui kolmkümmend aastat tagasi oli nende osakaal veel 26%.
Põhjus, miks Jaapani noorte jaoks sõidukid ei ole nii tähtsad kui nende vanemate jaoks, võib olla selles, et esiteks on nad rohkem huvitatud tehnikaseadmetest (nagu nutitelefonid) ning teiseks ei võimalda nende finantsseis auto ostmist. Lisaks mõjutab olukorda ka see, et linnades elavad noored ei tunne vajadust auto omamise järele.
Fordi hinnangul peavad noored sõidukite puhul oluliseks hinnataset, head manööverdamisvõimet ning head väljanägemist. Jaapani sõidukitootja Toyota on üritanud sõidukeid noortele atraktiivsemaks muuta läbi autodele trendikama välimuse andmise. Ettevõte on selle nimel muutnud Toyota Avaloni, Corolla ning Lexus GSi välimust. Lisaks üritab ettevõte noorte tähelepanu tõmmata mudeliga Toyota 86. Toyota strateegiaks on noortele läheneda läbi nende vanemata- ehk vanemate teadlikkuse tõstmise teel loodetakse huvi autode vastu suurendada ka nende järeltulijates.
Tootjad üritavad noortes ka sotsiaalmeedia abil sõiduki ostmist soodustada. Näiteks on leidub Sim City mängus Nissan Leaf elektriauto, mida kasutades või laadimispunkti lisamisel saavad mängutegelased suurendada oma õnnelikkust. Sellega loodab Nissan hetkel veel autot mitte omavates noortes hiljem autot ostes alateadlikult tekitada Nissanit soosiva hoiaku.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet