Peugeot otsib päästerõngast Hiinast - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Peugeot otsib päästerõngast Hiinast

Kristiina Kirtsi

25.10.2013 08:47

Shutterstock

Eelmisel majandusaastal rekordilise kahjumi teeninud Prantsusmaa sõidukitootja PSA Peugeot Citroeni äritegevust survestab endiselt müügi langus Euroopas ning konkurentidest suurem sõltuvus regiooni nõrga majandusega riikidest (Prantsusmaa, Hispaania, Itaalia). Kuid vaatamata sellele on ettevõte endiselt lootusrikas oma ümberpööramisplaani edukuse üle.

Euroopa suuruselt teise sõidukitootja PSA Peugeot Citroeni äritegevus jaguneb põhimõtteliselt kolmeks: 1)sõidukite üksus- Peugeot ja Citroeni sõidukite müük (moodustab umbes 70% käibest), 2) sõidukite komponentide tootmine- Faurecia (moodustab 35% käibest) ning 3) finantseerimisüksus- liisingu pakkumisega (moodustab ülejäänud osa käibest). Nii eelmisel kui ka üleeelmisel majandusaastal teenis sõidukite üksus kolmest üksusest ainsana kahjumit.

Peugeot’ iseloomustab väga suur sõltuvus Euroopa turust, kus tuleb 60% sõidukite üksuse käibest. Samal ajal aga moodustab müük Hiinas 20%, Ladina-Ameerikas 11%, Venemaal 2% ning ülejäänud riikides alla 10% käibest.

2013. aasta esimese üheksa kuu jooksul on sõidukite müük Euroopas vähenenud 4%, ulatudes 9,3 miljoni sõidukini ning müük väheneb juba kuuendat järjestikust aastat. Kui 2012. aastal vähenes sõidukite müük regioonis 9%, siis 2013. aastal prognoosib Peugeot languse aeglustumist 5% peale.

Selle aasta esimese üheksa kuuga on PSA grupp müünud 1 017 tuhat sõidukit ehk 11,3% vähem kui aasta varem. Võrreldes 2012. aasta esimese üheksa kuuga, kui müük vähenes 13%, on sellel aastal müügi langus veidi aeglustunud. Allolevalt jooniselt on näha, et alates 2010. aastast on Peugeot’ müük stabiilselt vähenenud.

Allikas: Euroopa Autotootjate Liit

Kui 2012. aasta lõpus oli Euroopa Autotootjate Liidu andmetel Peugeot’ turuosa veel 11,7% (turuliider Volkswagenil samal ajal 24,5%), siis 2013. aasta septembris on see langenud 9,9% peale (Volkswageni turuosa samal ajal langenud 23,7%) peale. Selle aasta neljandas kvartalis plaanib ettevõte Euroopas turuosa kasvatada ning seda eesmärki aitavad täita uued mudelid. Ettevõte tõi kolmandas kvartalis müügile Peugeot 308 ning Citroen Grand C4 Picasso. Lisaks nendele toodi esimesel poolaastal turule Peugeot 2008 linnamaastur, 208 GTi ja XY, 301 ning Citroen C4 Picasso, C4 L, C-Elysee ning DS3 Cabrio.

2012. aastal vajus autotootja 5 miljardi euro suurusesse kahjumisse 2011. aasta 588 miljoni euro suuruse puhaskasumi pealt (vt. allolevat joonist). Kahjumisse vajumise põhjustas mitme miljardi euro suurune varade mahakandmine. Ettevõtte tegevuskulud on 2012. aastaks vähenenud umbes 20% võrreldes 2006. aastaga. Peugeot’ prognooside kohaselt hakkab 2014. aastal majandusaasta käive taas kasvama.

Allikas: Bloomberg

Alates 2011. aasta keskelt järjepidevalt allapoole liikunud Peugeot aktsia on sellel aastal peaaegu kahekordistunud. Ralli põhjuseks olid analüütikute ootusi ületanud esimese poolaasta tulemused. Kuigi Peugeot’ käive vähenes 4% ehk 27,7 miljardi euroni ning ärikahjum kasvas 65 miljoni euroni aastataguse 51 miljoni euro pealt, siis paranes vaba rahavoog aastataguse -449 miljoni euro pealt -51 miljoni euro peale. See näitab, et ettevõte on graafikus plaaniga kulutada sellel aastal äritegevusele poole vähem raha kui 2012. aastal (ehk 1,5 miljardit eurot), kui keskmiselt põletati 200 miljonit eurot kuus. Äritegevusele kuluvat raha plaanitakse vähendada ka 2014. aastal. Kapitali- ja teadus- ja arendustegevuse kulutused vähenesid esimesel poolaastal 764 miljoni euro võrra ehk 1,23 miljardi euroni.

Kasumisse plaanib Euroopa suuruselt teine sõidukitootja jõuda 2014. aastal. Eesmärgi saavutamiseks kärbitakse kulusid. Peugeot plaanib 2015. aastaks kulusid vähendada 1,5 miljardi euro võrra (600 miljonit eurot restruktureerimisega, 550 miljonit kapitalkulutuste vähendamisega ning 350 miljonit seoses General Motorsi koostööga). Kulusid kärbitakse ka töötajate arvu vähendamisega (järgmise kahe aasta jooksul Prantsusmaal 17% võrra) ning tehaste sulgemisega.

Finantside parandamiseks on ettevõte müünud ka varasid (eelmisel aastal teeniti sellega 2 miljardit eurot). Kuigi 3,3 miljoni euro suuruse netovõla vähendamise eesmärgi täitmiseks on meedias spekuleeritud ka finantseerimisüksuse PSA Finance ning Faurecia osaluse müümisega. Samas on seni ettevõte teatanud, et ei plaani oma 57,4% osalusest Faurecias loobuda.

Peugeot teatas hiljuti, et peab läbirääkimisi ka Hiina äripartneriga Dongfeng kapitalisüsti saamiseks, mis võimaldaks raskustes vaevleval autotootjal investeerida uutesse mudelitesse ning suurendada müüki väljaspool Euroopat. Aktsiate müügiga Dongfengile ja Prantsusmaa valitsusele kaotaks kontrolli ettevõtte üle Peugeot perekond (hetkel omab 25,5% osalust). Peugeot plaanib aktsiate müügiga kaasata 3 miljardit eurot.

Koostöö suurenemine Hiina valitsusele kuuluva Dongfeng Motoriga võib aga panna Peugeot’ loobuma varasemast koostööst General Motorsiga. USA autotootjaga alustati tootmisalast koostööd eelmisel aastal, kui General Motors ostis ettevõttes 7% osaluse ning nende sünergia tulemusel peaksid vähenema tootmiskulud. Peugeot on teatanud, et USA autotootjaga ühiselt väikeautode tootmine ei pruugi olla mõttekas, kuna nad ei pruugi saavutada 1 miljardi dollari suurust kulude kärbet 2016. aastaks nagu esialgu plaaniti. Ning seetõttu võib kasulikumaks osutuda hoopis koostöö Dongfengiga, millega oleks võimalik kasvatada Hiina osakaalu ettevõtte muidu suure Euroopa osakaaluga müügitulust.

Peugeot’ on Hiinas juba neli tehast ning 2013. aasta esimese üheksa kuuga kasvas ettevõtte müük maailma suurimal sõiduautode turul 29% ehk 403 000 sõidukini. Kuigi hiljuti Shanzhenis avatud uue tehase lisandumine võimaldab tõsta tootmise 950 000 sõidukini aastas, ent isegi siis jääb tootmine konkurentidele alla.

Vaatamata eelmisel nädalal toimunud aktsia järsule kukkumisele (mis järgnes läbi aktsiate müügi kapitali kaasamise plaani avalikustamisele) on Peugeot Citroeni aktsia ühe aasta jooksul tõusnud 87%. Ettevõtte aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon