Pärsia Lahe ambitsioonid tõid $150 mld ulatuses lennukitellimusi - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Pärsia Lahe ambitsioonid tõid $150 mld ulatuses lennukitellimusi

Vallo Lees

20.11.2013 09:25

Dreamstime

Möödunud nädalal lõppenud Dubai Airshow kinnitas taaskord, et lennundussektoris on tähelepanu keskmesse liikunud arenevad riigid. Kui juba mõnda aega on uusi tellimusi tulnud Aasia turgudelt, kus koos majanduse kasvuga on loomulik ka reisijate arvu kasv, siis väga suurte ambitsioonidega on esinemas ka Pärsia Lahe piirkond.

Dubai Airshow kujunes kahele maailma suuremale lennukitootjale, Boeing’ule ja Airbusile tõeliseks maiuspalaks, kui kahepeale saadi tellimusi, mis hinnakirjade järgi küündisid $150 miljardini. Eriti edukaks kujunes Boeingu nädalavahetus, kuna antud üritusel lansseeriti ametlikult uus 777X põlvkond, mis sai 225 tellimust, märkides kõige edukamat uut mudelit ettevõtte ajaloos. Antud lennukid mahutavad 350-400 reisijat ja maksavad hinnakirja kohaselt $350-$377 miljonit tükk. Ihaldusväärseks aga Pärsia Lahe lennufirmadele teeb antud mudeli tõsiasi, et selle loomisel on märkimisväärses osas arvestatud kohalike eripäradega. Näiteks on 777X varustatud võimsate mootorite ja väga laiade tiibadega, mis hõlbustab lendamist regiooni äärmiselt kuumas kliimas, eriti õhkutõusmistel.

Suurim antud tellija oli Emirates Airline, kes kavatseb soetada 150 sellist lennukit, kuid klientide hulka lisandusid ka Etihad Airways ja Qatar Airways. Lisaks kavatseb Etihad osta veel 30 Boeingu 787 Dreamliner mudelit, mille järel oleks ettevõte suurim antud lennukimudeli opereerija. Airbusi poolelt on 777X vastu panna A350, mida peaks taevas hakkama nägema alates järgmise aasta lõpust, ja mis sai Dubais 50 tellimust. Sama palju eksemplare telliti ka Euroopa lennukitootja kõige suuremat, mudelit, kahekordset A380, mis EADSi jaoks on tervitatav nähtus, kuna A380 pole müünud nii hästi kui oodatud.

Paljud uued lennukid hakkavad asendama vanu mudeleid ja suurendavad seeläbi Pärsia Lahe lennufirmade lennukiparkide efektiivsust. Kuid lisaks asendamisele, kasvatavad ka kõik regiooni lennufirmad vedamismahtusid kiiremini kui globaalne turg tervikuna, võttes niimoodi turuosa konkurentidelt. Etihad näiteks kavatseb perioodil 2009-2014 suurendada laiendada pakkumist 15,4%. Qatar Airways soovib mahtusid kasvatada samal perioodil 16,9% ja Emirates 13,1%. Mahtude suurendamist toetab ka alloleval joonisel nähtav reisijate arvu kasv, kus sinine joon on Lähis-Ida reisijate kasv ning roheline joon globaalne reisijate arvu kasv.

Allikas: Boeing Current Market Outlook 2013

Eelkõige kumab siit läbi soov saada maailma enimkasutatavaks transiidipunktiks lennureisijate seas ja seeläbi toetada regiooni majanduskasvu (kõik kolm lennufirmat on riigi omanduses). Samuti aitab see riikide majandusstruktuuri hajutada, vähendades sõltuvust naftaekspordist ja suurendades turismi- ja tootmissektori osakaalu. Nii näiteks kuulus Boeingu tellimuste juurde ka ühisettevõtte loomine Mubadalaga, Abu Dhabi omanduses oleva konglomeraadiga. Kokkuleppe kohaselt pakub Boeing ühisettevõttele, mis toodab detaile lennukitele, tehnilist ekspertiisi. International Airlines Group juht Willie Walsh arvab, et aastaks 2015 loob Emirates Airlines 22% Pärsia Lahe piirkonna SKPst.

Ning Pärisa Lahe piirkonnal eesotsas Dubaiga on eesmärkide täitmiseks ka päris hea eeldus – asukoht. Emirates, Etihad ja Qatar kasutavad oma head geograafilist positsiooni Euroopa, Aasia ja Aafrika ristmikul, et meelitada uusi kliente ja võita turuosa teistelt lennufirmadelt. Ligikaudu kolmandik maailma elanikkonnast asub Dubaist kolme lennutunni kaugusel ning kaks kolmandikku kaheksa lennutunni kaugusel. Seega on Dubai lennutööstuses toimuvate muutuste keskpunktis. Lisaks peaks järgmisel aastal Dubai lennujaamast saama kõige kõrgema reisijate aktiivsusega lennujaam maailmas, edestades Londoni Heathrowd.

Seda, et Lähis-Ida piirkond on ka lennukite tootjatele tähtis, võib lugeda ka Boeingu turu väljavaatest. Boeingu sõnul toetab eespool mainitud reisijate arvu tõus ka lennukiparkide kasvu ning lähiajal oodatakse kasu ka erinevatest lennufirmade vahelistest partnerlustest. Lisaks on märgata ka regulatsioonide lõdvendamist, kui näiteks Saudi Araabia kuningriik astus 2012. aastal suuri samme, et oma lennundussektorit avada ja konkurentsi tekitada. Miinuspoolelt märgitakse infrastruktuuri arendamise vajadust, sest kuigi Pärsia Lahe õhuruum pole veel puupüsti lennukeid täis, siis suured, sõjaväele eraldatud õhuruumide alad piiravad kommertslennukite liikumist. Samuti on probleemiks tsentraalse lennuliikluse juhtimise puudumine ning mõnevõrra on kahju, et uute lennujuhtimissüsteemide asemel investeeritakse palju raha terminalidesse ja maandumisradade ehituseks. Samas ollakse probleemi üha enam teadvustamas ning väidetavalt on juba käimas ka Pärsia Lahe riikide omavahelised kõnelused lennuliikluse juhtimise probleemide lahendamiseks.

Boeingu arvates suureneb Lähis-Ida turu lennukipark järgmise paarikümne aasta jooksul 2610 lennuki võrra.

Allikas: Boeing Current Market Outlook 2013

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon