Hiina luksuskaupade turu kasv aeglustub - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Hiina luksuskaupade turu kasv aeglustub

Kristiina Kirtsi

20.12.2013 09:11

Shutterstock

Luksuskaupade turu kasvu aeglustumine Hiinas jätkus ka 2013. aastal, kuid selle põhjuseks ei olnud mitte riigi majanduskasvu aeglustumine, vaid hoopis see, et kohalikud ostavad üha enam luksuskaupu väljaspool Mandri-Hiinat.

Globaalse ettevõtete nõustamise ettevõtte Bain & Company poolt läbiviidud Hiina luksuskaupade turu uuringu kohaselt aeglustus 2013. aastal riigi luksuskaupade turu kasv 2% peale (ehk 116 miljardi jüaanini) aastataguse 7% pealt. Tegemist on aeglaseima kasvutempoga alates 2000. aastast. Võrdluseks, 2011. aastal kasvas turg 30%. Bain ei näe hetkel ka trendi muutust, prognoosides 2014. aastal samasuguse kasvutempo jätkumist. Turu kasvu aeglustumise põhjuseks on see, et luksuskaupu ei osteta mitte Mandri-Hiinast, vaid ostud pärinevad kahe kolmandiku ulatuses välisriikidest.

Põhjus, miks luksuskaupasid ostetakse väljaspool Mandri-Hiinat on märkimisväärne hinnaerinevus (ja seda isegi juba võrreldes lähedalasuva Hongkongiga). Peamine hinnaerinevus tuleneb sellest, et Hiinas on luksuskaubad kallimad nii kõrgemate tollimaksude kui ka luksuskaupade maksu tõttu. Hiinas suurendab luksuskaupade müügihinda ka ettevõtete üüri- ja tööjõukulude kasv ning ebaefektiivne logistikasüsteem. Mandri-Hiinast pärit ostjate peamisteks ostukohtadeks on Hongkong, Taiwan ning Macau. Euroopas tehakse viiendik ostudest ning seal on üheks soosivaks mõjuks veel ka euro odavnemine jüaani suhtes. Hiinast pärit ostjate osakaal globaalsel luksuskaupade turul on samal ajal kasvanud 29% peale ehk 4 protsendipunkti võrreldes aastatagusega. See tähendab seda, et umbes iga kolmas luksuskauba ost maailmas tehakse Hiinast pärit ostja poolt.

Luksuskaupade tarbimise vähenemise oluliseks põhjuseks Mandri-Hiinas on riigi valitsuse korruptsioonivastase kampaania algus 2012. aasta oktoobris - kui varasemalt vedas riigi luksuskaupade turu kasvu ametnikele kingituste tegemine (kingitused moodustasid 25% luksuskaupade turust), siis korruptsiooni vastu võitlemise kampaania on seda pärssinud. Kaubagruppide lõikes on korruptsiooni vastu võitlemise kampaania põhjustanud märkimisväärse käekellade müügi vähenemise- Hiina luksuskaupade turust 23% moodustava käekellade müük väheneb Bain & Company hinnangul sellel aastal 11%. Võrdluseks, 2010. ja 2011. aastal kasvas müük umbes 40% aastas võrreldes aastatagusega. Teine kategooria, kus müük väheneb, on meesteriided. Siit on näha ka trendi muutust turul - kui 1995. aastal tegid mehed Hiina luksuskaupadel turul 90% ostudest ja naised 10%, siis 2013. aastaks on naiste osakaal kasvanud 50% peale.

Allikas: Bain & Company

Naiste poolt tehtavate luksuskaupade ostude kasv väljendub nii kosmeetikatoodete kui ka naisteriiete müügi tugevas kasvus (mõlemalt tootegrupilt ootab Bain sellel aastal 10% kasvu). Ent ka siin on aeglustumist näha- 28% turust moodustava kosmeetika, parfüümide ja kehahooldustoodete müügi kasv on võrreldes aastatagusega 5 protsendipunkti võrra aeglustunud. Lisaks sellele, et Hiinas on kasvanud ostjate teadlikkus (luksuskaupade tootjad peavad rohkem vaeva nägema klientide soovidele vastamisel), on riigi luksuskaupade turg muutunud ka rohkem naistele orienteeritumaks.

Sellel aastal Hiina turul suurima languse teinud tootegrupi, käekellade, müügi vähenemist toetab ka Šveitsi Käekellatööstuse statistika. Šveitsi käekellade ekspordi suurimaks sihtriigiks on Aasia (moodustas 2012. aastal 54% ekspordist) ning ekspordi kasv regiooni suurimatele turgudele hakkas juba 2012. aastal aeglustuma. Šveitsi Käekellatööstuse andmetel vähenes 2013. aasta esimese kümne kuu jooksul käekellade eksport riigi suurimale eksporditurule ehk Hongkongi 6% võrreldes aastatagusega (ehk 3,4 miljardi Šveitsi frangini) ning suuruselt kolmandasse ehk Hiinasse 14% (ehk 1,2 miljardi frangini). Hongkongi ja Hiinasse läheb neljandik kogu Šveitsi käekellade ekspordist.

Allikas: Šveitsi Käekellatööstus

Luksuskaupade müügi kasvu aeglustumine on Hiinas omakorda kaasa toonud nii uute kaupluste avamise vähenemise kui ka külastatavuse arvu vähenemise. Uute kaupluste avamise asemel on luksuskaupade müüjate prioriteediks hoopis olemasolevate poodide uuendamine. Samuti keskenduvad varasemalt Mandri-Hiinas poodide arvu kiire kasvatamisega tegelenud luksuskaupade müüjad nüüd hoopis rohkem Hongkongi turule.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon