Shutterstock
Samal ajal kui automüük kasvas USAs eelmisel aastal 7,6%, jätkub müüdud koguste vähenemine Euroopa turul. Kuigi autotootjad on õnneks oma toodangut müümas globaalselt ja lõikavad kasu tugevatest USA ja Hiina turgudest, siis mured Euroopas on pannud nii mõnedki oma strateegiaid ümber mõtlema. Eriti sügavalt puudutab see tootjaid, kes Euroopa turust rohkem sõltuvad, eelkõige Peugeot’d ja Citroeni.
Kuigi detsembrikuu andmed veel puuduvad, siis novembri seisuga oli Euroopas eelmisel aastal müüdud kokku 10,95 miljonit sõiduautot, mida oli 2,7% vähem kui 2012. aastal samal perioodil. Seetõttu jääb suure tõenäosusega ka kogu 2013. aasta müük eelnenud aastale alla ehk tegu on kuuenda järjestikuse aastaga, mil müüdud autode arv näitab kahanemistrendi. Autotootjate õnneks on tunneli lõpus märgata päevavalgust, kui nii tootjad, kui ka sektori eksperdid prognoosivad käesoleva aasta regiooni müügikasvuks 3%.
Mitmed autotootjad on käesolevat aastat alustanud tugevamalt, kui eelmisel aastal sulgesid Euroopas tehaseid Ford, PSA ja Volvo. Ford on oma Euroopa tootmisvõimsusi vähendanud 18%, General Motors 20% ja PSA 13%. Lisaks otsustas General Motors detsembris loobuda Chevrolet brändi müümisest Euroopas 2015. aasta lõpuks, mis annab konkurentidele võimaluse võidelda täiendava 175 000 ühiku nimel aastas.
Hoolimata väikesest oodatavast kasvust müüdavates ühikutes jääb automüük Euroopas endiselt 25% väiksemaks kui 2007. aastal saavutatud tipus, mil müüdi ca 16 miljonit sõidukit (vt. allolev graafik). Ühtlasi arvatakse, et suuremad tootjad ei jõua ka käesoleval aastal kasumisse. Peamiseks takistuseks on hiljutiste kärpimise kiuste endiselt kõrged tootmisvõimsused. Kui vaadata USAd, kus autotootjad on taas kasumlikud, siis seal kärbiti 2009. aastal tootmisvõimsusi päris agressiivselt, mis pani aluse tänastele kasuminumbritele. Euroopa oma 300 tehasega on analüütikute sõnul teinud ainult pool vajaminevast tööst, mistõttu on taastumine nõrgem ja vähem kasumlikum. Põhjuseks, miks autotootjatel Euroopas pole õnnestunud samas mahus tehaseid sulgeda kui üle suure lombi, peetakse poliitikute vastuseisu ja tugevaid ametiühinguid.
Allikas: Deutsche Bank
See koos nõrgema nõudlusega on automüüjaid sundinud sisse viima suuri allahindlusi, mis mõnel pool ulatub kuni 24%-ni jaemüügi hinnast. Keskeltläbi on allahindluste suurused Saksamaal, Suurbritannias ja Prantsusmaal 18%. IHS Automotive analüütik Carlos Da Silva sõnul on surve allahindluste tegemiseks järgi andmas, kuid need püsivad siiski suhteliselt kõrgel tasemel ka käesoleval aastal. Hyundai Euroopa regiooni juht, kes samuti prognoosib 3% suurust autoturu kasvu, viitab väga konkurentsitiheda situatsiooni püsimisele veel mitu kuud.
Taastumine Euroopa siseselt kujuneb analüütikute sõnul aga piirkonniti üsna erinevaks. Näiteks Lõuna-Euroopa riikides nagu Hispaanias, kus autode müük on 2007. aasta tipust langenud 54% ja Itaalias, kus vastav näitaja on 48%, peaks ka müügikasv olema tugevam kui näiteks Suurbritannias, kus ka müük tipptasemetest on kõigest 6% madalam. Seda iseloomustab ka allolev pikaajaline prognoos, kus suurimat kasvu võib märgata just Hispaania ja Itaalia puhul.
Allikas: IHS Automotive
Tootjatest näib kõige suurem võitja olevat eelmisel aastal €3 miljardit põletanud PSA, kelle müük peaks taastuma koos Prantsusmaa turuga. Peugeot tegevjuht Maxime Picat aga hoiatas, et pööre paremuse poole ei toimu veel sellel aastal tulenevalt üliliigsetest tootmisvõimusest ja mahtude aeglasest kasvust, mis ei lase hindadel eriti tõusta. Fiati olukord on aga nukram, sest ettevõte sõltub suuresti Itaalia turu käekäigust, mis pole eriti kiita. Kuulujuttude kohaselt ei usu ka ettevõtte tegevjuht Sergio Marchionne Euroopa automüügi kasvu ei käibe ega koguste lõikes.
Kuigi analüütikute prognooside kohaselt Euroopa automüük veel nii pea oma kriisieelseid tipptasemeid ei ületa, siis taastumine näib tulevatel aastatel järjest kindlam. Deutsche Banki analüütikute hinnangul jääb käesoleva aasta müük oluliselt allapoole tavapärase autode asendamise taset. Täpsemalt oodatakse, et nõudlus jääb 15% väiksemaks. See aga suurendab potentsiaali, et taastumisel on järgnevatel aastatel märkimisväärne fundamentaalne taustajõud, sest inimesed peavad hakkama oma vanu masinaid uuemate vastu vahetama.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet