Apple – uued rekordid, kuid sellest ei piisa - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Apple – uued rekordid, kuid sellest ei piisa

Vallo Lees

05.02.2014 09:12

Shutterstock

Apple’i (AAPL) eelmisel nädalal avaldatud majandusaasta esimese kvartali raport oli taaskord selline, millega turuosalised antud ettevõtte puhul harjunud. Rekordiline iPhone’ide ja iPadide müük ning suurimad müügitulud ja puhaskasum läbi aegade – jutt, mida investorid kuulevad pea igal konverentskõnel, ja mis vaikselt juba haigutama ajab. Kuigi ilmselt iga ettevõtte omanik soovib, et põhitooted püstitaksid uusi müügirekordeid ning kasumid tõuseksid üha uutesse kõrgustesse, siis Apple’i investorite reaktsioon pealtnäha suurepärastele tulemustele oli vastupidine. Pigem toodi paralleele rottide põgenemisega uppuvalt laevalt.

Oma majandusaasta esimeses kvartalis (oktoober-detsember) müüs Apple 51 miljonit iPhone nutitelefoni. Eelmise aasta jõulumüügi kvartalil müüdi 47,8 miljonit telefoni, mis oli eelnevalt ka kõigi aegade parim näitaja. Samamoodi võib kokku võtta ka iPadi nime all tuntud tahvelarvutite seeria müügi, mis võrreldes aastatagusega kasvas 14%, ulatudes 26 miljoni ühikuni ehk saavutades uue tipptaseme. Arvutite segmendis vedasid kasvu eelkõige iMac ja Macbook Air, viies Macide müüginumbri 4,8 miljonini vs 4,1 miljonit aasta tagasi samal perioodil. Viimase segmendi tulemus väärib veel eraldi märkimist, kuna samal ajal kui Apple arvutite müük näitas kasvutrendi, siis IDC hinnangul kahanes globaalne personaalarvutite müük 6%. See tähendab, et viimase 31 kvartali jooksul on Mac turuosa võitnud 30 korral.

Ka Apple’i ökosüsteemil läheb hästi, kui iTunes’i segmendis genereeriti $4,4 miljardi ulatuses müügitulusid. Ettevõtte jaemüük kasvas möödunud kvartalis $7 miljardini ehk 9% rohkem kui aasta tagasi. Müügitulud ühe poe kohta ulatusid $16,7 miljonini vs $16,3 miljonit aasta tagasi. Muidugi oli ka üks segment, mis müügikasvu ei näidanud. iPode müüdi esimeses kvartalis koguni poole vähem ehk langustempo kiirenes märgatavalt. Samas ei oma see erilist mõju majandustulemustele, kuna iPodide müük moodustas 1,7% müügituludest (3,9% aasta tagasi samal ajal).

Allikas: Apple

Kogu see kompott andis Apple’ile $57,6 miljardit müügitulusid (+6% yoy), $13,1 miljardit puhaskasumit ning $13,81 aktsiapõhist kasumit. Brutomarginaal langes eelmise aasta 38,6% pealt 37,9% peale, kuid ületas juhatuse väljakäidud hinnangut. Äritegevusest genereeriti $22,7 miljardit rahavoogu ning aktsionäridele tagastati $7,7 miljardit. Eelmise kvartaliga võrreldes kasvas Apple’i bilansis olev likviidsete varade maht $12 miljardi võrra ehk peadpööritava $158,8 miljardini.

Iseenesest näib, et tegu on suurepärases seisus ettevõttega – üha uued müügirekordid koos rekordiliste kasumite ja rahavoogudega, tugev bilanss, kapitali tagastamine aktsionäridele. Ometigi müüdi Apple’i aktsia järgmisel päeval 8% madalamale. Muidugi mõista tuleb Apple’i tulemusi kõrvutada ootustega, sest see, palju investorid osaluse eest on nõus välja käima, sõltub kindlasti ka ettevõtte tulevikuperspektiividest.

Niisiis, kuigi Apple suutis müüa tooteid kogustes, mida varem pole nähtud, ootasid investorid ikkagi rohkem. Näiteks prognoositi iPhone’i müügiks 55 miljonit ühikut. Ühtlasi arvab juhtkond, et käesoleva kvartali müügituludeks kujuneb $42-$44 miljardit vs $43,6 mld aasta tagasi. See tähendab, et parimal juhul kasvavad tulud kõigest protsendi võrra. Veel natuke rohkem kui aasta tagasi poleks tegelikult keegi sellele prognoosile tähelepanu pööranud, sest oli ju avalik saladus, et Apple’i prognoosid on konservatiivsed. Kuid aasta tagasi loobus Apple antud poliitikast ja hakkas andma täpsemaid prognoose.

Allikas: Apple, konverentskõned

Ometigi tundus niivõrd järsk reaktsioon tulemustele justkui oleks ettevõte raporteerinud kahjumist või andnud hävitava hinnangu tulevikule. Kuigi telefonimüük jäi ootustele mõne miljoni ühikuga alla, suutis Apple ikkagi ületada analüütikute käibeootust. Tõsi, aktsiapõhine kasum jäi alla prognoositud $14,07 suurusele näitajale. Samas tuleks välja tuua näiteks pingsalt jälgitava brutokasumlikkuse näitaja, mis suutis meeldivalt üllatada. Lisaks võiks Apple’i tugev raha genereerimise võime investoreid pettumuste korral rahustada.

Kuid tundub, et Apple’ile seatud standardid on ettevõtte ajalugu arvestades lihtsalt liiga kõrgele seatud, et ainult „heade“ tulemustega rahulduda. 2000-ndate alguses suutis ettevõtte oma iPod muusikamängijaga anda uue hingamise mp3-mängijate turule. Alates 2007. aastast müügile tulnud iPhone ja sellele järgnenud iPad aga suutsid tekitada revolutsiooni juba kõigis sektorites. Koos viimasega sööstsid raketina taevasse ka Apple’i müügitulude ja kasumi kasvutempod, mida nutitelefonide ja tahvelarvutite turu küpsemaks saamisega on pea võimatu korrata. Kuigi Apple on suutnud hoida toodete müüki äärmiselt kõrgel tasemel, pole kasvunumbrid enam need, millega Apple’i puhul harjutud. Muidugi mõista on ettevõtte käibe- ja kasuminumbrid paisunud niivõrd suureks, et neid kasvatada üle 50% aastas oleks suisa utoopiline. Seega on Apple jõudnud ajajärku, kus justkui ollakse muundumas kasvuettevõttest nii-öelda rahalehmaks ning kõrge kasvuga harjunud investorid on pidanud pettuma müüginumbrites ja ka uute revolutsiooniliste toodete puudumises. Tulemustejärgsel konverentskõnel küsis ka Barclays analüütik otse, kas Apple on üldse enam kasvuettevõte. Ilmselt on muidugi ka iga 4-5 aasta tagant maailma muutva tootega turule tulemine suhteliselt võimatu tegevus.

Arvatavasti imestataks tulemuste järgse reaktsiooni üle vähem, kui aktsia valuatsioon oleks andnud märku, et Apple’ilt oodati kiire kasvu jätkumist. Tavapäraselt küündib kiire kasvuga ettevõtete puhul tagasivaatav P/E üle 20, kuid Apple’i puhul oli see näitaja nii kõrgel viimati 2011. aastal. Enne esimese kvartali tulemuste avalikustamist kauples Apple 13,7 kordsel P/E suhtel ehk madalamal kui näiteks S&P 500 ettevõtete puhul keskmiselt. Nüüdseks on antud kordaja liikunud 12,4 juurde. Ilmselt on suhteliselt soodne valuatsioon ka põhjuseks, miks mitmed analüütikud küll sõnaliselt väljendasid tulemuste üle pettumust, kuid jätsid soovituse ning hinnasihid muutmata.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon