Mehhiko peibutab autotootjaid - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Mehhiko peibutab autotootjaid

Kristiina Kirtsi

07.02.2014 08:57

Shutterstock

Eelmisel aastal tegi sõidukite tootmine ja eksport Mehhikos taaskord rekordi. Rekordilise toodangu põhjuseks on see, et nii atraktiivne geograafiline asukoht kui ka muud eelised meelitavad globaalseid autotootjaid Mehhikosse tehaseid avama. Autode eksporti aga suurendab USA sõidukituru taastumine.

Autotööstusel on oluline roll Ladina-Ameerika suuruselt teise majandusega riigis- sektor moodustab umbes 5% Mehhiko SKTst ning 20% tööstustoodangust. Mehhiko on maailmas suuruselt kaheksas sõidukite tootja. Mehhiko osakaal Põhja-Ameerikas toodetud sõidukitest kasvas 2013. aastal 18% peale 2000. aasta 11% pealt.

2013. aastal toodeti Mehhikos neljandat järjestikust aastat rekordarv sõiduautosid. Tootmine kasvas 1,7% võrreldes aastatagusega ehk 2,93 miljoni sõidukini. Mehhiko majandusministeeriumi prognoosi kohaselt kasvab sõidukite tootmine 2016. aastaks 3,7 miljonini (vt allolevat joonist).

Allikas: Mehhiko Majandusministeerium

Mehhikos asub 19 sõidukite tootmise tehast 11 erinevas osariigis ning toodetakse kokku umbes 50 sõidukimudelit erinevatelt tootjatelt (tehaste geograafiline jaotus on toodud alloleval joonisel). Mehhikos asub ka Põhja-Ameerika suurim sõidukite tootmise tehas, Volkswagen Puebla, kus toodetakse aastas umbes 600 000 autot.

Allikas: Mehhiko Majandusministeerium

Sõidukite tootmise kasvu Mehhikos toetab uute tehaste rajamine ning tootmisvõimsuse laiendamine globaalsete autotootjate poolt. Viimase viie kuu jooksul on riigis avatud kolm uut tehast, kõik Jaapani autotootjate poolt (Mazda, Nissan ja Honda). Juba ainuüksi need kolm uut tehast peaks autode tootmist aastas suurendama 600 000 sõiduki võrra. Esimest tehast sellesse Ladina-Ameerika riiki ehitab ka Volkswagen gruppi kuuluv Audi (tehas peaks valmima 2016. aastal).

Alates 2011. aastast kuni praeguseni on globaalsed autotootjad Mehhikosse investeerinud umbes 10 miljardit dollarit (2012. aastal investeeriti sektorisse 862 miljonit dollarit). Autotööstus moodustab umbes 21% Mehhikosse tehtud välisinvesteeringutest. Viimase viie aasta jooksul on suurimateks investeeringute tegijaks olnud: Chrysler, Daimler, Ford, Volkswagen, General Motors, Nissan ning Mazda.

Globaalseid autotootjaid (sh ka USA ettevõtteid) meelitavad Mehhikosse mitmed tegurid. Üheks põhjuseks on madalad tootmiskulud- väidetavalt umbes 20% madalamad kui USAs ning 10% madalamad kui Hiinas. Lisaks on Mehhikos tööjõukulu stabiilne (ja paremini prognoositav) võrreldes kasvava tööjõukuluga Hiinast. Teisteks põhjusteks on Mehhiko hea geograafiline asukoht (väiksem ajakulu ja odavam hind kauba tarnimisel USAsse) ning vabakaubanduslepingud rohkem kui 40 riigiga.

Autotööstuse puhul on tegemist ka olulise ekspordivaldkonnaga- see moodustab umbes 30% Mehhiko ekspordist. Mehhiko on maailmas suuruselt neljas sõidukite eksportija (Saksamaa, Lõuna-Korea ning Jaapani järel), kuigi veel kaheksa aastat tagasi oli riik üheksandal kohal. 2013. aastal tegi Mehhiko sõidukite eksport neljandat järjestikust aastat uue rekordi. Sõidukite eksport riigist kasvas 2013. aastal 2,9% võrreldes aastatagusega ehk 2,42 miljoni autoni (vt esimest joonist).

Ladina-Ameerika suuruselt teise majandusega riigi olulisemaks kaubanduspartneriks on USA, kuhu läheb peaaegu 80% Mehhiko ekspordist (väärtus ulatus 2012. aastal 78 miljardi USA dollarini) ning tuleb 50% Mehhiko impordist (2012. aastal 50 miljardit dollarit). Alates 1993. aastast kuni 2013. aastani on Mehhiko autode eksport USAsse rohkem kui neljakordistunud. Kaubavahetuse kasvule andis tõuke 1994. aastal jõustunud Põhja-Ameerika vabakaubandusleping.

Eelmisel aastal Mehhikost eksporditud 2,42 miljonist sõidukist läks 70% ehk 1,7 miljonit USAsse. Võrreldes aastatagusega kasvas eksport naaberriiki 10%. Võrdlusena, samal ajal kasvas sõidukite müük koduturul ehk Mehhikos 7,7% võrreldes aastatagusega ehk 1,1 miljoni ühikuni. Osakaal riigis toodetud ja imporditud sõidukite vahel jagunes enamvähem pooles. Nõudluse suurenemist USAst toetab sealne sõidukite turu taastumine.

Kui hetkel on kaheks suurimaks USAsse sõidukeid eksportivaks riigiks Kanada ja Jaapan, siis IHS Automotive hinnangul võib kolmandal kohal olev Mehhiko juba sellel aastal Jaapanist mööduda. Võrdluseks, veel 2008. aastal eksportis Jaapan USAsse peaaegu kaks korda rohkem sõidukeid, kui Mehhiko. IHS Automotive’i prognooside kohaselt saab Mehhikost 2015. aastal suurim sõidukite eksportija USAsse Kanada ees. Mehhiko on juba maailma suurim autoosade USAsse eksportija.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon