Coca-Cola edasine kasv küsimärgi all - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Coca-Cola edasine kasv küsimärgi all

Kristiina Kirtsi

28.02.2014 08:52

Shutterstock

Maailma suurim karastusjookide tootja, Coca-Cola, käive vähenes eelmisel majandusaastal neli järjestikust kvartalit. Lisaks globaalsetele makromajanduslikele probleemidele muudab ettevõtte tegevust keerulisemaks ka ühiskonna kasvav surve suhkrustatud karboniseeritud jookide tarbimise vähendamiseks. Nendes tingimustes teeb ettevõtte karboniseeritud jookide põhine tooteportfell käibe kasvatamise üha keerulisemaks.

Rohkem kui 200 riigis esindatud maailma suurima karastusjookide tootja tooteportfell on tugevalt karboniseeritud jookide põhine- need moodustavad umbes 75% ettevõtte käibest. Ülejäänud osa moodustavad karboniseerimata joogid nagu näiteks vesi, mahlad, energiajoogid. Ettevõtte suurimaks müügiartikliks on Coca-Cola kaubamärgi joogid, mille müük moodustab umbes 50% kogu ettevõtte müügimahust. Kokku on Coca-Cola tooteportfellis 16 miljardi dollari suuruse aastakäibega kaubamärki, kuid 2020. aastaks plaanitakse arv kasvatada 30 peale. Selle tulemusel peaks 2020. aastaks Coca-Cola jooke tarbivate inimeste arv kasvama 3 miljardi peale päevas praeguse 1,8 miljardi pealt.

Regioonide lõikes on ettevõtte suurimaks turuks Ladina-Ameerika, kus müüakse 29% kogu müügimahust, järgnevad Põhja-Ameerika (21%), Aasia (18%), Euraasia ja Aafrika (18%) ning Euroopa (14%). Ettevõtte suurimaks üksikturuks müügimahu järgi on USA (19%), talle järgnevad neli suurimat üksikturgu, Mehhiko, Hiina, Brasiilia ning Jaapan, moodustavad kokku umbes 30% müügist.

Eelmisel majandusaastal vähenes Coca-Cola käive neli järjestikust kvartalit. 12-kuu kokkuvõttes vähenes ettevõtte käive 2% võrreldes aastatagusega ehk 46,9 miljardi dollarini ning puhaskasum vähenes 5% ehk 8,6 miljardi dollarini (vt allolev joonis). Mõlemad tulemused jäid analüütikute ootusele alla. Lisaks on tegemist esimese majandusaastaga alates 2009. aastast, kui ettevõtte käive on vähenenud. 166 miljardi dollari suuruse turuväärtusega joogitootja ärikasumi marginaal vähenes 2013. aastal 0,6 protsendipunkti ehk 21,8% peale.

Allikas: Cola-Cola

Lisaks sellele, et viimased üheksa aastat on karastusjookide müük USAs vähenenud, on ka ettevõtte müük Põhja-Ameerikas hakanud nõrkust näitama. Coca-Cola müük vähenes Põhja-Ameerikas pärast 12 kvartalit kestnud tõususeeriat 2013. aasta viimases kvartalis teist kvartalit viimase kolme jooksul. Lisaks nõrkusele arenenud turgudel on müügi kasv hakanud aeglustuma ka arenevatel turgudel (näiteks Hiinas ning Brasiilias).

Konkurentsi tugevdamise nimel ei ole Coca-Cola seni väga agaralt tooteportfelli mitmekesistamisega vaeva näinud. Kuid 2014. aasta alguses ostis maailma suurim karastusjookide tootja 10% osaluse kohvitootjas, Green Mountain Coffee Roasters. Osaluse soetuse eesmärgiks on koostöös kapseljookide tootjaga selle aasta teises pooles USAs turule tuua ühe tassi külmi jooke (nii karboniseeritud kui karboniseerimata) tootev seade.

Müügi kasvatamise eesmärgil on ettevõte vähendatud ka jookide kalorite hulka ning asendatud kunstlikke magusaineid tervislikematega. Näiteks eelmisel aastal toodi Argentiinas ja Tšiilis turule Coca-Cola Life, mille suhkrusisaldust on vähendatud loodusliku magusaine (stevia) lisamisega. Samuti pakub ettevõte Põhja-Ameerikas rohkem kui 180 erinevat madala või null kalorisisaldusega toodet. Ent vaatamata sellele on  ettevõtte globaalse müügimahu kasvutempo järjepidevalt alates 2011. aastast aeglustunud.

2013. aastal aeglustus Coca-Cola globaalse müügimahu kasvutempo 2% peale aastataguse 4% pealt. Tulemus jäi alla nii ettevõtte ootusele kui ka nende pikaajalisele 3-4% kasvueesmärgile. Ühtlasi oli 2013. aastal tegemist ka madalaima kasvutempoga alates 2004. aastast. 2013. aastal vedasid müügi kasvu karboniseerimata joogid, mille kasv aeglustus 5% peale. Karboniseeritud jookide müügi kasv aeglustus samal ajal 1% peale (sh Coca-Cola kaubamärgi jookide müügi kasv aeglustus 1% peale 2012. aasta 3% pealt). Analüütikute hinnangul võibki tulevikus Coca-Cola globaalne müügimahu kasv aastas jääda 1-2% juurde. See seab aga kahtluse alla ettevõtte ambitsioonika 2020. aasta käibe kasvu eesmärgi saavutamise.

Allikas: Cola-Cola

Eelmisel aastal turundusele 3,3 miljardit dollarit kulutanud ettevõte teatas sellel aastal, et plaanib müügi kasvatamise nimel järgmise kolme aasta vältel suurendada turunduskulusid 1 miljardi dollari võrra. Turunduskulude suurendamine tuleb muude kulude kärpe arvelt- 2016. aastaks plaanitakse majandusaasta kulusid vähendada 1 miljardi dollari võrra. Ent samas on Coca-Cola hoiatanud, et 2014. aastal väheneb ärikasum 7% tulenevalt valuutakursside ebasoodsast liikumisest.

Coca-Cola aktsia kaupleb 18-korda 2014. aasta kasumit ning 4,8-korda ettevaatavat raamatupidamisväärtust. Aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon