USAs on taas elavnenud subprime laenude turg… - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

USAs on taas elavnenud subprime laenude turg…

Kristiina Kirtsi

14.03.2014 09:13

Shutterstock

…kuid seekord mitte kinnisvaraturul, vaid hoopis sõidukite liisingu turul. Subprime ehk tavapärasest kõrgema riskiga liisingute kasv on üheltpoolt aidanud kaasa USA autoturu finantskriisi järgsele taastumisele, kuid teisalt tugevdanud konkurentsi liisingupakkujate vahel ning tekitanud tugeva nõudluse liisinguvaradega tagatud võlakirjade järele.

2013. aastal kasvas sõidukite müük USAs 7,6% võrreldes aastatagusega ehk 15,6 miljoni ühikuni. 2014. aastal oodatakse USA autoturult kasvu 16 miljoni ühikuni, mis oleks parim tulemus alates 2007. aastast, kui müük ulatus 16,2 miljoni sõidukini. 2013. aasta teises pooles oli 85% USAs müüdud uutest sõidukitest finantseeritud liisinguga.

USA autoliisingu turg on kasvanud alates 2010. aasta kolmandast kvartalist (mil turu mahuks oli 710 miljardit dollarit), ulatudes 2013. aasta neljandas kvartalis 863 miljardi dollarini (kasv 80 miljardit dollarit võrreldes aastatagusega). Nagu allolevalt jooniselt näha, on USA uute autoliisingute taotluste maht viimased aastad järkjärgult kasvanud, ulatudes 2013. aasta neljandas kvartalis 87,5 miljardi dollarini.

Allikas: USA Föderaalreserv

Liisinguturu taastumisele 2008. aasta tasemele on kaasa aidanud USA Föderaalreservi rahapoliitika lõdvendamine ehk rekordmadalad intressimäärad. Nii uute kui kasutatud sõidukite finantseerimiseks kaasavad liisingupakkujad raha varadega tagatud väärtpaberite (ABS) emiteerimisega. Nende väärtpaberite ostjateks on investorid, kes madalate intressimäärade juures otsivad kõrgemat tootlust.

Tugev konkurents sõidukiliisingu turul on pannud liisingupakkujaid turuosa kasvatama subprime ehk tavapärasest kõrgema riskiga liisingute arvelt. Experian Automotive’i andmetel kasvas subprime liisingute osakaal sõidukite liisingu turust 2013. aasta neljandas kvartalis 36,2% peale aastataguse 35,7% pealt. Konkurentsi tugevnemisele liisinguturul on kaasa aidanud madalad intressimäärad, mis on muutunud raha väiksemate laenude väljastajate jaoks odavamaks ning võimaldanud suuremat kasu lõigata kõrgema intressimääraga laenutoodetest.

Tavapärasest kõrgema riskiga autoliisingutega tagatud võlakirjade turu maht on alates 2010. aastast järjepidevalt kasvanud. Deutsche Banki hinnangul emiteeriti eelmisel aastal 21,5 miljardi dollari eest autoliisinguga tagatud väärtpabereid ehk 18% rohkem kui aasta varem. Deutsche Banki hinnangul kasvab maht sellel aastal 25 miljardi dollarini. Võrdluseks, finantskriisi eelne rekordtase ulatus 27,5 miljardi dollarini. Subprime võlakirjad moodustasid kõikidest eelmisel aastal emiteeritud autoliisingutega tagatud võlakirjadest 24% ehk 4 protsendipunkti rohkem kui 2012. aastal.

Eelmisel aastal pakkus USAs subprime sõidukiliisingut kolmteist ettevõtet (täpsemalt panka ja autotootjate liisinguüksust). Turuliidriks subprime autoliisingu turul on hiljuti börsidebüüdi teinud Santander Consumer USA. Alates 2010. aastast on Santander Consumer emiteerinud rohkem kui 26 miljardi dollari väärtuses autoliisinguga (nii prime kui nonprime) tagatud väärtpabereid, mis annab talle turul neljanda positsiooni (turuosa 8%). Turuliidriks (prime + nonprime turul) on Thomson Reutresi andmetel Ford 14% turuosaga.

Nõudluse suurenemisele autoliisinguga tagatud väärtpaberite järele on lisaks madalatele intressimääradele kaasa aidanud veel mitmed tegurid. Investorite kindlustunnet on suurendanud näiteks see, et erinevalt teistest tarbimislaenu toodetest, ei kaasnenud finantskriisiga autoliisingu turul nii suurt maksejõuetute klientide arvu.  Selle põhjuseks oli väidetavalt ameeriklaste suur auto omamise lembus. Lisaks on paranenud tarbijate kindlustunne, maksejõuetute liisinguklientide arv püsinud stabiilsena ning kasutatud sõidukite turg on tugev.  

Tugev nõudlus sõidukiliisinguga tagatud võlakirjade järele, tugev konkurents liisingupakkujate vahel ja tavapärasest kõrgema riskiga liisingute kasv on suurendanud kahtlusi krediidistandardite langetamise osas. Kui ajalooliselt moodustavad kõige madalama krediidiskooriga (alla 620 punkti) liisingukliendid 25-30% liisinguturust, siis USA Föderaalreservi andmetel ulatus 2013. aastal nende osakaal 23% peale. Ehk liisingute väljastamine kõige madalama krediidiskooriga klientidele on finantskriisi järgsest põhjast kasvanud, kuid jääb veel alla ajaloolisele keskmisele.

30 päeva maksetähtaja ületanud sõidukiliisingud moodustasid 2013. aasta neljandas kvartalis 2,6% liisingumahust, püsides umbes aastatagusega samal tasemel (2,7%). Ent Standard & Poorsi andmetel kasvas 2013. aastal keskmine laenu ja tagatise suhtarv (LTV) subprime sõidukiliisingute puhul umbes 115% peale 2010. aasta 112% pealt. Võrdluseks, 2008. aasta kõrgtase oli 121%. Kui 2013. aastal ulatus Edmundsi hinnangul 2013. aastal USAs keskmine sõidukiliisingu intressimäär 4,2% peale aastas, siis subprime liisingu intressimäär ulatus samal ajal 19% peale aastas.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon