Yoox - moemaailma Amazon - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Yoox - moemaailma Amazon

Kristiina Kirtsi

28.03.2014 09:01

Shutterstock

Kui Amazon.com on maailma suurim interneti jaemüüja, siis Itaalia ettevõte Yoox kuulub maailma juhtivate interneti luksuskaupade müüjate hulka. Nagu Amazonil, on ka 1,5 miljardi euro suuruse turuväärtusega Itaalia ettevõtte südameks  kõrgtehnoloogiline laosüsteem, kus aastas saadetakse välja peaaegu 3 miljonit pakki rohkem kui 100 riiki.

Yoox on endise investeerimispankuri, Federico Marchetti (hetkel ettevõtte tegevjuht), poolt 2000. aastal asutatud globaalne interneti jaemüüja. Esialgu vaid moemajade eelmise hooaja kaupade müügile keskendunud ettevõtte tootevalik on laienenud rõivaste ja jalanõude juurest ka  kodusisustus- ning kunstitoodete müügini. Ettevõte müüb tooteid läbi kolme erineva lehekülje: yoox.com, thecorner.com ning shoescribe.com. Lisaks mainitud kolmele e-poele opereerib Yoox ka erinevate globaalsete moemajade internetilehekülgi (näiteks Armani, D&G, Moschino jt), mille arv on aastate jooksul kasvanud 37 peale. Käibe järgi on äriliselt olulisemad mitme kaubamärgi poed, mis moodustasid 2013. aasta majandusaastal 72% ettevõtte käibest (ülejäänud osa moodustasid ühe kaubamärgi poed).

Yoox tegutseb rohkem kui 100 riigis (sh ka Hiinas ning Hongkongis), kuid ettevõtte käive on väga Euroopa-põhine. Eelmisel majandusaastal moodustas Euroopa üle 60% Yooxi käibest. Ettevõtte suurimaks üksikturuks on USA (moodustas 2013. aasta majandusaastal 23% käibest). Samas on Aasia riigid need, mis nii praegu kui ka tulevikus annavad olulise panuse Yooxi käibe kasvu.

Yooxi konkurentideks on kõik internetis luksuskaupu müüvad e-poed (sh ka moemajad, kes ise oma e-poode haldavad). Yooxi suurimaks konkurendiks on Šveitsi luksuskaupade ettevõttele, Richemont, kuuluv luksuskaupade e-pood Net-A-Porter.

2013. aastal kasvas Yooxi aktiivsete klientide arv (teinud vähemalt ühe tehingu viimase 12-kuu jooksul) 14% võrreldes aastatagusega ehk 1,1 miljoni peale. Uute külastajate (viimase kuu aja jooksul vähemalt korra ettevõtte internetilehekülg külastanud) arvu kasvutempo aeglustus 2013. aastal 2% peale aastataguse 25% pealt. Tellimuste arv kasvas 2013. aastal 20% võrreldes aastatagusega (ehk 2,8 miljonini) ning tellimuse keskmine summa 4% ehk 215 euroni tellimuse kohta. Yooxi areng ajateljel:

Allikas: Yoox

Lisaks e-poodide opereerimisele (kodulehe disain, toodete pildid, toodete müük- kauba eest maksmine, kohaletoimetamine, klienditeenindus) vastutab Yoox ka tellimuste vastuvõtmise, väljasaatmise ning ladustamise eest. Yoox ei maksa aktsionäridele dividende, vaid eelistab suunata vaba raha ettevõtte arendamisse (peamiselt tehnoloogia arendamisse ning logistikasüsteemi efektiivsemaks muutmisesse). Ettevõtte ladudest väljub aastas umbes 3 miljonit pakki.

Nagu mainitud, on Yooxi südameks tipptehnoloogiline laosüsteem, mis on aidanud vähendada nii laokulusid kui ka parandanud õigel ajal klientidele jõudvate saadetiste arvu (99% tellimustest jõuab kohale õigel ajal). Luksuskaupade müüja kasutab eraldi ladusid rippuvate ning kokkupakutud esemete jaoks- kui 2013. aastal valmis Itaalia pealaos uus kõrgtehnoloogiline laosüsteem, siis 2014. aastal avatakse eraldi veel ka vaid jalanõude hoiustamiseks mõeldud 20 000 ruutmeetri suurune ladu.

Kasvuettevõttele kohaselt on Yooxi käive kiiresti kasvanud- võrreldes 2008. aastaga on Yooxi majandusaasta käive 4,5-kordistunud, ulatudes 2013. aastal 456 mln euroni. Käibe kasvu on toetanud nii tellimuste arvu kui ka tellimuse keskmise maksumuse kasv. Ent nagu allolevalt jooniselt näha on ettevõtte kvartalipõhine käibe kasv alates 2010. aastast aeglustunud, tehes põhja 2013.aasta teises kvartalis.

Allikas: Yoox

Yoox on vähemalt alates 2008. aastast kasumit teeninud (2013. aastal kasvas puhaskasum 24% võrreldes aastatagusega ehk 12,6 miljoni euroni), äritegevuse rahavoog ületas 2013. aastal kapitalikulutusi ning ettevõtte likviidsus on hea (netovõlg on negatiivne). Ettevõtte ärikasumi marginaal paranes 2013. aastal 5,2% peale aastataguse 5% pealt. Yoox prognoosib ka 2014. aasta käibe ja kasumi kasvu jätkumist (käibelt ootab ettevõte umbes 20% kasvu).

Võrreldes traditsiooniliste poodidega on luksuskaupade internetimüük on veel suhteliselt vähe arenenud valdkond. Kui 2012. aastal tehti vaid 3,5% luksuskaupade ostudest internetis, siis 2017. aastaks peaks osakaal kasvama 6% peale, mis absoluutnumbrites väljendaks kasvu 7,5 miljardi euro pealt 17 miljardi peale. Yooxi 2013. aasta käibe põhjal tuleb ettevõtte turuosaks globaalsel luksuskaupade internetimüügi turul 5%.

Yooxi aktsia kaupleb 59-korda 2015. aasta oodatavat kasumit ning 21,3-korda 2015. aasta oodatavat EV/EBITDAt. Yooxi aktsia viimase 5-aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon