Ryanair
Klientide arvu järgi Euroopa suurima odavlennufirma tulevikuplaanid on ambitsioonikad- ettevõte plaanib järgmise viie aasta jooksul kasvatada reisijate arvu praeguse 81,7 miljoni pealt 110 miljoni peale aastas. Seda vaatamata mitmeid aastaid kestnud reisijate arvu kasvu aeglustumisele ning konkurentsi tugevnemisele.
1985. aastal loodud Iiri odavlennufirma teenindab aastas 81,7 miljonit klienti, lennates päevas rohkem kui 1 600 lennuliinil 65 erinevast lennubaasist (põhibaasideks on Dublini lennuväli Iirimaal ning Stanstedi lennujaam Suurbritannias). Ettevõte on esindatud 29 erinevas riigis ning 186 lennujaamas (peamiselt kesklinnast kaugema asukohaga odavamates lennujaamades). 10,5 miljardi euro suuruse turuväärtusega Ryanair omab ka 30% osalust Iirimaa suuruselt teises lennukompaniis AER Lingus.
Lisaks sellele, et Ryanair on turuliider Euroopa lühilennuliinidel (teisel kohal olev easyJet teenindab aastas umbes 30% vähem kliente) on ka ettevõtte lennuvõrk suurim Euroopas. Samas aga Ryanairi lennukite täituvus (2013. aastal 82%) on madalam kui suurimal konkurendil ehk easyJetil (umbes 90%). Ryanairile kuulub veel ka parima klienditeenindusega lennukompanii tiitel Euroopas, kuna ettevõttel on kõige vähem lendude hilinemisi (93% lendudest õigeaegsed), kaotatud pagasit (1000 reisija kohta 0,32), lendude tühistamisi ning väiksem arv kliendikaebusi.
Ryanairi lennukipark koosneb 298 alla viie aastastest Boeing 737-800 lennukist. Kuid ettevõte on Boeingule andnud sisse tellimuse, millega alates 2014. aasta septembrist kuni 2019. aasta majandusaasta lõpuni kasvab lennukite arv 420 peale. Ryanairi hinnangul aitab lennukipargi suurenemine järgmisel viiel aastal kasvatada nii reisijate arvu, kasumit kui ka aktsionäridele tagastatavat kapitali.
Kuigi Ryanairi reisijate arvu kasv aeglustus viimasel majandusaastal 3% peale aastataguse 5% pealt, plaanib ettevõte 2019. aasta majandusaastal reisijate arvu kasvatada 110 miljonini (ehk 35% võrreldes praegusega). Reisijate arvu kasvu toetab üheltpoolt kallima piletihinnaga lennufirmade restruktureerimine ning nende poolne Euroopa-siseste lühilendude vähendamine. Teisalt aga Ryanairi kallimatesse ja suurematesse lennujaamadesse laienemise plaan ning lennukipargi suurenemine. Samas mõjutab ettevõtte tegevust ka majanduskeskkond, kuna Morgan Stanley hinnangul on pikaajaliselt euroala majanduskasvu ja Euroopa lühilendude liikluse vahel üpris tugev positiivne korrelatsioon.
Allikas: Ryanair
Iiri odavlennukompanii eripäraks on madalad tegevuskulud, mis võimaldavad pakkuda konkurentidest odavamaid piletihindu. Kuna konkurents odavlennukompaniide vahel on tugev ning ainult odavast piletihinnast klientide meelitamiseks ei piisa, tegi Ryanair hiljuti muudatusi klientide meelitamiseks. Näiteks on reisijatel nüüd lisatasu eest võimalus osta endale lennukisse vabalt valitud istekoht ja saada eelisjärjekorras lennukisse. Samal ajal aga vähendati nii pardakaartide korduvprintimise kui ka pagasi registreerimise tasusid. Selle tulemusel on Ryanairi käibe kasvu viimasel ajal vedanud mitte piletitulu, vaid muu tulu, kuhu alla mainitud lisahüved kuuluvad.
Kuid Ryanairi ei kimbuta mitte ainult reisijate arvu kasvu aeglustumine, vaid konkurentsi tugevnemise tõttu on ettevõte sunnitud langetama ka piletihindu. Piletihinna langetamise, tegevuskulude kasvu (eriti lennukikütus) ja naela nõrgenemine viis lennukompanii 2013. aasta lõpus kahe kasumihoiatuse tegemiseni. Ryanari prognoosib märtsis lõppeva, 2014. aasta majandusaasta, puhaskasumi langust 500-520 miljoni euroni aastataguse 593 miljoni pealt. Tegemist oleks esimese korraga viie aasta jooksul kui ettevõtte majandusaasta kasum väheneb võrreldes aastatagusega.
2014. aasta majandusaasta esimese kolme kvartali jooksul kasvas Ryanairi käive 4% võrreldes aastatagusega ehk 4,2 miljardi euroni. Kuid võrreldes aastataguse 15% kasvuga on tegemist märkimisväärse aeglustumisega. Reisijate arvu kasv aeglustus samal ajal 3% peale aastataguse 6% pealt. Ettevõtte tegevuskulud kasvasid kolme kvartali jooksul 6% ehk 3,5 miljardi euroni ning selle põhjuseks oli suurima kuluartikli ehk kütuse kallinemine. Puhaskasum vähenes esimese kolme kvartali jooksul 8% võrreldes aastatagusega ehk 567 miljoni euro peale (sh teeniti kolmandas kvartalis 35 miljoni euro suurune kahjum).
Ryanairi ärikasumi marginaal vähenes 2014. aasta esimese kolme kvartali jooksul 2 protsendipunkti ehk 16% peale. Nagu jooniselt näha, on Ryanairi ärikasumi marginaal kõrgeim Euroopa suurte lennukompaniide seas (v.a 2009. aastal). Samas easyJet on viimased neli aastat järjepidevalt vahet liidriga vähendanud.
Allikas: Bloomberg
Lennukompanii tugevale raha genereerimise võimele viitab see, et vaatamata kasumihoiatusele ja uute lennukite tellimusele, ei ole ettevõte loobunud aktsionäridele kapitali tagastamise plaanist. Ryanair on alates 2008. aastast kuni 2014. aasta majandusaasta kolmanda kvartalini aktsionäridele läbi dividendide ja aktsiate tagasiostmise tagastanud peaaegu 2 miljardit eurot. 2015. aasta majandusaasta lõpuks plaanitakse tagastatava kapitali hulk suurendada 2,5 miljardini.
Ryanairi bilanss on üks tugevamaid lennundussektoris ning reitinguagentuur S&P andis Ryanairile 2014. aasta märtsis BBB+ kreeditireitingu, mis on kõrgeim krediidireiting globaalsete lennukompaniide seas.
Ryanairi (RYA) aktsia on alates aasta algusest Dublini börsil tõusnud peaaegu 30%. Aktsia kaupleb 21,2-korda tagasivaatavat kasumit ning 16-korda 2015. aasta oodatavat kasumit. Aktsia viimase viie aasta graafik:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet