BMW lootused on USA peal - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

BMW lootused on USA peal

Kristiina Kirtsi

17.04.2014 08:53

Shutterstock

Eelmisel aastal 1,96 miljonit sõiduautot müünud Saksamaa autotootja Bayerische Motoren Werke (BMW) plaanib sellel aastal müügi esmakordselt kasvatada üle 2 miljoni sõiduki. Tugev nõudlus USAs on autotootjat pannud laiendama nii seal asuvat tehast kui ka tekitanud järgmise tehase rajamise plaani.

57,5 miljardi euro suuruse turuväärtusega Saksamaa autotootjal on 28 tehast kolmeteistkümnes erinevas riigis. USAs on maailma suurimal luksusautode tootjal hetkel üks tehas- 1994. aastal Lõuna-Carolinas, Spartanburgis avatud tehas, kus toodetakse X3, X4, X5 ning X6 sõidukeid. Eelmisel aastal toodeti tehases 300 000 sõidukit, millest 70% läks ekspordiks. Hetkel on tegemist BMW suuruselt teise tehasega ning kogutoodangust moodustab see 15%. Autotootja suurimaks tehaseks on Müncheni lähedal asuv Dingolfingi tehas, kus toodetakse 3-, 5-, 6-, 7-seeria mudeleid ning M5 ja M6 sedaane.

Eelmisel aastal müüki 6,4% ehk 1,96 miljoni sõidukini kasvatanud BMW Grupi müügi kasvu vedasid Hiina (+20% võrreldes aastatagusega) ning USA (+8% võrreldes aastatagusega). Märkusena, BMW kaubamärgi müük kasvas eelmisel aastal 7,5% ehk 1,65 miljoni sõidukini. Hiina, kus BMW müüs eelmisel aastal rekordilised 390 713 sõidukit, sai eelmisel aastal autotootja suurimaks üksikturuks USA ees (375 782 sõidukit). Samal ajal BMW müügist peaaegu 60% moodustaval Euroopa turul vähenes müük 1% võrreldes aastatagusega. Autotootja prognooside kohaselt tuleb ka 2014. aastal müügi kasv väljastpoolt Euroopat.

Kuna BMW näeb USA turul suurt potentsiaali, siis plaanitakse USA tehases 2016. aastaks tõsta tootmist 50% ehk 450 000 sõidukini aastas. Tehase laiendamisele kulutatakse 1 miljard dollarit ning suurendatakse töötajate arvu 800 võrra. Selle järgselt hakatakse tehases lisaks neljale olemasolevale maasturile tootma ka uut BMW X7 sõidukit (enamus kolme istmereaga X7 maasturitest plaanib autotootja müüa USAs, kuid osa läheks ka ekspordiks Hiinasse, Lähis-Itta ning Euroopasse). Laienemise järgselt saaks Spartanburgi tehasest tootmisvõimsuse järgi BMW suurim tehas maailmas.

2014. aastal (ehk kaks aastat plaanitust varem) plaanib BMW esmakordselt kasvatada sõidukite müügi üle 2 miljoni sõiduki aastas. Selle toetamiseks plaanib ettevõte teise tehase rajamist Põhja-Ameerikasse. Ent lisaks USAle on asukohana kaalumisel ka Mehhiko. Uues tehases hakatakse väidetavalt ehitama BMW enimmüüdud ehk 3. seeria sõidukeid.

Ent USA ei ole ainuke riik, kus Saksamaa autotootja tootmisvõimsust kasvatab- näiteks hetkel ehitab ettevõte tehast ka Brasiiliasse ning plaanib suurendada tootmisvõimsust Hiinas (eelmisel aastal tõsteti Hiinas tootmisvõimsus 300 000 sõidukini aastas, kuid ettevõte plaanib selle tõsta 400 000 peale aastas).

Lisaks BMWle tegelevad tootmise suurendamisega ka maailma suurima luksusautode tootja tiitlilt ihaldavad konkurendid- Daimleri Mercedes-Benz ning Volkswagen Grupi Audi. 2014. aastal plaanivad kõik kolm Saksamaa luksusautode tootjat uute müügirekordite tegemist. Eesmärgi saavutamist toetab maailma suurimate luksussõidukite turgude, Hiina ja USA, kasv. Kuna nõudlus ületab tootmist, siis tegelevad ka BMW konkurendid tootmisvõimsuse kasvatamisega.

Eelmisel aastal globaalset müüki 10,7% ehk 1,5 miljoni sõidukini kasvatanud Mercedes-Benz laiendas hiljuti Alabamas, Vance’is, asuvat tehast, mille järgselt sai sellest enimmüüdud mudeli, C-klass, peamiseks tootmise tehaseks. Ent ka Daimler plaanib uue tehase rajamist Põhja-Ameerikasse (USA on Mercedes-Benzi suurim üksikturg), et toetada selle kümnendi lõpus aset leidva 30 uue mudeli turuletulekut (12 neist puudub eelkäija). Audi ehitab samal ajal Põhja-Ameerika tootmise suurendamiseks uut tehast Mehhikosse (maksumus 1 miljard eurot). Euroopa autotootjatele võimaldab Põhja-Ameerikas tootmine vähendada euro-dollari valuutakursi kõikumise mõju.

Kuigi BMW on maailma suurim luksussõidukite müüja, kaotas Saksamaa autotootja USA turul pärast kaheaastast valitsemisperioodi eelmisel aastal liiderpositsiooni Mercedesele. Kui 2013. aastal müüs BMW USAs rekordilised 309 280 sõiduautot (kasv 10% võrreldes aastatagusega), siis Mercedes müüs oma suurimal turul 312 534 sõidukit (kasv 14% võrreldes aastatagusega). Volkswageni Audi müüs USAs 2013. aastal rekordilised 158 061 sõidukit ehk 13% rohkem kui aasta varem.

Allikas: BMW, Mercedes-Benzi ning Audi kodulehed

2014. aasta esimeses kvartali seisuga on USA turul liider endiselt Mercedes- autotootja müük kasvas esimese kolme kuu jooksul 5% ehk 72 614 peale. BMW müük kasvas samal ajal 12% võrreldes aastatagusega ehk 72 377 sõidukini ning Audi müük 3% ehk 35 228 peale. Mercedese müügi kasvu toetavad uued ja uuenenud mudelid (täpsemalt veavad müügi kasvu uuenenud S-klassi sedaan ning uus CLA). BMW müügi kasvu veavad 3. ja 4. seeria sõidukid ning X3 maastur. Audi müügi kasvu toetab Q7 maastur. Selle aasta teises pooles on BMWlt oodata mitmeid uusi mudeleid, muu hulgas ka süsinikkiust i8 diiselhübriid sportautot.

BMW aktsia kaupleb 11,1-korda viimase 12-kuu kasumit, 10,1-korda 2015. aasta oodatavat kasumit, 1,4-korda 2015. aasta raamatupidamisväärtust ning 9,1-kordsel 2015. aasta EV/EBITDA suhtarvul. BMW aktsia dividendimäär on 2,9%. Ettevõtte aktsia on viimase aasta jooksul rallinud peaaegu 40%. BMW aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon