Boeing raputas riskikartlikud investorid pardalt - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Boeing raputas riskikartlikud investorid pardalt

Erko Rebane

24.04.2014 11:59

Shutterstock

Boeingu aktsia on alates neljanda kvartali majandustulemustest olnud surve alla, kuna 2014.a müügitulu, aktsiakasumi ja äritegevuse rahavoo ootused valmistasid pettumuse. Lennukitootjale on üldjuhul olnud kombeks seada suhteliselt konservatiivsed ootused, kuid pärast aktsia mullust üle 80% tõusu kujunes prognoosi seedimine investorite jaoks seekord tavapärasest keerulisemaks ning tõi kaasa pika debati põhjuste üle. Esimese kvartali majandusnäitajad aitasid firma positiivsemasse valgusesse tõsta.

Äsja päädinud kvartali jooksul suutis Boeing ärevust veidi leevendada, saavutades kardetust paremad numbrid. Müügitulu kasvas mulluse baasil 8% 20,47 miljardi dollarini ja aktsia kohta teenitud kasum 2% 1,76 dollarini (2013.a esimese kvartali erakorralist tulu arvestamata oli aktsiakasumi kasv 14%). Analüütikud ootasid vastavateks näitajateks 20,2 miljardit ja 1,56 dollarit.

Siiski otsustas ettevõte põhimõtteliselt kindlaks jääda aasta alguses antud väljavaatele, mille kohaselt prognoositakse tänavu vaid käibe 1-5% kasvu ja kuigi aktsiakasumi ootust kergitati 7,0-7,20 dollari pealt 7,15-7,35 dollarile, siis liigutus peegeldab vaid maksudest tingitud lisavõitu.  Mulluse 7,07 dollari suuruse aktsiakasumiga võrreldes ootab ettevõte tänavu samuti marginaalset 3% kasvu. Aga isegi kõrgema aktsiakasumi prognoosi põhjal kaupleb aktsia 18x oodatavat kasumit, mida on olematu kasvu juures küllaltki palju ning pole keeruline mõista, miks investorid Boeingu aktsia suhtes skeptilisemaks muutusid.

Boeingu aktsia hind (valge) ja selle aasta oodataval kasumil põhinev P/E (roheline)

Allikas: Bloomberg

Boeingu puhul tuleb arvestada, et nende äriks pole toota vaid kommertslennukeid, vaid vajalikke õhusõidukeid valmistatakse ka sõja- ja kosmosetööstusele. Väljaspool kommertslennutööstust teenitud müügitulu osakaal ulatus eelmisel aastal 38%ni aga kuna USA valitsus ühe suurima tellijana tõmbab kaitsekulutusi koomale, tunneb tagajärgi omal nahal ka Boeing. Näiteks käesoleval aastal prognoosib ettevõte kaitse, kosmose ja turva üksuse müügitulu 8% langust.

Kastaneid aitab tulest välja tuua kommertslennukite üksus, mille müük peaks tänavu kasvama 10% (2013.a 8%), kuid selle suurimaks väärtuseks on muljetavaldav kasvupotentsiaal. Illustreerida aitab seda fakt, et täitmata kommertslennukite tellimuste maht ulatus märtsi seisuga üle 5100 lennuki ehk 0,37 triljoni dollarini, mis üksuse selle aasta 58,5 miljardi dollari suuruse müügitulu prognoosi põhjal tähendab, et järgmise kuue aasta tulud oleksid ceteris paribus garanteeritud (kõikide tellimuste väärtus ulatus märtsi lõpus 0,44 triljoni dollarini, võrdväärne kogu ettevõtte viie aasta tuludega).

Vale oleks väita, et sellega kogu kasvu väljavaade piirdub, sest ühest küljest globaalsete lennureisijate arv aina tõuseb ning samuti ka konkurents teenuse pakkumises, mis toob kaasa vajaduse suuremate ning efektiivsemate lennukiparkide järele. Boeing ise usub, et 2032.a on ülemaailmselt teeninduses 41,2 tuhat lennukit ehk pea kaks korda rohkem võrreldes 2012.a. Selleks tuleb toota  üle 35 tuhande lennuki koguväärtusega ligi 5 triljonit dollarit. Mõistagi ei  tule kõik tiivulised Boeingu tehasest aga isegi kui mullune 43% turuosa peaks aegamisi kahanema, jätaks see siiski ukse avatuks rikkalikule võimalusele.

Allikas: Boeing

Pikaajalise potentsiaali läbipaistvus investoritele üldiselt meeldib, kuid selleks, et see ka aktsiahinnas paremini peegelduks, peaks ettevõte näitama üles kiirust ja efektiivsust tellimuste täitmisel. Puuduste elimineerimine tootmise alustamisel ja mahtude kasvatamine pole aga paraku protsess, mida saaks üleöö drastiliselt muuta.

Siit johtuvalt kipuvad mitmete mudelite puhul tellimused olema oluliselt suuremad kui võime tarnida. Näiteks tellimusteraamatu järgi on kaks kõige populaarsemat Boeingu mudelit 737 ja 787. Neist esimest telliti 2012.a 1171 ja 2013.a 1208 tükki, samas kui tarned olid vastavatel aastatel 415 ja 440. Teist mudelit telliti 2012.a 50 ja mullu 183 tükki, samas ulatus tootmismaht vastavalt 46 ja 65ni.

Allikas: Boeing

Müügitulu kasvatamine sõltub sellest, kui edukalt suudetakse tootmist suurendada. Ühtlasi on seal peidus võime parandada ka marginaale, sest kui käivitamise protsess toob alguses kaasa suuremaid kulutusi, siis efektiivsuse paranedes ja tootmismahu kasvades muutuvad üldkulud lennuki kohta madalamaks.

Kokkuvõttes võib Boeingut vaadelda mootorina, mille osad silindrid hetkel küll tõrguvad, kuid aeglane edasiliikumine leiab siiski aset.  Kui eelmisel aastal suudeti mõlemas suuremas äriüksuses saavutada müügitulu kasv, siis tänavu seda luksust enam USA vähenevate kaitsekulutuste tõttu pole, mistõttu peab Boeing aktsiale tõusuruumi pakkumiseks hakkama üüratut kommertslennukite tellimusi kiiremini rahaks tegema aga seda on lihtsam öelda kui teha.

Investorite jaoks peaks see olema siiski meeldivam variant, kui teadmine, et probleem peituks hoopis nõudluses. Kannatlikku meelt säilitades saavad aktsionärid end lohutada tagastatava kapitaliga, mida tehakse lisaks tulevikuks vajalikele investeeringutele ning ulatusid aktsiate tagasiostude ja dividendi näol esimeses kvartalis üle kolme miljardi dollari (3% turukapitalisatsioonist). Juhtkond andis mõista, et kui aktsia nõrkus jätkub, kiirendavad nad tagasiostusid, mis peaks peegeldama selget veendumust nii tööstuse soodsas tsüklifaasis kui ettevõtte võimes sellest tulevikus paremini kasu lõigata.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon