Primark
Seni vaid üheksas Euroopa riigis tegutsenud populaarne Iirimaa rõivakett, Primark, teatas eelmisel nädalal üle ookeani laienemise plaanist. Kuid kiiresti kasvav jaemüüja laieneb ka Euroopas ning kasvatab konkurentide arvelt turuosa.
Primark on 1969. aastal Iirimaal asutatud moerõivaste odavmüügikett, mis tegutseb lisaks Iirimaale (tegutsetakse Penneys nime all) ja Suurbritanniale ka seitsmes Lääne-Euroopa riigis. Lisaks rõivastele müüb 48 000 töötajaga ettevõte erinevate kaubamärkide alt (näiteks Atmosphere, No Secret, Secret Possessions jt) veel ka aksessuaare, jalanõusid, kosmeetikat ning kodutarbeid. Primarki tooted teeb atraktiivseks see, et ettevõte müüb moodsaid rõivaid soodsate hindadega.
Primarki käive kasvas eelmisel aastal 22% võrreldes aastatagusega, ulatudes 4,3 miljardi naelani (5,1 miljardit eurot). Ettevõtte ärikasumi marginaal paranes eelmisel majandusaastal 12% peale aastataguse 10,2% pealt (tulenes puuvilla odavnemisest ning väiksematest allahindlustest). Tulenevalt tugevast käibe kasvust kasvas rõivaketi puhaskasum eelmisel majandusaastal 44% võrreldes aastatagusega ehk 514 miljoni naelani.
Allikas: AB Foods
Rõivamüüja käibe kasvu toetab nii uute kaupluste avamine kui ka olemasolevate poodide laiendamine. 2014. aasta esimese poolaasta seisuga on Primarkil 269 kauplust (ehk 12 rohkem kui aasta varem) ning müügipinda kokku umbes 900 000 ruutmeetrit. Nii nagu eelmisel majandusaastal, plaanitakse ka 2014. aasta septembris lõppeval majandusaastal kasvatada müügipinda 10%.
Kõige rohkem on Primarkil poode Iirimaal (38), Suurbritannias (162) ning Hispaanias (36). Märkusena, Hispaania oli esimene riik Iirimaa ja Suurbritannia järel, kuhu Primark laienes (2006. aastal). Suurbritannias on Primark ka turuliider, võttes endiselt turuosa kõikidelt suurematelt jaemüüjatelt. Kuid ettevõte kasvatab turuosa ka Mandri-Euroopas.
2014. aasta esimesel poolaastal avas rõivamüüja uusi poode Hispaanias, Prantsusmaal ning Suurbritannias ning teisel poolaastal lisanduvad veel uued poed Saksamaal (lisaks kahekordistatakse esimese Hispaanias avatud poe suurus). Kuigi rõivamüüja eelistab olemasolevatel turgudel laienemist, siseneti hiljuti ka kahele uuele turule- Austriasse ning Prantsusmaale.
Tulenevalt ettevõtte edust Euroopas, teatas Primarki hiljuti üle ookeani laienemise plaanist- rõivamüüja plaanib 2015. aasta lõpus avada poe USAs, täpsemalt Bostonis asuvas Burnham Buildingus. Järgnevatel aastatel plaanitakse poodide arvu USAs kasvatada.
Primarki võrreldavate poodide müügi kasv kiirenes eelmisel majandusaastal 5% peale aastataguse 3% pealt (vt allolevat joonist). Eelmisel majandusaastal ettevõtte müügipinna kasv aeglustus 10% peale aastataguse 12% pealt. Müük ruutmeetri kohta aga kasvas eelmisel majandusaastal 11% ning 2014. aasta esimesel poolaastal 6% võrreldes aastatagusega.
Allikas: AB Foods
Primarki peamisteks konkurentideks on Rootsi kiirmoekett H&M ning Euroopa suurim rõivamüüja Inditex. Kuid võrreldes konkurentidega on Primarkil veel tunduvalt arenemisruumi. Näiteks 53 riigis tegutseval Rootsi kiirmoeketil, H&Mil, on ülemaailmselt kauplusi 3 132 ning ettevõtte majandusaasta käive kasvas eelmisel aastal 6% ehk 129 miljardi Rootsi kroonini (14,9 miljardit eurot). 87 riigis läbi 6 340 kaupluse tegutseva Hispaania rõivamüüja, Inditex, käive kasvas eelmisel majandusaastal 5% ehk 16,7 miljardi euroni.
Nii nagu Primark, tegelevad ka konkurendid laienemisega- näiteks H&M plaanib sellel aastal avada 375 uut kauplust (rohkem kui aastatagune 356) ja seda peamiselt Hiinas ning USAs. Inditex plaanib samal ajal avada 500 uut kauplust ning suurendada ka internetipoodide arvu 27 (riigi) peale. Ent erinevalt oma konkurentidest, on Primark teatanud, et ei plaani veel internetipoode avada ning seda sellepärast, et näeb füüsilistel poodidel suurt laienemispotentsiaali.
Primark kuulub Londoni börsil noteeritud Associated British Foodsile, mis lisaks rõivaste jaemüügile tegeleb veel ka suhkru, toidukaupade, põllumajandustoodete (loomasööt) ning toiduainete valmistamiseks vajalike koostisosade (näiteks ensüümid) tootmisega. Eelmisel aastal kasvas 1935. aastal asutatud Briti ettevõtte käive 9% võrreldes aastatagusega, ulatudes 13,3 miljardi naelani. Rõivaste jaemüük moodustas sellest suurima osa (umbes kolmandiku), samuti moodustas Primark ka suurima osa ettevõtte puhaskasumist (80%). Ettevõtte puhaskasum kasvas eelmisel majandusaastal 6,5% võrreldes aastatagusega ehk 591 miljoni naelani. AB Foodsi kasumlikkust survestas aga nii eelmisel majandusaastal kui ka 2014. aasta esimesel poolaastal suhkruüksus (see tuleneb suhkru hinna odavnemisest). Regioonide lõikes on AB Foodsi suurimaks turuks Suurbritannia (43% majandusaasta käibest), ent koos Euroopa riikidega ulatub osakaal 70% käibest.
Associated British Foodsi (ABF) aktsia kaupleb 26,6-korda 2015. aasta oodatavat kasumit, 3,2-korda 2015. aasta raamatupidamisväärtust ning 14,4-korda 2015. aasta EV/EBITDAd. Ettevõtte aktsia on viimase 12-kuu jooksul kallinenud üle 50%. Aktsia viimase viie aasta graafik (pennides):
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet