Konkurents kohviturul tugevneb - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Konkurents kohviturul tugevneb

Kristiina Kirtsi

16.05.2014 09:13

Nestlé

Nespresso ja teiste kohvikaubamärkide populaarsus on seni võimaldanud Šveitsi toiduainetööstuse ettevõttel, Nestlé, säilitada oma domineeriv positsioon maailma kohviturul. Ent üha tugevnev konkurents, eriti kohvituru kasvu vedaval kapselkohvi turul, aeglustab Nestlé’i kõige suurema ning kasumlikuma üksuse kasvu.

185 miljardi euro suuruse turuväärtusega Nestlé’i kõige suuremaks (moodustab käibest 22%) ning kasumlikumaks (ärikasumi marginaal 22,7%) tootegrupiks on joogid (vt allolevat joonist). Jookide tootegrupi suurimaks müügiartikliks on lahustuv kohv, mis moodustab umbes poole üksuse müügitulust.

Allikas: Nestlé

Kaubamärgid nagu Nespresso ja Nescafe on teinud Nestlé’ist maailma suurima kohvimüüja- Euromonitori hinnangul Nestlé’i turuosa globaalsel kohviturul 22,7%. Nestlé’i järel on suuruselt teine kohvimüüja USA ettevõte Mondelez International. 60 miljardi euro suurusel globaalsel kohviturul veab müügi kasvu kapselkohv- alates 2007. aastast kohvikapslite turg kasvanud viis korda kiiremini kui kohviturg üldiselt. Euromonitori hinnangul ulatus 2013. aastal kapselkohvi turu maht umbes 8 miljardi euroni ning turuliider oli Nespresso 32% turuosaga.

Nespresso, mis ühtlasi on ka kapselkohvi rajaja, on 1986. aastal Nestlé’i poolt loodud ühe tassi kohviportsjonite ning kohvimasinate kaubamärk. Nespresso on 75 miljardi euro suuruse majandusaasta käibega Šveitsi ettevõtte üks kiiremini kasvavatest ning kasumlikematest kaubamärkidest, moodustades umbes 5% ettevõtte käibest ning 25% kohviüksuse müügist. Nespresso kasvu on seni toetanud laienemine väljaspool põhiturge, nõudluse kasv ühe tassi kohvi järgi ning innovatsioon.

Maailma suurimaks kapselkohvi turuks on Euroopa ning suuruselt teine on USA (USA moodustab 30% globaalsest kohviturust). Kuigi Nespresso kapselkohv on turuliider Euroopas, siis vaatamata kümme aastat kestnud pingutustele, on kaubamärgi turuosa USAs endiselt väga tagasihoidlik- vaid 6%. USA 3,6 miljardi euro suurusel kapselkohvi turul on turuliider Keurig Green Mountain 47% turuosaga.

Bernstein Researchi hinnangul on kapselkohvi osakaal USA kohviturust kasvanud 35% peale 2009. aasta 3% pealt ning nende hinnangul võib osakaal sarnaselt Euroopa riikidele kasvada üle 50%, kuna seda toetab tarbijate kasvav nõudlus parema kohvi järele.

Nespressole on seni USAs saatuslikuks saanud euroopapärasele espressole keskendumine, samal ajal kui ameeriklased eelistavad juua tavalist musta kohvi. Ent ameeriklaste leiget huvi Nespresso toodete vastu selgitab ka kallim hind võrreldes konkurentidega. Lisaks peab Nespresso kohvikapslite ostmiseks USAs minema spetsiaalsetesse poodidesse, samal ajal kui konkurentide kohvikapsleid müüakse tavalistes toidupoodides. Kuid sellel aastal muutus Nespresso oma strateegiat, tuues USAs turule uue masina, VertuoLine, mis lisaks espressole valmistab ka tavalist musta kohvi. Nespresso loodab uue masinaga järgmise kahe aasta jooksul kahekordistada müügi USAs (ehk kasvatada üle 400 miljoni euro aastas).

Konkurents kapselkohvi turul on tugev ka mujal- Nestlé’i Nespressoga konkureerivad 130 erinevat kapselkohvimasinat. Tugev konkurents on viimase viie aasta jooksul põhjustanud sektoris üle 100 ühinemise. Viimase viie aasta suurimate ühinemiste hulka kuuluvast tehingust teatasid selle kuu alguses USA ettevõte Mondelez International ning Hollandi ettevõte D.E Master Blenders 1753. Ettevõtted teatasid, et Nestlé’ile suurema konkurentsi pakkumise eesmärgil viiakse kahe ettevõtte kohviärid ühisettevõtte, Jacobs Douwe Egberts, alla. 5,3 miljardi euro suuruse aastakäibega ühisettevõtte portfelli kuuluvad sellised kaubamärgid nagu Jacobs, Carte Noire, Gevalia ning Senseo. Kui Nestlé’i turuosa globaalsel kohviturul on 22,7%, siis Jacobs Douwe Egbertsi turuosa ulatuks Euromonitori hinnangul 16,3% peale. Samal ajal kui müüdud kohvikoguste järgi oleks uus ettevõte Nestlé’ist suurem.

Kuigi Nespresso kapselkohvi tootja eesmärgiks on laienemine väljaspool Euroopat, teeb selle keerulisemaks odavamaid tooteid pakkuvate konkurentide kasv. Samas toob ettevõte välja ka selle, et ainult tugevast kaubamärgist kapselkohviturul läbilöömiseks ei piisa, vaja on ka head kohvimasinat. Konkurentsi tugevnemine on Nespresso müügi kasvu aeglustunud 20% peale 2008. aasta 40% pealt. Samal ajal Nestlé’i jookide üksuse, kuhu alla Nespresso kuulub, orgaanilise käibe kasv aeglustus 2013. aastal 4,6% peale 2011. aasta 13% pealt. Kuigi Nespresso täpset kasvunumbrit on üha raskem hinnata, sest Šveitsi ettevõte loobus hiljuti kohvikaubamärgi müüki puudutavate andmete avalikustamisest.

Samuti on aeglustuma hakanud ka Nestlé’i kasv. Selle aasta aprillis teatas Šveitsi toiduainetööstuse ettevõtte aeglaseimast esimese kvartali käibe kasvust alates 2009. aastast, kuna äritegevust muudab keerulisemaks nii hinnasurve Euroopas kui ka kasvu aeglustumine arenevatel turgudel. Nestlé’i orgaaniline käibe kasv aeglustus esimeses kvartalis 4,2% peale, samal ajal kui analüütikud ootasid mõnel juhul isegi näitaja jäämist alla 4%. Ettevõtte käive vähenes 5,1% võrreldes aastatagusega, ulatudes 20,8 miljardi frangini (põhjustatud valuutakursside ebasoodsast liikumisest). Tulemus jäi alla ka analüütikute 21,4 miljardi suurusele ootusele. Kuna Nestlé ootab teisel poolaastal müügi paranemist, siis prognoosib ettevõte 2014. aasta orgaanilise käibelt endiselt 5% kasvu, mis on siiski madalam kui viimase kümne aasta keskmine kasv (6,1% aastas).

Nestlé’i aktsia kaupleb 20-korda 2014. aasta oodatavat kasumit ning 3,3-korda 2014. aasta raamatupidamisväärtust. Ettevõtte aktsia viimase viie aasta graafik (CHF):

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon