Telekomiseadmete sektori võitjad ja kaotajad - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Telekomiseadmete sektori võitjad ja kaotajad

Kristiina Kirtsi

02.06.2014 09:02

Shutterstock

Kuigi mobiilsete seadmete kasutamise kasvuga kaasneb mobiilse andemahu pidev kasv, ei saa enamus maailma suurimatest telekomiseadmete tootjatest kasvuga kiidelda. Erinevalt Hiinast, kus koduturu eelise tõttu näitavad telekomiseadmete tootjad kiirest kasvu, survestab nende Euroopa konkurentide tegevust nii sektorisse tehtavate investeeringute vähesus kui ka konkurentsi tugevnemine Hiina ettevõtete poolt.

Maailma suurimaks telekomiseadmete tootjaks on Hiina ettevõte Huawei Technologies, mis hiljuti möödus turgu domineerinud Ericssonist. 2013. aastal kasvas börsil mitte-noteeritud Hiina ettevõtte käive 7% võrreldes aastatagusega ehk umbes 29 miljardi euroni. 30 miljardi euro suuruse turuväärtusega Ericssoni majandusaasta käive püsis samal ajal aastatagusel tasemel ehk 26 miljardi euro peal. Maailma suurimad telekomiseadmete tootjad majandusaasta käibe järgi:

Allikas: Bloomberg

Nõudlust telekomiseadmete järele toetab mobiilsete seadmete kasutamise ning mobiilse interneti kasutajate arvu kasvuga kaasnev andmemahu kasv. Kui varasemalt kasutati telefone peamiselt helistamiseks ja tekstisõnumite saatmiseks, siis nüüd on peamiseks kasutusalaks läbi interneti pakutavad teenused (näiteks Skype, sotsiaalmeedia, Youtube).

Rohkem kui 170 riigis tegutseva ja kolmandikku maailma populatsioonist teenindava Huawei suurimaks üksikturuks on Hiina, mis moodustab 35% ettevõtte käibest (märkusena, väljastpoolt Aasiat teenib ettevõte umbes 50% käibest). Ettevõtte käibe kasvu veab koduturg, kus telekomiseadmete turu kasv veab mobiilside- ja internetikasutajate arvu kiire kasv. Välisriikide poolt spionaažiriski tõttu peljatud Huawei on välisriikides laienemise hõlbustamiseks loonud mitu ühisettevõtet.

Tulenevalt mobiilsideoperaatorite nõudluse kasvust võrguseadmete järele prognoosib Hiina suurim telekomiseadmete tootja sellel aastal majandusaasta käibe 10% kasvu võrreldes aastatagusega. Võrdluseks, viimased viis aastat on ettevõtte käive kasvanud 13% aastas. Erinevalt osadest Euroopa konkurentidest, pole Huawei kordagi alates 2009. aastast kahjumit teeninud ning 2013. aastal kasvas Huawei puhaskasum 36% võrreldes aastatagusega ehk umbes 2,5 miljardi euroni. Ka on Huawei ärikasumi marginaal kõrgem kui teistel maailma juhtivatel telekomiseadmete tootjatel:

Allikas: ettevõtete majandusaasta aruanded

Samas on Euroopa telekomiseadmete tootjate teadus- ja arendustöö kulutuste osakaal käibest suurem kui Hiina konkurentidel (vt allolev joonis). Näiteks rohkem kui 180 riigis tegutsev Ericsson investeeris 2013. aastal teadus- ja arendustegevusse 3,7 miljardit eurot ning sellest 2,2 miljardit tehti Euroopas. Samal ajal on Rootsi ettevõtte Euroopast teenitava käibe osakaal langenud 20% peale viie aasta taguse 30% pealt.

Allikas: ettevõtete majandusaasta aruanded

Restruktureerimise ja kulude kärpega tegelevate Euroopa telekomiseadmete tootjate äritegevust muudab üha keerulisemaks konkurentsi tugevnemine madalama hinnaeelisega Aasia ettevõtete poolt. Samuti on probleemiks vähesed investeeringud Euroopa mobiilside operaatorite poolt, kuna nad on hoidnud nii kapitalikulutused kui ka muud äritegevusega seotud kulud kontrolli all. Ericssoni hinnangul pidurdab Euroopas sektori kasvu ka avaliku sektori investeeringute vähenemine järgmise generatsiooni võrgustiku (5G) arendamisse, mis omakorda suurendab telekomitehnoloogias teistest regioonidest mahajäämise riski. Näiteks LTE (4G) ja teiste uute võrkude arendamist juhib hetkel Põhja-Ameerika, mitte Euroopa.

Euroopa telekomiseadmete tootjad on sektori arengu kasvu pidurdumise põhjusena välja toonud ka liiga killustunud turu, mis on küll toonud kaasa madalad hinnad tarbijatele, kuid samas pärssinud investeeringute tegemist. Erinevalt näiteks USAst, kus väiksem konkurents ning madalamad regulatsioonid võimaldavad suurtel telekomioperaatoritel teha rohkem investeeringuid, toetades omakorda telekomiseadmete müüki. Kui telekomiseadmete müügi kasvu veab Hiina, siis kasumlikkuse poole pealt domineerib USA (sest madalama hinnaga tegutsevad Hiina ettevõtted ei ole seal turvalisuse kaalutlustel eelistatud).

Erinevalt Euroopa telekomiseadmete tootjatest, ei ole nende peamised Hiina konkurendid keskendunud vaid telekomiseadmete tootmisele, vaid tegelevad ka muuga. Kuigi Huawei peamiseks käibeallikaks on telekomiäri (moodustab 70% majandusaasta käibest), siis toodab ettevõte ka nutitelefone (koos tahvelarvutitega moodustavad nutitelefonid 24% ettevõtte käibest). Hiina ettevõte oli eelmisel aastal maailmas suuruselt kolmas nutitelefonide müüja Samsungi ning Apple’i järel, kuid ettevõtte ambitsiooniks on saada esimeseks. Samamoodi toodab telefone ka Huawei väiksem konkurent, ZTE.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon