Shutterstock
Nii nagu pole mobiiltelefon tarbija pihus enam pelgalt kõnede tegemiseks ja vastu võtmiseks, kipub ka auto puhul liiga väheks jääma sellest, et neljarattalist saab vaid liikumisvahendina kasutada. Võib öelda, et just tänu nutitelefonidele on ootused tõusnud ka autode side- ja meediavõimaluste suhtes, mis tõotab järgnevatel aastatel anda suure tõuke salongis kasutatava elektroonika müügi kasvule.
Erinevaid seadmeid kontrollida lubavad pardaarvutid ei ole autodes uus nähtus aga kui varasemalt kuulusid need rohkem kallima hinnaklassi masinate varustusse, siis täna avaldavad tarbijaelektroonika trendid märksa suuremat mõju autotootjate mudelivaliku laiemale spektrile.
Kuumaks sõnaks on autotööstuses ingliskeelne termin infotainment ehk kombinatsioon meelelahutusest, auto infosüsteemidest ja juhtimisassistentidest. Viimased uudised tulevad näiteks Volvolt, kes on oma 2015.a XC90 mudelis konsooli keskosa põhimõtteliselt puhtaks pühkimas füüsilistest nuppudest ning koondamas funktsioonid tahvelarvuti sarnasele ekraanile. Selle kaudu toimub auto erinevate funktsioonide juhtimine, navigeerimine, helistamine, meedia, aplikatsioonide ja muude internetipõhiste teenuste kasutamine. Sarnaselt Mercedesele saab tulevikus ka antud Volvo mudelis ühendada oma Apple’i seadeid nõnda, et nende funktsionaalsus kandub üle auto ekraanile.
Autotööstuses allhankijana tegutsev Visteon, kelle tooteportfelli mahuvad ka elektroonilised komponendid, prognoosib oma presentatsioonis autode salongi elektroonika turu kasvu 2020.a 50 miljardi dollarini 2013.a 30 miljardi dollari pealt, mida veab just infotainmenti ja ühilduvuse segment. Selle taga on nii tarbijate eelistused, globaalse autoturu kasv, kuid ka regulatsioonid. Näiteks Ühendriikides peab alates 2018.a maist suurem osa sõiduautodest olema varustatud tahavaate kaameratega, mis omakorda suurendab nõudlust LCD ekraanide või nutikate peeglite järele.
Allikas: Visteon
30 miljardi dollari suurune turg on võrdlemisi killustunud erinevate tootjate vahel, kuid suurim tükk ehk 17% kuulub Continentalile, kellele järgnevad Denso, Harman International, Alpine, Visteon ja Johnson Controls.
Allikas: Visteon
Continentalile kuulub küll turust kõige suurem osakaal, kuid viimase ärivaldkond on võrdlemisi lai, ulatudes rehvidest pidurdussüsteemideni. Auto salongi toodetavad elemendid, sealhulgas infotainmenti süsteemid, moodustasid 2013.a müügituludest vaid viiendiku. Kõige tugevamalt on mõjutatud salongi elektroonika turu trendidest Alpine, Pioneer ja Harman International Industries.
Allikas: Bloomberg
Antud grupi ettevõtted on tänavu pakkunud investoritele keskmiselt suhteliselt atraktiivset tootlust (9%) võrreldes turuga üldiselt, kui teatud juhtudel on aktsiad jõudnud viie kuuga kallineda isegi 30-40%. Osade nimede jaoks on see jätk väga edukale eelmisele aastale, mil näiteks Harman Internationali aktsia tõusis pea 90%. Investorid on nõus kõrgemat hinda maksma nende firmade kasumite eest, kellel on suurem infotainmenti osakaal müügituludes, kuna elektroonika segment loob autoturul potentsiaali kiiremaks müügitulu ja kasumikasvuks.
Väga palju sõltub ka sellest, kes suudab tehnoloogia tasandil end tegelikult kehtestada. Sest ehkki Alpine’i ja Pioneeri müügitulust moodustab auto salongi jaoks toodetud elektroonika suurima osakaalu ning hiljaaegu avaldatud uudised koostööst Apple’iga näitavad püüdlust kasvutrendist paremini osa saada, siis analüütikud prognoosivad mõlemale firmale järgnevateks aastateks nullilähedast müügitulu muutust. Harman International seevastu on lõpetamas 2014.a juuniga majandusaastat ligi 30% müügitulu kasvuga ning sealt edasi peaks konsensuse arvates säilitama järgneval kolmel aastal ca 10% kasvu aastas, mis mõjub investoritele juba märksa atraktiivsema loona.
Allikas: Bloomberg
Tweet