Uus trend – kergemad autod - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Uus trend – kergemad autod

Kristiina Kirtsi

13.06.2014 09:15

Shutterstock

Süsihappegaasi vähendamise nõuetega vastamisi seisvad globaalsed autotootjad otsivad erinevaid mooduseid autode kütusekulu (ja CO2 emissiooni) vähendamiseks. Sõidukite mootorite võimsuse kärpimise asemel on autotootjad lähenenud nõude täitmisele hoopis massi vähendamise teel - seda võimaldab tavapärasest kergemate materjalide kasutamine sõiduki kere ehituses.

Kergemaid materjale, mida sõiduki kere ehituses raua ja terase asemel kasutada saab, on mitmeid. Näiteks sõidukitootja, Ford Motor, vähendas oma enimmüüdud mudeli, F-seeria, uue (2015. aasta) mudeli massi alumiiniumi kasutamisega terase asemel (alumiinium moodustab uue sõiduki kerest nüüd 97%). Selle tulemusel on uued F-seeria kergveokid 15% ehk 340 kilogrammi kergemad võrreldes varasema mudeliga.

Terase osakaal sõidukite tootmises on vähenenud - kui näiteks USAs ulatus 1995. aastal terase osakaal 44% peale, siis 2011. aastaks oli see langenud 36% peale. Märkusena, sõiduki põhja tootmisel kasutatakse endiselt raskemaid materjale.

Lisaks alumiiniumile murravad üha jõulisemalt sõidukite masstootmisesse ka süsinikkiu komposiitmaterjalid. Varasemalt vaid kallihinnaliste sportautode (näiteks Volkswagenile kuuluva Lamborghini mudelite) ehituses kasutatud süsinikkiud on tugevam ning kergem kui teras- süsinikkiuga tugevdatud plastik on alumiiniumist ja terasest vastavalt 30% ning 50% kergem.

Kuigi süsinikkiuga tugevdatud plastikut (CFRP) kasutatakse laialdaselt näiteks motospordi- ning lennundussektoris, siis sõidukite masstootmises ei ole see veel nii laialdaselt levinud. Üheks põhjuseks on selle märkimisväärselt kallim hind võrreldes teiste materjalidega- näiteks kui süsinikkiud maksab umbes 20 dollarit kilogrammi kohta, siis teras 1 dollar kilogrammi kohta. Ent nii hinna odavnemine kui ka materjali tootmiseks kuluva aja vähenemine on selle kasutuselevõttu suurendanud.

Saksamaa luksusautode tootja, BMW, on süsinikkiuga tugevdatud plastiku arendamisega tegelenud alates 1990. aastate lõpust. 2010. aastal alustas BMW koostööd (lõi ühisettevõtte) Saksamaa komposiitmaterjalide tootja SGL Carboniga, mille tulemusel tuli 2013. aastal müügile tavapärasest kergematest materjalidest ehitatud kerega elektriauto i3. Ühtlasi tegi see BMWst ka esimese autotootja, mis on süsinikkiudu masstootmises kasutanud.

Sarnaselt juba müügil olevale BMW i3 mudelile, tehakse massi langetamise ja kütuse efektiivsuse parandamise eesmärgil ka uus i8 süsinikkiust kerega. Süsinikkiust tugevdatud plastiku kasutamine i-mudelite tootmisel võimaldab maailma suurimal luksusautode tootjal vähendada nii materjalide kulu kui ka sõiduki tootmiseks kuluvat aega. BMW eesmärgiks on hakata süsinikkiudu kasutama ka teiste mudelite tootmisel ning seda masstoodanguna ning konkurentsivõimelistel hindadel.

Materjali tuleviku nõudluse kasvu silmas pidades plaanib BMW koos SGL Carboniga kolmekordistada USAs, Moses Lake’is, asuva süsinikkiu tehase tootmisvõimsuse. 200 miljoni dollari suuruse investeeringu tulemusel peaks 2015. aasta alguseks tehase tootmisvõimsus kasvama 9 000 tonni süsinikkiuni aastas. Selle tulemusel saaks 2011. aastal tootmist alustanud Moses Lake’i tehasest maailma suurim süsinikkiu tootmise tehas maailmas. Hetkel on tehase tootmisvõimsus 3 000 tonni aastas ning kogu toodang läheb vaid BMW i mudelitele.

Ka teised autotoojad teevad kütusesäästlikemate sõidukite tootmise eesmärgil süsinikkiu tootjatega koostööd. Näiteks Daimler alustas 2011. aastal koostööd Jaapani ettevõttega Toray ning 2012. aastal alustas Jaguar Land Rover koostööd USA ettevõttega Cytec. Toray toodab süsinikkiust autoosasid ka Toyotale kuuluvale Lexusele.

Boeingu 787 Dreamlinereid süsinikkiuga varustanud Toray on hetkel maailma suurim süsinikkiu tootja. Jaapani ettevõtte turuosa globaalsel süsinikkiu turul ulatub 38 protsendini. Ettevõte on kasvanud ka ülevõtmisi tehes- näiteks 2013. aasta lõpus ostis Toray USA konkurendi, Zoltek, 584 miljoni dollari eest, et laieneda nii tuuleturbiinide kui ka autode tootmise sektoritesse.

Allikas: SGL Grupp

Varasemalt vaid umbes 5 000 luksussõidukiga piirdunud süsinikkiu turg võib Toray prognooside kohaselt 2020. aastaks kasvada 5 miljoni sõidukini. SGL grupi hinnangul kasvab süsinikkiu turg aastas umbes 10-15%:

Allikas: SGL grupp

Kuid süsinikkiu tootmine on vaid üks osa nii turuliider Toray kui ka BMW koostööpartneri, SGL Grupi, äritegevusest. Saksamaa ettevõtte 1,5 miljardi euro suurusest majandusaasta käibest moodustab kahjumit teeniv süsinikkiu tootmise üksus 17%. Toray 13 miljardi euro suurusest majandusaasta käibest moodustab süsinikkiu tootmine 6% ning ärikasumist 16%.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon