BlackBerry ilmutab elumärke - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

BlackBerry ilmutab elumärke

Erko Rebane

25.06.2014 14:09

Shutterstock

Ettevõtete restruktureerimine ja uuele kasvuteele viimine toob teekonnal kaasa rohkeid emotsioone, mis kõiguvad ühest äärmusest teise. Turuosa kaotamine, varade mahakandmine, varude paisumine, konkurentsivõimelisema toote otsimine tekitavad meeleheitliku tunde, mille küüsis olles nõustuvad investorid vahest mis tahes hinna eest pardalt hüppama. Teisalt, kui ilmnevad ümberpööramise strateegi esimesed positiivsed märgid, võib potentsiaali ümberhindamine tõsta aktsia kiiresti jälle lemmikstaatusesse.

Nii nagu Nokia puhulgi, kui viimane oma käsiseadmete üksust restruktureeris ning samal ajal müügitulu ning kasumi drastilise kahanemisega maadles, peab võitlust elu ja surma peale ka Kanada päritolu mobiiltelefonide tootja Blackberry. Mais lõppenud 2015. fiskaalaasta esimese kvartali müügitulu langes aastaga ligi 70% 966 miljoni dollarini ja aktsia kohta teeniti 11 senti kahjumit (aasta varem 16 senti kahjumit), kuid analüütikute ootustest osutusid numbrid siiski veidi paremaks (konsensuse prognoosid vastavalt 926,2 mln USD ja -0,26 dollarit).

Miinusmärkide vahelt võib aga leida erinevaid signaale, mis viitavad sellele, et firma juhtkond on suutnud juhtida laeva karidest eemale ning tekitada sellega endale hingamisruumi. Novembrist firma etteotsa astunud John Cheni üheks peamiseks eesmärgiks on olnud efektiivsuse tõstmine, mis on nähtav tegevuskulude 40% languses ning marginaalide paranemises. Ettevõte põletab endiselt raha (Q1 -255 mln USD vs Q4 -784mln USD), kuid aeglasemas tempos ning kokkuvõttes vaba raha ning lühi- ja pikaajaliste investeeringute maht bilansis kerkis tänu kinnisvara müügile ja maksu tagastamisele 3,1 miljardi dollarini (aasta varem 2,7 miljardit dollarit).

Äritegevuslik efektiivsus on üks võtmetegur positiivse vabarahavooni jõudmisel järgmise aasta veebruariks, mille juhtkond on endale sihiks võtnud. Kuid sama oluline on müügitulu pool, mille puhul koidab tõehetk aasta teises pooles, kui Blackberry lansseerib kaks uut füüsilise klahvistiku ja puutetundliku ekraaniga telefoni (Passport ja Classic).

Z5 ja Z10 puhul ära kaotatud füüsiline klahvistik oli Blackberry katseks jõuda suurema massini, kuid see ebaõnnestus. Nüüd keskendutakse äriklientidele ja loodetakse, et nende toote suurimad fännid tunnevad füüsilisest QWERTY klahvistikust jälle rõõmu. Kasutajasõbralikkust aitab suurendada koostöö Amazoniga, kes lubab edaspidi juurdepääsu oma aplikatsioonide ökosüsteemile.

Tegevjuhi sõnul on neil vaja kasumisse jõudmiseks müüa aastas 10 miljonit telefoni. Esimeses kvartalis registreeriti müügitulu 1,6 miljonilt seadmelt, mis samas tempos jätkates teeks 12 kuu peale 6,4 miljonit. Lisaks uutele telefonidele võib lihtsustada eesmärgini jõudmist teadmine, et Blackberryde edasimüük on olnud tegelikult kõrgem (esimeses kvartalis 2,6 miljonit ühikut), kuna jaemüüjad on usinalt oma varusid vähendanud. Seega võib uute mudelite saabudes müüki toetada tegelikule nõudlusele lisaks jaemüüjate ja operaatorite soov oma varusid täiendada.

Ehkki Blackberry aktsia kallines tulemustele järgnenud päevadel 20%, siis suuremate analüüsimajade arvates on liiga vara vormistada ettevõtet taas elujõuliseks konkurendiks Apple’i, Samsungi, HTC, Microsofti ja teiste kõrval. Pigem on tervitatud seniseid samme ning eelistatakse jääda äraootavale seisukohale (40st analüütikust 63% on väljas „hoia“ soovitusega, 12% soovitab osta ja 25% müüa).

Teistest märksa optimistlikuma  seisukoha võtab väiksemat laadi analüüsimaja Citron Research, kes tituleerib Blackberryt, kui „viimaste aastate parimat investeerimisideed“ ning seadis hinnasihiks 20 dollarit aktsia kohta, mis viitab kahekordsele tõusupotentsiaalile. Analüüsiga saab tutvuda siin.

Antud analüüs toob muuhulgas välja Blackberry tugevusena tema turvalise platvormi, mis on suutnud edukalt tõrjuda häkkerite rünnakuid ja vältida piinlikke andmete lekkeid (küll on aga minevikus klientidel olnud laiaulatuslikke probleeme võrgu juurdepääsuga). Samuti loetakse eeliseks Kanada päritolu, mis võib tähendada seda, et nende teenus ei pruugi jääda USA luureagentuuri (NSA) mõjuvälja, andes strateegilise eelise suhete loomisel välismaiste klientide ja valitsustega.

Lisaks tuuakse välja, et Blackberry 3,2 miljardi dollari suurune ettevõtte väärtus küündib sarnases suurusjärgus summani, mida Google käis hiljuti välja Nesti ostmiseks ja Apple Beatsi eest. Müügitulude põhjal hindab Citron seda naeruväärselt väikeseks ja samuti ettevõtte kohta, kelle üheks suurimaks tugevuseks on mobiilse andmemahu turvaline edastamine. Potentsiaalsete ülevõtjate nimekiri on nende arvates pikk: Microsoft, SAP, GE, Salesforce.com, Apple, Google, Intel, IBM, Samsung jt. Pigem tuleks küsida, kes ei tahaks Blackberryt ära osta.

Kokkuvõttes võib öelda, et praeguse hinnataseme juures pole investorid väga sisse hindamas stsenaariumi, kus Blackberry võiks mobiiltelefonide turul fööniksina tõusta või osutuda väärt ülevõtukandidaadiks. Ettevõtte eest küsitakse hetkel turul hinda, mis on võrdne 0,8x viimase nelja kvartali müügituluga, vähem kui näiteks Apple (2,3x) või Samsung Electronics (1,0x). Teisalt eeldaks kõrgem hinnatase juba seda, et langev kasutajate arv suudetakse tõusule pöörata ning uued telefonid saavad sooja vastuvõtu osaliseks. Nõnda konkurentsitihedal turul on see jätkuvalt risk, mida paljud investorid pole nõus võtma.

BlackBerry aktsia hinnagraafik

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon