Shutterstock
Pärast seda kui Twitteri aktsia IPO järel detsembris üle 70 dollari käis, järgnes 60% korrektsioon, mille taga on olnud palju erinevaid põhjuseid. Nii nagu paljude teiste kõrgete väärtuskordajatega tehnoloogiafirmade puhul, andis Twitterile esiteks löögi üleüldine investorite suurenenud riskikartlikkus. Lisaks tunti muret müügikeelu alt vabanenud aktsiate pärast ning muidugi vajab endiselt tõestamist ettevõtte võime oma kasutajate arvu kasvu kiirendada, haarata pikemaks ajaks nende tähelepanu ja panna kulutama. Mai põhjadest on Twitteri aktsia uuesti tuule tiibadesse saanud tänu ettevõtte erinevatele püüdlustele endale tähelepanu tõmmata.
Sotsiaalmeedia ettevõtete puhul polegi käive ja kasum tihti kõige olulisemad, pigem pälvib investorite ja analüütikute huvi kasutajate arvu muutus. See on eelkõige tingitud kõrgetest finantsnäitajate suhtarvudest, mis asetab suurema fookuse ettevõtte tulevikule. Twitter suutis esimeses kvartalis lüüa analüütikute müügitulu ja aktsiakasumi ootusi aga müügisurve aktsiale johtus kasutajate arvu kasvu aeglustumisest ajaperioodil, kuhu mahtusid olümpiamängud. Kui ettevõtte aktsia kaupleb 30x tagasivaatavat 12 kuu müügitulu (vs Facebook 18x), eeldab aktsionär, et aruandes poleks väiksematki musta plekki, mille üle nuriseda.
Allikas: ettevõtete majandusaruanded
Facebooki ligi 1,3 miljardi aktiivse kasutaja arvu baasil võiks eeldada, et Twitteril on ruumi küll oma 0,25 miljardi säutsujaga linnupesa laiendada. Hea võimaluse annavad erinevad suuremad sündmused, olgu selleks rahutused mõnes maailmanurgas, valimised või mõned võistlused, sest Twitter töötab paljude jaoks kanalina, kust saada infot ja emotsioone enne kui need blogidesse või meediasse jõuavad.
Erandiks pole ka jalgpalli MM, mis on Twitterisse koondanud miljoneid fänne, kes edastavad tulemusi, kommenteerivad seisu, jagavad hetki pingelistest olukordadest. Näiteks Brasiilia ja Tšiili mängu jooksul saadeti kokku 16,4 miljonit säutsu, mis tegi minuti peale keskmiselt 388,99 tuhat. Seda oli rohkem kui selle aasta NFLi finaali puhul, mil saadeti keskmiselt 381,6 tuhat säutsu minutis.
Et inimene Twitterit võimalikult palju rakendaks ja samas infosse uppumise oht teda ühel hetkel ei võõrandaks, peab eelkõige olema lahendatud küsimus, kuidas värskelt liitunud võrgustiku kasutaja leiaks sobilikke isikuid ja asutusi, kelle säutsusid jälgida ning filtreerida nõnda enda jaoks infovoog, mis on oluline.
Jalgpalli MMi eel on Twitter selle nimel tööd teinud, lansseerides sündmust puudutava spetsiaalse lahenduse („World Cup Starter Kit“), mis kutsub valima oma lemmikmeeskonda ning pakub võimaluse jälgida mängijate Twitteri kontosid, näha reaalajas skoori ning saada ülevaateid vastasseisude kõrghetkedest. Inimese jaoks, kes muidu Twitteriga esimest korda liitudes ei pruugi osata sellesse möllu ennast kõige paremini lülitada, avab antud lahendus mõne lihtsa liigutusega tee sportlaste ja fännide suhtlusvõrkudesse.
Ühtlasi kasutab Twitter Brasiilias peetavaid pallilahinguid selleks, et reklaamijatele läheneda ning näidata kuidas antud kanali kaudu on võimalik oma reklaami sihtgrupini toimetada. Euroopas organiseeriti enne turniiri reklaamijatele spetsiaalseid koolitusi, kuidas meistrivõistlused enda reklaamikampaaniaks pöörata.
Omanäoliste kommentaaridega on kaupmeestel võimalik köita tohutut tähelepanu, nii positiivset kui negatiivset. Näiteks piisas vahetult enne USA ja Belgia mängu Ühendriikide restoraniketil Waffle House säutsuda, et nad ei usu Belgia vahvlitesse ning seda jagati 23 tuhat korda. Kui ettevõtte sõnul kasvab nende Twitteri konto jälgijate arv keskmiselt 50 võrra päevas, siis tolle säutsu järel sai Waffle House juurde üle 1500 kasutaja.
Üks asi on endale sotsiaalmeedias fänne koguda, teine aga panna nad teenust või kaupa ka ostma. Aktiivsetelt kasutajatelt raha teenimine on järgmine oluline samm ning selle kohta on ajakirjandusse jõudnud tähelepanekud Twitteri katsetustest, kus osade säutsude juures on nähtud mitteaktiivset „osta“ või „võta ühendust“ nuppu. Twitterile on varasemalt kombeks olnud erinevate võimalustega eksperimenteerida, mistõttu ei tasuks järelduste tegemisel liiga ennatlik olla, aga see tundub loogilise arendusena, et kasvavat liiklust paremini rahaks pöörata.
Paremat sidet reklaamijatega üritatakse saavutada ka mitmete viimase aja ülevõttudega. Näiteks eelmise aasta septembris osteti 350 miljoni dollari eest MoPub, mis annab reklaamijatele võimaluse ühe kanali kaudu majandada oma kampaaniaid tuhandetes aplikatsioonides. Eelmisel nädalal osteti 100 miljoni dollari eest TapCommerce – ettevõte, mille abil saab monitoorida erinevate rakenduste sees kasutajate käitumist ja meelitada neid sellepõhise reklaamiga uuesti tagasi tulema. Kuna Twitteril pole väga palju infot kontoomanike kohta, siis just seda tühimikku aitavad need ülevõtmised täita, et tõsta võrgustiku efektiivsust kaupmehe jaoks ja samuti muuta seda reklaamikanalina nähtavamaks.
Twitter avaldab oma majandustulemused juuli lõpus ning juunis lõppenud kvartalisse jõuab eeldatavalt ka osa jalgpalli MMiga seotud aktiivsuse kasvust. Investorite optimism on positiivsete numbrite lootuses veidi taastunud aga Twitter ilmselt ei pääseks taaskord puhta nahaga vaid viimase kolme kuu numbreid oodatust paremas valguses näidates. Vastust otsitakse küsimusele, mis saab edasi pärast suure spordisündmuse ühekordset positiivset mõju. Kas Twitter suudab uute lahendustega kasutajabaasi edasi kasvatada, hoida üleval huvi juba olemasolevate seas ning kas kaupmehed hakkavad aktsepteerima seda, kui atraktiivset reklaamikanalit.
Twitteri aktsia hinnagraafik
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet