Shutterstock
Viimased kaks aastat järjest lennukite tellimustes Airbusile tuule alla teinud Boeing on võidulainel jätkamas ka tänavu, mil juuni lõpu seisuga oli ettevõte kuue kuuga saanud klientidelt 553 tellimust. Erinevatel põhjustel tellimusi aeg-ajalt ka tühistatakse või muudetakse, mistõttu ulatus netos maht 499 lennukini.
Airbus ei jäänud kuigi kaugele maha. Kokku sai Boeingu suurim rivaal kuue kuuga 515 tellimust aga kuna 225 neist tühistati, kahanes netoarv 290ni, mis asetab võrdluse hoopis teise perspektiivi. Üheks suurimaks taganejaks oli Emirates Airline, kes loobus juuni alguses 70st A350 mudelist, tingituna soovist hinnata uuesti üle vajadusi lennukipargi osas.
Kuna 9. juulil kinnitas Emirates Airline Boeingu juures 2013.a sõlmitud kokkulepet osta USA firmalt 150 lennukit koguväärtusega 56 miljardit dollarit, siis võib see näidata mitte niivõrd lennufirma muret teenuse ülepakkumise pärast, vaid soovi saada suuremaid ning efektiivsemaid lennukeid. Lõviosa antud tellimusest moodustab 777-9x mudel, mille puhul väidab Boeing, et tegu on 12% kütusesäästlikuma mudeliga, kui ükski teine konkureeriv lennuk. 777x läheb tootmisesse alles 2017.a ning esimesed tarned algavad 2020.a.
Allikas: Boeing, Airbus
Kokku tarnis Airbus esimese kuue kuu jooksul 303 lennukit, mis märkis 2,7% kasvu võrreldes eelmise aasta kahe esimese kvartaliga ning umbes sama palju loodetakse klientidele toimetada ka teisel poolaastal, mis teeb 12 kuu peale veidi üle kuuesaja tiivulise (mullu 626).
Boeing seevastu suutis samal ajal klientidele üle anda 342 lennukit, 12% rohkem kui 2013.a esimese kuue kuu jooksul. Kokku plaanitakse tänavu tarnida 715-725 lennukit, üritades sellega purustada eelmise aasta rekordit, mil valmis 648 tiivulist.
Mõlema ettevõtte tellimuste raamatud on jätkuvalt nõnda üüratud, et annavad tööd paljudeks aastateks (Boeingu täitmata tellimused ulatusid juuni seisuga 5237 lennukini, Airbusil 5546ni). Murekohaks võib pigem olla küsimus, kas kriisijärgselt taastunud lennufirmade huvi oma lennukiparki laiendada ja efektiivsemaks muuta on juba saavutanud tsükli tipu ning siit edasi näeme tellimuste kasvu aeglustumist. Kuna nii Air France-KLM kui Lufthansa tõid hiljuti kasumihoiatust andes ühe põhjusena välja, et transatlantilisel turul valitseb ülepakkumine, on see muutnud investorid kogu lennutööstuse suhtes ettevaatlikumaks.
Vastuseid võib anda 14. juulil algav järgmine suurem lennushow Inglismaal (Farnborough International Air Show). Mõõdupuuna käsitletakse eelmise aasta juunis Pariisis toimunud lennushowd, mille raames sai Airbus kokku 466 tellimust koguväärtusega 69 miljardit dollarit ning Boeing 442 tellimust koguväärtusega üle 66 miljardi dollari. Farnborough ja Pariisi lennushowsid loetakse globaalse lennutööstuse kaheks kõige suuremaks ürituseks ning neid korraldatakse vaheldumisi, ühte paaris ja teist paaritul aastal.
Boeingu (oranž, USD) ja Airbus Groupi (valge, EUR) aktsiad
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet