Ameeriklased tahavad väiksemaid kaupluseid - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Ameeriklased tahavad väiksemaid kaupluseid

Kristiina Kirtsi

11.07.2014 09:09

Walmart

Kuigi statistika näitab USA tööturul ja majanduses olukorra paranemist, siis riigi suurima jaemüüja, Walmart, majandustulemustes see ei kajastu. Walmarti müük USAs on vähenenud viis järjestikust kvartalit ning samuti väheneb ka külastajate arv ettevõtte kauplustes. Jaemüüja strateegia langustrendi peatamiseks on lihtne – pakkuda klientidele seda, mida nad nõuavad ehk väiksema müügipinnaga kauplusi.

USA suurim jaemüüja, 1962. aastal asutatud Walmart, tegutseb 27 erinevas riigis 11 000 kauplusega. Jaemüüja teenindab igal nädalal 250 miljonit klienti (umbes 60% neist asub Ameerikas). Väljaspool Ameerikat asub 56% Walmarti kauplustest ning poodide arvu järgi on suurimaks välisturuks Mehhiko.

Walmart opereerib poode kahe erineva kaubamärgi alt - valdav osa poodidest (täpsemalt 10 310) kannab Walmarti nime, ülejäänud 6% opereeritakse Sam’s Clubi nime alt. Jaemüüja kauplused erinevad ka suuruse poolest ning suurem osa ehk 70% kauplustest on massiivsed ehk 16 200-20 700 ruutmeetri suuruse müügipinnaga (vt allolev joonis).

Allikas: Walmart

Eelmisel majandusaastal ulatus Walmarti käive 473 miljardi dollarini (345 miljardit eurot) ning puhaskasum 16 miljardi dollarini (12 miljardit eurot). Ent viimastel aastatel on 180 miljardi euro suuruse turuväärtusega Walmart hädas olnud käibe kasvu aeglustumisega - võrreldes aastatagusega aeglustus ettevõtte käibe kasv eelmisel majandusaastal 1,6% peale 2013. aasta 5% pealt (vt allolev joonis). Märkusena, ettevõtte puhaskasum vähenes eelmisel majandusaastal 6% võrreldes aastatagusega.

Allikas: Walmart

Samuti asendus eelmisel majandusaastal Walmarti (Walmart ja Sam’s Club kokku) võrreldavate poodide müügi kasv 0,5% langusega (vt allolev joonis). Muutust trendi paranemises ei ole veel seni toimunud ning 2014. aasta maikuus (kui lõppes esimene kvartal) teatas Walmart võrreldavate poodide müügi vähenemisest USAs viiendat järjestikust kvartalit. Samuti on Walmarti külastajate arv vähenenud kuus järjestikust kvartalit.

Allikas: Walmart

Põhjus, miks USA suurima jaemüüja käibe kasv on viimastel aastatel aeglustunud, peitub selles, et ameeriklased eelistavad igapäevaostude tegemiseks väikese müügipinnaga kaupluseid (suurtes poodides eelistakse käia ühekordseid suuremaid oste tegemas). Märkusena, väikesed poed moodustavad hetkel alla 10% Walmarti USA poodide arvust.

Ajendatuna nii tarbijate eelistustest kui ka turuosa kaotusest hakkab Walmart rohkem keskenduma väiksema müügipinnaga poodidele – näiteks sellel aastal plaanib USA suurim jaemüüja esmakordselt avada rohkem väikese müügipinnaga (linnades asuvaid) kui massiivseid kauplusi. Avatavad väikesed poed oleksid 900-3600 ruutmeetri suurused ehk märkimisväärselt pisemad jaemüüja poodide võrgustikus domineerivatest, 18 000 ruutmeetristest, kauplustest. Märkusena, sellel majandusaastal plaanib USA suurim jaemüüja avada 385-415 uut kauplust ehk suurendada müügipinda umbes 2 miljoni ruutmeetri võrra.

Samas püüab Walmart turuosa võita ka internetimüügi turul, investeerides lisaks eelmise aasta 365 miljonile eurole, sellel aastal veebipoe arendusse veel 110 miljonit eurot. Investeeringud on ka juba ennast õigustanud, kuna näiteks selle aasta jaanuaris lõppenud majandusaastal kasvas Walmarti internetimüük kiiremini kui Amazonil, ehk vastavalt 30% kasv (ehk 7 miljardit eurot) ning 20% kasv (ehk 50 miljardit eurot). Väiksema müügipinnaga uute poodide avamise ja internetimüüki investeerimisega loodab USA suurim jaemüüja võita tagasi nii kiiresti kasvavatele väikepoodidele kaotatud turuosa kui ka suurendada turuosa e-kaubanduse turul.

Kuid tugev konkurents ei ole ainus, mis USA suurima jaemüüja tegevust keerulisemaks muudab. Walmarti finantstulemustes peegeldub ka nii USA jaemüügi nõrkus kui ka jaemüüja sihtgrupi ehk madala sissetulekuga inimeste jätkuvalt kehv majanduslik olukord.

Jaemüüja kasvu aeglustumine peegeldub ka aktsia hinna nõrkuses - samal ajal kui S&P 500 aktsiaindeks on viimase aasta jooksul tõusnud 22%, on Walmarti (WMT) aktsia tõusnud vaid 3%. Ettevõtte aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon